Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onbegrijpelijk

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onbegrijpelijk

    ik ga mij niet bezig houden met een urenlange studie over de verdeling van de punten, maar ik heb zo eens de eerste twaalf geklasseerden overlopen ( en dat zijn inderdaad ook de beteren met een logische uitslag als gevolg), en dan stel ik vast dat, naar mijn gevoel een vrij groot aantal personen, nog niet de helft van de punten geven aan deze ( betere) werken.; ik vind dat jammer en heb daar toch een beetje moeite mee.

  • #2
    Ik heb de punten helemaal nog niet bekeken. Smaken verschillen? Niet iedereen kijkt met hetzelfde (ervaren??) oog? Onlangs nog in een familiealbum gekeken. Massa's onscherpe foto's, foute composities ... en toch vonden de aanwezigen het een mooi album... Tja, smaken verschillen en de meerderheid beslist. Ik vind de challenge trouwens een schitterend initiatief. (maar dat terzijde)

    Comment


    • #3
      Om te beginnen, vanaf deze plaats: de hartelijke felicitaties aan Boogie! Geen discussie.

      Dan om in te haken aan de opmerking van Luc, ik denk dat hij hier wel degelijk een punt heeft. Ik heb n.a.v. deze opmerking eens een kijkje bij een aantal foto's genomen. Het is m.i. inderdaad vreemd om te zien dat een technisch goede foto die perfect aansluit bij "het" thema gewaardeerd wordt met bijv. een twee. Kijk je vervolgens bij de "commentaren", dan is er veelal geen enkele motivatie bij te vinden. Klaarblijkelijk is het makkelijker om op te merken "this is a winner" dan "this is rubbish" en daarbij uit te leggen waarom. Ik kan me heel goed in denken dat iemand best wel zou willen weten, waarom hij/zij bijv. die "twee" gekregen heeft.
      Inderdaad smaken verschillen, dus niet een ieder zal dezelfde foto op plaats 1 zetten en dat is maar goed ook, want houdt het spannend. Maar wellicht kunnen we streven naar een onbevangener en simpeler "eindoordeel". Ik zit daarbij bijv. te denken aan een opzet zoals je die bij www.fotosurf.nl (even zoeken naar wedstrijd) aantreft. Je kiest slechts die foto (of maakt een ranking van bijv. 1 t/m 5) waarvan jij vindt dat die de beste is. Je zou daarbij tevens kunnen overwegen om het geven van commentaar achterwege te laten (er is dan ook geen beïnvloeding)en het geven van je stem aan je eigen bijdrage uit te sluiten (vind ik persoonlijk niet zo kies).

      Jan
      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Hallo,

        We hebben al allerlei soorten "quotaties" overwogen, en we hebben ze zelfs mathematisch uitgetest.
        De eindconclusie is - en dat merk je aan deze challenge ook - dat uiteindelijk toch de beste foto's de hoogste scores halen.
        En dat is toch waar het om draait: de appreciatie voor de beste foto's ...

        Groeten,
        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Dat de beste heeft gewonnen is duidelijk.
          Toch heeft jamonadap hier een punt. Ik heb net mijn eigen foto bekeken. Mijn score varieert van een 1 tot een 9 en dat klopt dus gewoon niet. De 9 is waarschijnlijk te hoog en de 1 te laag (durf ik over mijn eigen foto wel te beweren)
          Zoals het nu gaat, kunnen persoonlijke voorkeuren voor personen i.p.v. de kwaliteit van de foto's een rol spelen en ik heb het vermoeden dat dat jammer genoeg ook gebeurt. Ik vind het voorstel van jamonadap een prima voorstel en daarbij zouden de foto's ook niet op naam moeten komen staan, maar bv. op nummer, zodat niemand tot de uitslag weet wie welke foto heeft gemaakt.
          Zou dit een overweging waard kunnen zijn ?
          Ik zou het op prijs stellen wanneer anderen hierop reageren, ook als ze het er niet mee eens zijn natuurlijk.

