Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reden tot deelname challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reden tot deelname challenge

    Ik stel vast dat er een neerwaartse trent is tot deelname aan de challenge.
    Aantal deelnames voor:
    Jan = 118
    Feb = 51
    Mar = 75
    Apr = 45
    Mei = 54
    Jun = 36
    Jul = 34 (zonder het spijtig voorval met Sibertus)

    Hierbij stel ik de vraag wat kan de reden zijn van afname tot deelname aan de challenge.

    volgende bedenkingen zijn mogelijk:

    Onderwerp ligt me niet
    Kan soms niet deelnemen om beroepsredenen
    Tijdens het verlof ben ik in de onmogelijkheid tot deelname
    Ik vind het toch niet leerzaam
    Ik heb sporadisch eens meegedaan voor de fun
    De onderwerpen zijn te moeilijk
    De comentaren zijn te grof en niet opbouwend
    De comentaren zijn te beperkt zodat ik er toch niets uit leer
    Vind de punten toekenning niet correct

    Bovenstaande zijn zowat enkele mogelijke bedenkingen. Maar graag zou ik eens van BD leden vernemen wat hen er toe aanzet om al dan niet deel te nemen of niet deel te nemen aan de challenge.

    Ik denk dat jullie mening een basis zou kunnen zijn voor de moderator om indien mogelijk met jullie wensen rekening te houden.

    Het is hier niet mijn bedoeling hier een verhitte discutie te ontketenen maar eerder bedoeld naar een peiling van jullie mening.

    Alvast bedankt.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Kan niet antwoorden want heb trouw meegedaan

    Een gokje:
    Volgens mij ligt januari uitzonderlijk hoog, maar hier moest je geen moeite voor doen om deel te nemen (gewoon beste foto 2003 opsturen).
    Juni was waarschijnlijk een moeilijk onderwerp (commercial shot). En nu is het vakantie he.
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

    Comment


    • #3
      Misschien speelt de jaarrangschikking hier ook een rol. Wie in januari een goeie score haalt, is misschien meer geneigd om door te zetten dan wie een mindere score haalt.

      Comment


      • #4
        Hallo Rept,

        De reden waarom jij aan de challenge meedoet kan voor de moderator ook wel intresant zijn om te weten. Want zoals ik mijn vraag stelde zou het kunnen gebeuren dat er alleen negatieve reacties komen. Maar positieve zaken ter ondersteuning waarom je de challenge prettig vind is ook altijd prettig om te vernemen.

        Bedankt voor je snelle respons.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Originally posted by spooky
          De reden waarom jij aan de challenge meedoet kan voor de moderator ook wel intresant zijn om te weten. Want zoals ik mijn vraag stelde zou het kunnen gebeuren dat er alleen negatieve reacties komen. Maar positieve zaken ter ondersteuning waarom je de challenge prettig vind is ook altijd prettig om te vernemen.
          k'Vind het gewoon tof om elke maand te zoeken naar een idee, dan proberen dit uit te werken en dan het resultaat te zien. Zou wel tof zijn om het onderwerp van de komende maand al bekend te maken tijdens de periode van beoordeling van de huidige maand (laatste week). Hierdoor is er altijd wat te doen .

          Zoals Lut zei zit de jaarrangschikking er ook wel voor iets tussen. Wanneer je een maand niet meedoet zak je onmiddellijk waarmee het "deelnemen is belangrijker dan winnen" dus werkelijkheid wordt.
          Gallery: http://www.fotogallerij.be

          Comment


          • #6
            Lut en Rept,

            Met grote belangstelling heb ik jullie repliek gegeven die meteen mij doet verder denken.

            Misschien speelt de jaarrangschikking hier ook een rol. Wie in januari een goeie score haalt, is misschien meer geneigd om door te zetten dan wie een mindere score haalt.
            Zoals Lut zei zit de jaarrangschikking er ook wel voor iets tussen. Wanneer je een maand niet meedoet zak je onmiddellijk waarmee het "deelnemen is belangrijker dan winnen" dus werkelijkheid wordt.
            Ja zou best kunnen dat de jaarrangschikking welke ik samen met Pé opstel wel eens een verkeerd effect op onze bedoelingen zou kunnen hebben. Dat we hierdoor teveel nadruk leggen op competitie wat in feite niet de echte bedoeling van de Challenge is. Indien dit inderdaad uit deze reacties zou blijken dan is het te overwegen om de jaarrangschikking niet meer op te stellen. Want als we inderdaad door het opstellen van een jaarrangschikking mogelijke en zeker nieuwe kandidaten heermee afschrikken dan schaden we BD wat zeker niet onze bedoeling mag zijn.

            Ik kijk uit naar verdere reacties om uit te kunnen maken wat de grote meerderheid hierover denkt.

