Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele Challenge beoordelingen inzendingen Nov 08

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele Challenge beoordelingen inzendingen Nov 08

    Beoordelingen Nov 2008

    De foto’s zijn hier niet geplaatst in functie van de rangschikking maar wel in de volgorde waarin de foto's werden ontvangen.

    Deelnemer: Tigo (Behaalde de 12de plaats)
    Titel: Dé lijn van een vrouw. één enkelvoudige lijn maar voor veel vrouwen dé belangrijkste.

    Link naar foto Tigo

    Een heel speciale foto. Een foto waar ik niet weet hoe ik hem moet vinden. Het ene moment vind ik hem mooi het andere moment valt hij dan weer wat minder in mijn smaak. Zoiets overkomt me nog meer hoor. Dit zijn dan foto’s dat je moet leren smaken zeg ik dan altijd bij mezelf. Het idee moet dan in mijn geest gaan rijpen. Maar eenmaal ik een dergelijke foto weet te smaken dan stijgt het uit naar de top.

    Wel een opmerkelijke foto. In ieder geval een foto met een artistieke en zekere kunstzinnige waarde. Het is een naakt en toch geen naakt. Naakt vind ik ook altijd een heel erg moeilijke specialiteit van de fotografie Maar hier weet je het naakt kunstzinnig mooi en discreet zelfs een beetje abstract te brengen. Heel speciaal is de manier waarop je het model weet te belichten Je weet doordacht de mooie belijning van het model gunstig naar voor te brengen.

    Zoals ik reeds vermelde voor mij voorlopig een foto die moeilijk te beoordelen valt gezien ik de foto nog geestelijk aan het verwerken ben. Hoe meer ik de foto analyseer bemerk ik dat ik de foto meer en meer weet te appreciëren wat een goed teken is.

    Deelnemer: Irineas (Behaalde de 4de plaats)
    Titel:. De miljoenenlijn van KerKrade naar Valkenburg. Commercieel nooit echt gebruikt en Miljoenen gekost. Gegraven in een brede geul wat nu een uniek stukje lijnbiotoop vormt doorheen Limburg. Waar alleen nog af en toe een stoomtrein zijn wagons voort trekt, langs een lange diepliggende stalen lijn. Een Miljoenen Lijn.

    Link naar foto Irineas

    Een prachtige foto die zeker voldoet aan de opdracht en waar het spoor duidelijk de aandacht trekt. Het ijzeren verroeste spoor die als enkelvoudige lijn in het oneindige verdwijnt voegt niet alleen heel veel diepte toe aan de foto maar het roest van de weinig gebruikte lijn is mooi in harmonie met de herfstkleuren van de omgeving.

    Deelnemer: Doerk (Behaalde de 42ste plaats)
    Titel: Veel kleine lijnen, maar toch 1 duidelijke lijn

    Link naar foto Doerk

    Een schitterende abstracte structuur foto met een heerlijke diagonale belijning waar de zware diagonale lijn het antwoord is op het thema van de maand.

    Ik mis naar mijn gevoel wat scherpte op de zware diagonale lijn die hier toch voor deze Challenge de hoofdlijn van de foto uitmaakt.

    Verder leent deze foto zich uitstekend voor een zwart-wit uitvoering.

    Deelnemer: LesC (Behaalde de 13de plaats)
    Titel Zonnestraal*

    Link naar foto LesC

    Goed doordacht idee. Het idee werd, wat compositie betreft, met zorg uitgevoerd. De lichtstraal loopt mooi diagonaal van de rechter onderhoek naar de linker bovenhoek. De belichting is voortreffelijk. Door de zorgvuldig uitgekozen en afgemeten belichting is het nog net mogelijk de structuur te zien van de betegelde vloer, zodat men de indruk krijgt dat het licht een donkere ruimte binnendringt via een op een kierstaande deur. Sterker nog ik heb zelfs het gevoel dat de lichtinval van rechts onder komt (dit kan natuurlijk een verkeerd aanvoelen zijn). Zonder veel in beeld te brengen weet de fotograaf de toeschouwer het gevoel te geven, zich in een donkere ruimte te bevinden waar een straaltje zonlicht het enige licht is die de ruimte oplicht. De lichtstraal die als een enkelvoudige lijn het hoofdonderwerp van deze foto uitmaakt weet dan ook de volle 100% aandacht te trekken van de kijker.

    Deelnemer: GALLOSH (Behaalde de 6de plaats)
    Titel: zonder titel

    Link naar foto GALLOSH

    Het is ongelooflijk hoe je me bijna op het verkeerde been zette. Bijna had ik de foto geweigerd wegens niet beantwoorden van de foto aan de opdracht. De geëiste enkele eenvoudige lijn was er bij de eerste blik voor mij niet aanwezig. Maar bij nader inzien is ze er uiteindelijk wel. Omdat je mij op het verkeerd been weet te plaatsen, alvast een proficiat. Maar in deze foto zit nog veel meer. Je weet aan deze foto zelfs een illusie toe te voegen namelijk de elastieken bal stelt hier een sneeuwbal voor die via een rechte lijn steeds meer en meer elastieken (dus sneeuw) opneemt waardoor de bal steeds groter en groter wordt. In feite is het een mooie voorstelling van een sneeuwbal effect waar de bal de voorstelling kan zijn van de rijke G-landen en de elastieken de arme onderontwikkelde landen.