          Hannie

          Comment


          • #6
            Zoals het nu gaat, kunnen persoonlijke voorkeuren voor personen i.p.v. de kwaliteit van de foto's een rol spelen en ik heb het vermoeden dat dat jammer genoeg ook gebeurt. Ik vind het voorstel van jamonadap een prima voorstel en daarbij zouden de foto's ook niet op naam moeten komen staan, maar bv. op nummer, zodat niemand tot de uitslag weet wie welke foto heeft gemaakt.
            Zou dit een overweging waard kunnen zijn ?
            Zou nog niet zo'n gek idee zijn denk ik,
            Groetjes,
            Sjef

            Comment


            • #7
              ja anonieme foto's lijkt me wel wat
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dirtyharry71
                ja anonieme foto's lijkt me wel wat

                er zit zeker wat in wat verrassende resultaten zou kunnen opleveren vermoed ik...
                Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

                Comment


                • #9
                  Foto's zonder de naam van de maker: 100% mee eens !

                  Heb ik heeeeeeeeeeeel lang geleden ook al eens voorgesteld; het juiste topic kon ik niet zo snel vinden, maar hier werd er al over gesproken:

                  http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=1918

                  Effe in een poll gieten misschien ?
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Hallo

                    Neen hoor - geen poll daaromtrent.
                    Er staan al een aantal wijzigingen op het programma.
                    Een vervroegde afsluiting is er eentje van - maar die ging eigenlijk een maand te vroeg in ...
                    De rest van de wijzigingen is in voorbereiding, maar hangt voor een heel groot stuk af van de beschikbare tijd van "onze" programmeurs Christian en Tom ...

                    Jaja


                    Effe in een poll gieten misschien ?
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Hannie, ere wie ere toekomt, maar het "punt" is door Luc gemaakt!
                      Wat betreft anonimiteit; ik denk dat dit op zich niet nodig hoeft te zijn, immers je moet erop kunnen vertrouwen dat men kiest op basis van kwaliteit, bovendien hoe dacht je anonimiteit te waarborgen in cyberspace? Nee, als we er vanuit moeten gaan dat kinnesinne in het spel kan zijn, dan denk ik: stop er maar mee.

                      Jaja, wat betreft de wiskundige kant, zal het eens voorleggen aan een collega, maar ik heb de indruk, even grof kijkende
                      naar de laatste challenges, dat het aantal ratings van invloed is op het eindoordeel of beter gezegd er lijkt een relatie te bestaan. Op zich ook wel begrijpelijk, immers 10+1 levert een gemiddelde van 5,5 en 10+10+1 levert nog een gemiddelde van een 7 op. Dat kan natuurlijk ook anders uitpakken!

                      Misschien moet je juist de anonimiteit van de puntentoekenning opheffen!

                      Wat ik me wel afvraag is, hoeveel mensen quoteren en hoe conscentieus men dat doet, want laten we wel wezen aan het einde van de rit wacht een berg foto's. Ik persoonlijk heb om die reden er maar vanaf gezien, maar dan ook bewust niemand meer. Ik denk dan ook dat at er o.a. toe bijdraagt dat de no. of ratings zo ontzettend uiteenloopt en daarom kan bijdragen aan een zekere ongelijkheid. Het is om die reden dat ik pleit voor het leveren van een soort ranking 1 t/m 5 (of 10 om mijn part). Het totaalgemiddelde van de rankings zal denk ik een eerlijker resultaat opleveren. Denk ik, ben geen wiskundige, maar nogmaals zal dit probleem eens aan een deskundige voorleggen.

                      Overigens vind ik het prima en goed dat we hier eens openlijk over discussieren. Ook dat is BD!

                      Jan
                      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Hallo allemaal,

                        De challenge is sinds zijn start al op heel wat punten gewijzigd ...
                        Daarvoor dank aan Christian en Tom.
                        Maar om nu eens tot de kern van de zaak te komen:
                        Als we elkaar op die manier gaan wantrouwen dat alles in onberispelijk mathematische en niet-te-beïnvloeden calculaties dient gegoten te worden, dan hoeft het voor mij ook niet meer hoor ...
                        Als de BD-challenge niet meer kan rekenen op het "respect" en de eerlijkheid van de "gebruikers", weg ermee ...
                        De bedoeling is (was?) een gemeenschappelijk onderwerp te hebben en dat de ingezonden foto's op één of andere manier een kwotering konden krijgen - en dat alles op vraag van de forumleden.
                        Dat opzet hebben we aangeboden ...
                        Als nu van dat aanbod misbruik gemaakt wordt, wel dan is de conclusie héél eenvoudig ...
                        Dan is de oorspronkelijke doelstelling niet meer het uitgangspunt en dan hoeft het dus ook niet meer ...