            Maar alvast bedankt voor jullie eerlijke en oprechte opmerking. Zo zie ik graag een forum. Een forum waar je met volwassen mensen tot een goede samenspraak kan komen.

            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #7
              Ik pleit zeker niet voor de afschaffing van die jaarrangschikking hoor. Wie na meerdere deelnames het hoogst scoort, mag voor mijn part een serieuze pluim op zijn hoed krijgen.

              Er kan maar elke keer één de beste zijn, maar dat hoeft voor de anderen geen opgave te betekenen. Meer commentjes (of complimentjes) zou al een hele aanmoediging zijn.

              Comment


              • #8
                oei, wordt er een rangschikking gemaakt? dat wist ik nog niet eens. dadelijk eens gaan kijken. ik sta toch op nul, aangezien ik weer net ben afgesmeten (forum commentaar sibertus, loooool)

                redenen: opdrachten zijn niet moeilijk, we maken ze zelf moeilijk.

                bij de quotering heb ik wel mijn bedenkingen: veelal ga ik niet boven de zeven, terwijl anderen een tien geven voor wat ik een 6 geef. misschien toch een andere quoteringschaal gebruiken. maar dat is geen antwoord op uw vraag. hoewel ik iemand ken die enorm kankert op de quotering, en zodoende maar slechts regelmatig en niet altijd meedoet. quoteringen zeggen soms meer dan feedback, aangezien men zich in feedback soms inhoudt.

                zeker niet stoppen met negatieve feedback. enkel hieruit kan je toch leren.... positief is leuker, maar verdien dat eerst.

                alle, ik weet weer niet meer wat ik eerst wou typen, maar ik zie dat het hier vol staat. keep on going met de challenge. laat je niet afschrikken door cijfermateriaal!!!!!!!!!!!!!!!! kwaliteit telt, cijfers kan je op vele manieren interpreteren!!!!

                You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                Comment


                • #9
                  sibertus,

                  Ik vind jou een sportieve gast. Dat jij niet zit te kankeren over het spijtig voorval dat je in de challenge Jul is overkomen vind ik van jou reuze. Maar bekijk het zo door dit voorval komt je foto nog meer in de belangstelling dan je zou denken. Ik herrinner me jou foto nog levendig. Dus een teken dat hij zeker niet waardeloos was. Kijk al uit naar je volgende foto in de chalenge.
                  Spookys Fotoweb
                  BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                  Comment


                  • #10
                    Wel, spooky, ik heb ook met interesse al de reply's gelezen.
                    Lut hetgeen jij negatief vindt, vind ik juist positief.
                    Ik heb vorig jaar heel lang op de derde plaats gestaan in de jaarrangschikking. Ik ben op de vijfde plaats geëindigd. Niet slecht hé? Dit jaar ben ik heel slecht begonnen. Ik sta op de laatste plaats van diegenen die altijd hebben meegedaan. Dus is nu voor mij zeker deelnemen belangrijker dan winnen. Ik blijf meedoen. Want als ik één keer niet zou meedoen dan zak ik nog meer hé?
                    En och ja, die punten? is dat zo erg? neen hoor, maar ik blijf meedoen. Deze keer was het nogal moeilijk omdat ik onverwachts op verlof vertrok en niet zo een denderende foto had voor de challenge, toch maar ingestuurd, en wonder boven wonder heel goed onthaald. Niet optimaal, maar vrij goed voor mij.
                    En spooky, reden van afname? ik weet het niet. Ik heb wel eens alle challenges gezien en vroeger stond er veel meer kommentaar op dan nu.
                    Rept, jouw reden van meedoen is ook mijn reden, die uitdaging aangaan. Eerst een week denken, hoe pak ik dit aan. Waar ga ik dat doen, wat gebruik ik ervoor en dan op stap gaan. Foto's nemen en bekijken. en nog eens bekijken en nog eens foto's nemen.
                    Het is wel zo dat ik niet zo creatief ben als anderen, ik zet geen studio klaar en zo, maar toch ik denk erover na dat is toch het belangrijskte hé?

                    Comment


                    • #11
                      Ik neem deel aan de challenge om me te kunnen vergelijken met andere, gelijkgezinde...fotofanaten. In showcase kan ik terecht voor de foto's die mij liggen nl. landschappen, in de challenge moet ik mijn eigen grenzen verleggen en me in andere domeinen gaan verdiepen. Hierdoor heb ik voor mij een nieuw genre ontdekt nl. stillevens fotograferen, hetgeen voordien absoluut niet mijn interesse was ! Ik sta voor het ogenblik zeer goed geklasseerd (tot mijn eigen verbazing), en het spoort me aan om alsmaar beter werk af te leveren. Het puntensysteem is niet feilloos, maar daar kan, denk ik, weinig aan gedaan worden. Ik zie het zo: als ik een goeie score haal zonder bedrog dan weet ik tenminste dat ik op goeie weg ben.

