Belgiumdigital.com in samenwerking met

Bekijk resultaten enquête: Welke opdracht gaan we in april 2015 in beeld brengen?

Aantal stemmers
41. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Aprilvis

9 21,95%
  • Aprilse grillen

11 26,83%
  • Armoede

21 51,22%
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 28

Standaard Mogelijke thema's voor de maand april 2015

Met net geen 70 inzendingen is de maart Challenge vannacht afgesloten. Scoren en becommentariëren kan nog tot het einde van de maand, maar ik moet alvast beginnen nadenken over nieuwe opdrachten voor de maand april.
    Hoewel ik een lijstje met mogelijke kandidaten heb, kreeg ik toevallig vanmorgen twee nieuwe aangereikt, en ik ga er dankbaar gebruik van maken omdat ze enkel volgende maand van toepassing zijn. Ik voeg er zelf een derde opdracht bij, die eveneens met de letter A begint...

Voor april 2015 stel ik voor:
    1. Aprivis
    Hoewel dat thema zich ogenschijnlijk beperkt tot de eerste dag van de volgende maand, geef ik je de kans om er iets meer dan drie weken (!) mee aan de slag te gaan. De gekker, de beter...

2. Aprilse grillen
    Nogmaals een 'buitenthema', maar in april kunnen we alle weertypes verwachten.

3. Armoede
    En tenslotte een sociaal en ernstig thema, maar bijzonder actueel.

Kiezen voor de aprilopdracht kan tot de 30ste maart, rond deze tijd.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 15.5) + iPad5 WiFi (iPadOS 15.5)

Standaard Re: Mogelijke thema's voor de maand april 2015

Ik zou voor de aprilvissen gaan...
    omdat we dat in de rest van het jaar niet meer kunnen doen,
    omdat het heel leuk kan worden,
    en misschien kunnen we de kijkers laten raden waar de 'grap' verborgen zit?

groeten en laat je zelf niet beetnemen ;-)

Luc
    verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

D'er moeten toch nog wat stemmen bijkomen hoor! Momenteel leidt thema 3 met evenveel punten als 1+2 tezamen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 15.5) + iPad5 WiFi (iPadOS 15.5)

Mijn stem is gegeven.

Ook gestemd, de gele lijn nog wat langer gemaakt.
    Ben benieuwd wat het gaat worden .
    Laatst gewijzigd door Guest17; 29 maart 2015 om 23:07 Reden: Tweede zinnetje toegevoegd

Weer goede thema's, toch was het voor mij niet moeilijk om voor nummer 3 te stemmen.

Nummer 3 it is voor mij... na een maand met een nieuwe spruit in de familie en de nodige levens-aanpassingen daaromtrent, denk ik dat ik nu wel weer tijd heb voor de challenge! ^^

IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Nummer 3 is helemaal mijn ding niet, niet zozeer uit technisch oogpunt maar het is eerder een soort fotografie die mij tegen de borst stuit !
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
    Nummer 3 is helemaal mijn ding niet, niet zozeer uit technisch oogpunt maar het is eerder een soort fotografie die mij tegen de borst stuit !
    Er is inderdaad een moeilijkheid door de geladenheid van een (helaas bestaand) maatschappelijk thema...

Hoeft niet, en denk dat je dat in gedachte hebt, over personen te gaan. Er zijn andere mogelijkheden om armoede in beeld te brengen, of niet?
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
    Er is inderdaad een moeilijkheid door de geladenheid van een (helaas bestaand) maatschappelijk thema...
    Ik heb er wel voor gekozen omdat hier bij ons redelijk wat "armoede" te vinden is.
    Maar of het gaat realiseerbaar zijn, begin ik nu toch wat te twijfelen.
    Ik kan moeilijk de drempel overgaan om aan mensen te vragen of ik ze mag fotograferen, ook in het geniep durf ik het bijna niet.
    En hun leefomstandigheden is ook al iets wat gevoelig ligt denk ik.
    Benieuwd welke foto's we hier gaan te zien krijgen.
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
    Hoeft niet, en denk dat je dat in gedachte hebt, over personen te gaan. Er zijn andere mogelijkheden om armoede in beeld te brengen, of niet?
    Was helemaal mijn idee....

IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
    Was helemaal mijn idee....

IZ.
    ik was ook in die richting aan het denken, alleen nog vinden ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht

Bedankt voor de tip Louis, ik kan misschien een uittreksel van mijn bankrekening fotograferen
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Bedankt voor de tip Louis, ik kan misschien een uittreksel van mijn bankrekening fotograferen
    Dat is voor de opdracht van volgende maand ... rijkdom .