    Zonder te weten welke verrassingen deze Challenge in petto heeft krijg ik bij deze foto wel een goed gevoel dat je een hoge score en mooie commentaren mag verwachten.

    Naast het schitterende idee welke je tot een krachtige uitvoering in beeld bracht munt de foto ook nog uit in veelzijdigheid van kleuren, creativiteit, originaliteit en spitsvondigheid. De scherpte ligt op de juiste plaats en een goede gebruikte DOF brengt de nodige diepte in het beeld.

    Noch op de compositie noch op de omkadering kan er iets opgemerkt worden.

    Met heel veel spanning kijk ik uit hoe deze schitterende originele foto in de Challenge zal worden ontvangen.

    Deelnemer: BelLisa (Behaalde de 28ste plaats)
    Titel : Abstracte lijn

    Link naar foto BelLisa


    Je tweede inzending overtreft zo mogelijk nog je eerste poging. De wijze waarop je deze diagonale abstracte lijn brengt verhoogt mogelijk nog een meer raadselachtig beeld. Door de diagonale opstelling van de lijn gaande van de linker onderhoek naar de rechter bovenhoek brengt niet alleen heel veel dieptewerking in het beeld maar je creëert een gevoel van oneindigheid. Het is net of de lijn nooit geen einde zal hebben. Je keuze voor het beeld in zwart wit te brengen lijkt me ook voor deze abstracte lijn een goede keuze. Verder heb je ook het raadselachtig dat je bij het begin van iedere versmalling van de lijn je net een klein lachend mondje ziet. Dit verhoogt nog het raadselachtige. Ik vermoed dat het hier gaat om een inschuifmast en dat de zogenoemde mondjes een soort van druk knoppen zijn om toe te laten de mast in te schuiven. Doet me sterk denken aan een inschuifbare antenne.



    Deelnemer: didierdej (Behaalde de 26ste plaats)

    Link naar foto didierdej

    Een heel mooi idee maar vooral een heel sterke uitvoering van het idee. Niet alleen de compositie maar ook de schikking en de kleuren zijn hier werkelijk mooi in ballans. Je kiest een geel autootje die perfect past bij het geel van lde ogo kleur van de lijn. De opstelling is zo perfect dat je de interpretatie in het beeld kan vinden.

    · De gebruikte DOF suggereert hier snelheid.
    · Het autootje staat voor comfort
    · Het wiel van het autootje op de zwarte lijn verwijst naar veiligheid
    · De tekst op het kaartje van de lijn staat dan weer voor zuinigheid

    Allemaal verwijzingen hoe een openbaar vervoer best geregeld kan worden.

    Naar mijn gevoel een foto die zal meestrijden voor het behalen van een mooie eervolle plaats.

    Deelnemer: lilybie (Behaalde de 19de plaats)
    Titel :in line for ever

    Link naar foto lilybie

    Een mooie respectvolle foto die voldoet aan de Challenge opdracht maar dan ook nog eens heel erg passend is voor de tijd van het jaar. Morgen 11 Nov = wapenstilstand. Ook voeg je naast een mooi beeld een eerbiedwaardige titel toe aan de foto.

    Bij deze foto kies je voor een perfect standpunt en een goede hoek. Je plaatst je lens op de juiste hoogte waardoor de DOF uitstekend zijn dieptewerking kan laten gelden.

    Gewoonweg een uitnemende mooie foto.

    Deelnemer: Sannepoes (Behaalde de 5de plaats)
    Titel : Waterlijn

    Link naar foto Sannepoes

    Op het eerste zicht mogelijk niet zo’n origineel idee. Toch eerder origineler dan men op het eerste moment denkt. De meeste foto’s in dit genre concentreren zich meestal alleen op de vallende druppel. Hier gaat de fotograaf wel een stap verder door de druppel net op het ogenblik vast te leggen dat hij het wateroppervlak zal raken. Hierdoor gaat de hoofdgedachte van de foto niet meer zozeer naar de vallende druppel maar eerder naar de waterstraal die hier deel uit moet maken van de Challenge opdracht “Enkelvoudige lijn”. De druppel wordt dus ondergeschikt aan de waterstraal maar blijf wel een aangenaam en noodzakelijk spanningsveld in het geheel van de foto. Besluit een foto die perfect beantwoord aan de Challenge opdracht. Bijgevolg een foto met toch wel een hogere moeilijkheidsgraad. De moeilijkheidsgraad licht hem hier dat je op het juiste moment de ontspanknop moet indrukken wil men de vallende druppel mee in beeld hebben.

    De kleuren helpen hier samen met het beeld de foto uitzonderlijk ongewoon mooi maken. De gekozen achtergrond kleur werd hier perfect gekozen omdat de kleur blauw heel nauw verbonden is met water.

    Ook het formaat draagt hier uitstekend bij aan de compositie van het beeld. Door gebruik te maken van het portret formaat krijg je een meer gerekte lange (lijn) waterstraal.




    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300
Working...
X