Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nabespreking foto Ucania Nov 05 Snelheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nabespreking foto Ucania Nov 05 Snelheid

    Ucania hier heb je bij het inzenden van je foto te symbolisch gedacht. Inderdaad je brengt hier heel wat passieve snelheid in beeld. We kunnen inderdaad niet ontkennen dat in deze machine dat we thans PC noemen niet razend snel heel wat informatie wordt verwerkt. Maar helaas is je snelheid niet zichtbaar vastgelegd waardoor je dan wat minder goed werd beoordeeld. Ook ik hou wel van foto’s met een symbolische boodschap maar ik weet dat wanneer je deze tour opgaat je al snel mis begrepen wordt en je het vaak voor je zelf heel moeilijk maakt. Maar de uitdaging aangaan vind ik al een moedige stap waardoor je foto voor mij ook het bespreken waard wordt.



    Fototechnisch is je foto zeker geen mislukking te noemen. Het is een duidelijke informatieve foto die in leerboeken over de samenstelling van en PC een prachtige voorstelling zou geven van het inwendige van een PC. Alhoewel in dit geval dan wat meer scherptediepte wenselijk zou zijn zodat ook wat meer gegevens op de prints duidelijker leesbaar zouden moeten zijn.



    Maar terugkomend op de opdracht aangaande snelheid zaten in deze foto wel enkele componenten die konden bijdragen aan het thema snelheid. Zoals de foto nu werd aangeboden komt ze ook wel wat druk over met heel veel elementen die niet bijdragen aan het thema snelheid.



    Om het gevoel van snelheid in de fotografie weer te geven wordt heel vaak gebruik gemaakt van bewuste bewegingsonscherpte. Bewegingsonscherpte kan je best op twee manieren weergeven dat is (Meestgebruikte) :

    · Ofwel door het onderwerp dat je fotografisch vastlegt te bevriezen tegenover de achtergrond. (= onderwerp scherp - achtergrond = bewegingsonscherpte)

    o Wordt verkregen door te pannen.

    Tijdens het pannen kan je gebruik maken van zowel lange als korte sluitertijden. Elk zal op zijn eigen manier een totaal ander gevoel van beweging weergeven.

    · Ofwel door het onderwerp met zijn bewegingsonscherpte vast te leggen waardoor je dan de achtergrond min of meer scherp kan houden (= bewegingsonscherpte op onderwerp – achtergrond = min of meer scherp).

    o Door een lange sluitertijd te kiezen. De hoeveelheid onscherpte in een dergelijke foto is afhankelijk van zowel de sluitersnelheid als de snelheid waarmee het onderwerp zich beweegt.

    Er bestaat in feite nog een derde en vierde mogelijkheid om beweging in een foto vast te leggen en dat is gebruik te maken van een zoom objectief en tijdens het fotograferen van een onderwerp gebruik te maken van een lange sluitertijd en tijdens het belichten van de sensor of film in of uit te zomen. De vierde mogelijkheid bestaat er dan in om een combinatie te maken van mogelijkheid 1 of 2 met mogelijkheid 3.



    Ook met een flitser is het mogelijk om beweging vast te leggen.



    Voor mijn gevoel had Ucania beter de aandacht (zoals in de commentaren werd aangehaald) gelegd op de ventilatoren. Maar dan ventilatoren die werkende zijn. Zo had mits het nemen van een juist standpunt en juiste invalshoek en een redelijke lange sluitertijd bewegingsonscherpte kunnen krijgen door de draaiende schoepen van de ventilator. In dit geval zou ik dan een statief gebruiken om bewegingsonscherpte komende van trillingen van de camera te vermijden. Ik zou zelfs dan werken met de zelfontspanner zodat alle trillingen van het afdrukken uitgestorven zijn op het ogenblik dat de ontspanner af gaat.

    Door de aandacht en compositie af te stellen en te beperken op de draaiende ventilatoren sluit je alle storende elementen van de foto uit en wordt de foto meestal aangenamer om naar te kijken.


    Opgepast ook ik ben maar een amateur fotograaf, als ik ergens me in uitspraken vergis gelieve me te verbeteren. Op deze manier leer ik ook bij.
    Als er termen zijn dat ik gebruik die niet worden begrepen gelieve de vraag te stellen. Ik of iemand anders zal wel bereid zijn deze toe te lichten. Het is echter de bedoeling dat we op deze wijze elkaar bijschaven.
    Last edited by spooky; 1 december 2005, 15:50.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300
Working...
X