                      nikon D200 AF-S NIKKOR 18-200mm macro 105 mm 1:2.8

                      Comment


                      • #12
                        Inerdaad Act Lut heeft geen negatieve reactie maar als ik goed nadenk zou het wel eens kunnen betekenen dat voor sommige mensen een jaarrangschikking hen wat afschrikt. Bij anderen zoals lut vermeld kan het een motivatie zijn om zich verder in te spannen. Ik weet dat jij ondanks de wat minder goede beoordelingen dit jaar je niet laat ontmoedigen, integendeel het zet jouw aan je inspanningen te vergroten. Voor mij betekend de challenge heel veel omdat ik een opgelegd onderwerp krijg waar ik dan moet over nadenken. En ik sta dan vaak aangenaam verrast hoe andere BD-leden datzelfde onderwerp benaderen. Uit hun benadering leer ik de onderwerpen anders te bekijken en te benaderen. Uit de beoordelingen leer ik niet alleen wat bij mij fout is maar leer ik via andere deelnemers hoe ik het had kunnen of niet had moeten doen. Ook het beoordelen zelf is vaak erg leerzaam, omdat je op die wijze leert hoe een foto critisch te benaderen. Indien zou blijken dat de jaarrangschikking geen hinder is voor de challenge ben ik van plan deze verder in samenwerking met Pé te verzorgen. Ik denk er dan zelfs aan om bij de afsluiting van het jaar 2004 een analyse op vele vlakken te maken over de challenge 2004. Want in feite op het eind van het jaar heb je uiteraard wel 1 grote winnaar. Maar er zijn als je alles goed bekijkt meerdere winnaars onder de deelnemers. Zo kan je spreken over de winnaars volgens de aantal deelgenomen beurten. Zo zal er ook wel iemand zijn met een Max aan persoonlijk gemiddelde enz...

                        En tenslotte is iedereen een beetje winnaar door aan de challenge deel te nemen.
                        Spookys Fotoweb
                        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                        Comment


                        • #13
                          @Act:
                          Ik bedoelde niets negatiefs hoor, ik noemde maar een mogelijkheid!

                          @Spooky: Meer pluimpjes zou zeker motiverend werken. De beste in ..., en in ..., schept zeker nieuwe mogelijkheden.

                          Comment


                          • #14
                            Sinds ik hier rondhang (nog niet super lang) volg ik de challenge vanuit mijn luie stoel
                            De reden dat ik nog niet heb meegedaan zijn:
                            • Ik wil eerst weten wat het "niveau" is van de inzendingen. Dit is niet negatief bedoeld, maar als ik ergens aan mee ga doen, dan wil ik een idee hebben van wat ik kan verwachten én wat ik er zelf voor moet doen.
                            • Mijn camera is stuk, en mijn oude cam voldoet bij lange na niet aan mijn wensen. Binnenkort komt er een eindelijk een nieuwe
                            • Het onderwerp spreekt niet altijd tot de verbeelding. De reclame challenge vond ik zeer moeilijk. Ik heb daar niets mee. Maar, wat Joze hierboven heeft geschreven dat dit juist de gelegenheid is om buiten je normale interessegebied te treden is voor mij een eye opener.


                            Dus ik hoop na mijn vakantie snel mee te gaan doen.
                            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                            --------

                            Comment


                            • #15
                              Hi Spooky,
                              vind het inderdaad ook spijtig dat er alsmaar minder inzendingen komen en vroeg me ook af waaraan dit zou kunnen liggen.
                              Ik heb alvast het BD virus goed te pakken, BD is dan ook mijn homepage, van zodra ik thuiskom gaat de computer aan en check ik meteen of er nieuwe foto's zijn of commentaren.
                              Ben nu het tweede jaar bij BD en heb al heel veel opgestoken aan de hand van het forum, het delen van informatie, technieken, ... (gelukkig zijn er nog gevorderden die beginnelingen zoals ik wegwijs maken in deze fantastische hobby)maar zeker ook mede door de deelnames aan de challenge van anderen, mezelf en de bijhorende commentaren (terecht, soms onterecht).
                              De onderwerpen zijn inderdaad de laatste tijd niet altijd even gemakkelijk, dat is waar, maar dat maakt de uitdaging des te groter, je leert je grenzen verleggen, je toestel beter kennen, doet je naar buitenkomen en rond je heen kijken, continue foto's nemen met je ogen (en toestel of course, als je het bij hebt), ... een echte passie
                              Ook de jaarrangschikking, hoewel niet het belangrijkste op welke positie ik sta, is hoedanook nog een extra stimulans, zou het spijtig vinden moest men hiervan afstappen.

                              BDers, komaan, vanaf volgende maand allemaal op post
                              STAMPERS

                              Comment

                              Working...
                              X