Het verraste mij ook enigszins dat de 'moeilijkste' opdracht de winnaar werd, met >50% van de scores. Nu: wat is moeilijk? Wel, voor mij is armoede een brandend actueel thema; mijn vrouw zit zelfs in een werkgroep 'Kansarmoede bij Senioren' in de lokale gemeentelijke seniorenraad, en het is schrijnend welke cijfers een 'rijke' gemeente als de onze kan voorleggen wat armoede betreft. Maar als je dan denkt aan een klassiek cliché als 'de dronken clochard onder een brug in Parijs', nou, dan is Armoede echt wel moeilijk. Moet je ervoor naar Parijs? Moet het persé straatfotografie zijn? Nee, toch. De kunst zal er ditmaal wel in bestaan dat je foto meer verhaal, meer dramatiek als het ware, zal moeten hebben dan een foto van de eerste groene scheutjes aan een dorre tak, en meer zal moeten zijn dan een beeld van die dronken clochard (in zwart-wit bovendien! ). Moeten er mensen op de foto? Nee, toch, je kunt armoede ook op andere manieren weergeven, maar je zal moeten nadenken.
    Ik ben benieuwd.

inderdaad een moeilijk thema deze maand
    maar er is heel veel verborgen armoede hoor, meer dan je denk
    heb meer dan genoeg gezien toen ik stadswacht was
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

het komt precies traag op gang...?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
    het komt precies traag op gang...?
    Zie het als fantasiearmoede
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Zie het als fantasiearmoede
    dus de kanshebbers bevinden zich ook onder diegene die niet meedoen

Een kanshebber is niet gelijk aan een winnaar.
    Bij de vorige had ik een hele mooie (toch volgens mijn normen) maar door een verkeerd manoever de exif compleet gewist (wat niet mag) en na herhaling was die exif wel opgekuist (is bij mij steeds lastig omdat ik in de exif persoonlijke veranderingen aanbreng waardoor ik als auteur herkenbaar ben, maar waarmee je die naam niet meer kwijt geraak). Rsultaat, verkeerde knop en weer foto weg zonder exif en dan was ik te laat....
    Dus, ik was een kanshebber maar kwam niet in aanmerking om te winnen ...
    En je weet, de beste stuurlui staan aan wal (ook alhebben ze nog nooit op een boot gestaan, laat staan het roer in handen gehad ...)

De keuze van de maand doet zijn naam alle eer aan. Armoede qua inzendingen en armoede qua beoordeling en/of respons. Misschien alleen in het punten geven, maar dat kunnen wij niet zien.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Het is duidelijk dat de gêne over het in beeld brengen van armoede hier wint. Weinigen slagen er blijkbaar in om echte armoede in beeld te brengen... We weten nochtans allemaal dat er achter iedere hoek wel armoede schuilt. Geen bedelaar zal het leuk vinden om jou een foto van hem of nog maar van zijn spullen te zien maken.
    Ik denk echter dat indien je die bedelaar 5 euro biedt om een foto te mogen maken dat die man/vouw misschien wel gelukkig kan maken... Ik zag het ooit op een bordje in Parijs bij een clochard onder een brug over Seine: Photo = 5€... Maar dan moet je als fotograaf nog met de gêne overweg...
    Ik vrees dat ik het niet meer haal om deze keer mee te doen. (ik geef nochtans vaak mijn wisselgeld van de parking of het muntje uit de winkelkar af, maar daarom neem ik er nog geen foto van).
    Een moeilijk onderwerp dus deze keer...

groeten,

Luc
    verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

Zal niet veel tijd nemen om scores te geven met zo weinig inzendingen.
    Er zijn er wel een paar waar ik de link met armoede niet zo goed snap... geef je die dan punten op de fotokwaliteit of hou je rekening met het thema? Want indien niet kun je evengoed een mooie foto van een eekhoorn hoog quoteren.

21 personen stemmen op armoede, 23 inzendingen, dus dit lijkt goed.
    Bij het score geven vind ik, maar wie ben ik, alles moet immers kunnen, zou er in eerste instantie naar het thema dienen gekeken.
    Daarna naar de fotokwaliteit.
    Je zou het zo kunnen stellen, meest eenvoudige.
    10 punten voor het thema
    10 punten originaliteit
    10 punten voor de fotokwaliteit
    Op tellen. Wie voor thema niet minstens 5 punten haalt, krijgt gewoon geen score.
    Enfin, zo doe ik het waarbij ik stel dat originaliteit ook normaal 5 zou moeten halen, maar met de huidige manier van hoe er kan gepost worden heb ik nooit zekerheid over de originaliteit tijdens de challenge.

Dus als antwoord op de vraag hierboven: Geen feeling met het thema is gewoon geen punten.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Mogelijke thema's voor de maand maart 2015
    Door LesC in forum Challenge-of-the-Month
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 20 maart 2015, 16:48
  2. Mogelijke thema's voor de maand februari 2015
    Door LesC in forum Challenge-of-the-Month
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 1 februari 2015, 15:28