                        Let wel, dit zijn enkele losse bedenkingen van mij ...

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Jaja, ik kan me voorstellen dat bij jou een gevoel overheerst van teleurstelling of frustratie of hoe dan ook.
                          Een ding wil ik vooropstellen: de challenge is een goed en leuk initiatief en ik zou het jammer vinden, als hij verdwijnt.
                          Van de andere kant denk ik dat we gewoon naar de feiten moeten kijken: zoals ik boven al aanhaalde wat de quotering betreft: een 1 en ook een 9 krijgen voor een foto kan gewoon niet. Dat heeft naar mijn volle overtuiging niets met de foto te maken.
                          Het is jammer dat het "dan" voor jou niet meer hoeft, maar draai het nu eens om: iedereen waardeert de inzet van de crew, maar er zullen toch een aantal mensen af gaan haken voor de challenge met hetzelfde gevoel als jij "Van mij hoeft het niet meer". Voor mij geldt dat in ieder geval wel. Ik heb de door Marc aangehaalde topic gelezen en stel vast dat veel mensen ervoor zijn, wanneer de inzendingen anoniem blijven tot aan het eind van de challenge. Dan kan je het wel hebben over wantrouwen (en dat doe ik natuurlijk zelf ook) maar feit is toch dat mensen beinvloed worden door persoonlijke gevoelens en zich daar soms ook door laten leiden.
                          Je kunt het natuurlijk ook omdraaien: de hele maand blijft de spanning bestaan: "Wie heeft welke foto gemaakt, wie heeft de foto gemaakt die ik de meeste punten heb gegeven".
                          Ik hoop dat je het niet te persoonlijk opvat Jaja, want ik denk dat dat niemands bedoeling is (de mijne in elk geval niet) en ik hoop echt dat de challenge blijft bestaan (al heb ik voor de volgende geen inspiratie).
                          Hannie

                          Comment


                          • #14
                            Hallo Hannie,

                            In beide "opvattingen" zit natuurlijk een kern van waarheid.
                            Ik wou enkel even terug naar de "roots" van de challenge, het is zeker niet de bedoeling ermee te stoppen.
                            Maar ik ben enkel ontgoocheld door de soms weinig serieuze manier waarop blijkbaar een aantal mensen ermee "omgaan" ...
                            Het is trouwens iets "van en voor" het forum en ik dacht dat daar meer "respect" voor zou zijn.
                            Nu, we zijn bezig te brainstormen over eventuele wijzigingen, maar voor deze maand kan dat uiteraard niet meer.

                            Groeten,
                            jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jaja
                              Hallo Hannie,

                              In beide "opvattingen" zit natuurlijk een kern van waarheid.
                              Ik wou enkel even terug naar de "roots" van de challenge, het is zeker niet de bedoeling ermee te stoppen.
                              Maar ik ben enkel ontgoocheld door de soms weinig serieuze manier waarop blijkbaar een aantal mensen ermee "omgaan" ...
                              Het is trouwens iets "van en voor" het forum en ik dacht dat daar meer "respect" voor zou zijn.
                              Nu, we zijn bezig te brainstormen over eventuele wijzigingen, maar voor deze maand kan dat uiteraard niet meer.

                              Groeten,
                              jaja
                              Jaja, ik denk dat er meer mensen ontgoocheld zijn. Ik wel dus. Jammer inderdaad. Fijn dat er over wijzigingen wordt nagedacht en ik begrijp best dat dat niet meteen voor elkaar is en in kan gaan. Misschien is het mogelijk het resultaat van de brainstorm op het forum te zetten, zodat wij ook nog even kunnen "stormen?"
                              Hannie

                              Comment

                              Working...
                              X