Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag wat uitleg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag wat uitleg

    @ to Filipo

    Hallo Filipo met eigen stomme verbazing stel ik vast dat mijn enige gegeven 10 score U werd toegekend. Wat betkend dat ik blijkbaar van Uw stijl hou.

    In deze moeilijke Chalenge "Luiheid" viel Uw foto enorm wegens de uitzonderlijke technische aspekt waarmee deze foto werd genomen. Daarom ook die 10 en mede het feit dat het een mooi voorstelling is van wat luiheid kan tot gevolg hebben.

    Maar gezien de Challenge in de eerste plaats bedoeld is om onze kennis te verrijken ben ik dan ook benieuwd hoe deze foto tot stand werd gebrewcht. Ben je bereid je geheim prijs te geven. Met grote intresse kijk ik uit naar je technische uitleg.

    Groetjes,

    Spooky
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Graag wat uitleg

    Hoi spooky,

    alleszins bedankt voor je 10 De anderen ook bedankt voor hun stemmen !

    Het "uitzonderlijk technisch aspekt" moet wel wat gerelativeerd worden. Zoals je uit het verleden wel weet beschik ik niet over hoogstaande middelen (een simpele 2Mp A40) en behelp ik mij met huis-,tuin-, keukengerief ... En zoals ik ook aan MadboY heb laten weten, werd er dus niet aan de foto "gefoefeld".

    Mijn "geheim" om deze foto te maken :


    - men neme een wekker en een grote hamer geplaatst op een tafeltje op een wat donkerder plaats in een met daglicht verlichte kamer
    - fototoestel op statief
    - sluitertijd ingesteld op iets tussen 0.5sec en 1sec, ik dacht 0.8sec (moet in EXIF te zien zijn, maar kan van hieruit nu niet verifiëren)
    - flitser uitgeschakeld (die verpest toch maar de foto)
    - tijd tussen drukken en nemen foto ingesteld op 10 sec (laat toe om de hamer in de tussentijd op de juiste plaats te houden)
    - om de beweging van de hamer naar de wekker toe het best in beeld te brengen is het aangewezen om de omgekeerde beweging te doen en van dus de hamer traag van de wekker weg te bewegen zodra de foto wordt genomen.

    Hopelijk ben je iets met deze uitleg ? Na het lezen ervan, vind je je 10 nu misschien wat overdreven, maar toch bedankt
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: Graag wat uitleg

      'k had wel gedacht dat het zo werd uitgewerkt. Prachtig en origineel idee, Filipo. Misschien een kleine gedachte achteraf, de foto had misschien nog meer impact gehad als de beweging van de hamer beter zichtbaar was, maar goed ....achteraf is altijd gemakkelijk zeggen. Nog proficiat ook met je eerste plaats in de 2de rangschikking.
      Groetjes,
      nikon D200 AF-S NIKKOR 18-200mm macro 105 mm 1:2.8

      Comment


      • #4
        Re: Graag wat uitleg

        Even nagezien : de sluitertijd stond ingesteld op 0.5 sec.

        Oorspronkelijk geplaatst door joze
        Misschien een kleine gedachte achteraf, de foto had misschien nog meer impact gehad als de beweging van de hamer beter zichtbaar was, maar goed ....achteraf is altijd gemakkelijk zeggen.
        De beweging van de hamer had idd beter zichtbaar kunnen zijn, alleen moest het wel duidelijk blijven dat het een hamer was en dat was niet zo evident. Ik had ook enkele andere probeersels waar er meer beweging in zat maar waarbij ik mij wel de vraag stelde of het voor iemand die de foto voor de eerste keer zou zien wel duidelijk zou zijn dat er een hamer boven de wekker bewoog. Vandaar dat ik toch maar voor deze ben gegaan... Maar ik ben akkoord dat er wellicht meer te halen was uit het idee, maar je moet er ook de tijd voor hebben om het allemaal uit te proberen... Persoonlijk had ik de hamer bvb liever wat harder gezien.
        Mijn fotowebsite : www.filover.be

        Comment


        • #5
          Re: Graag wat uitleg

          Ik vind nu het wazig zijn van de hamer juist het mystieuze aan deze foto. Waardoor de foto niet meer als een gewoon kiekje pverkomt. Je stelt ja daardoor
          onmiddellijk de vraag hoe is deze foto tot stand gekomen

          Bedankt filipo voor de mooie uitled
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment

          Working...
          X