Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 52

Standaard Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

Naar aanleiding van een uit de hand gelopen beoordeling open ik even deze topic.

Ik wil graag even verwijzen naar een in de tijd door mij reeds geopende topic "Hoe beoordeel ik een foto".

Link naar "Hoe beoordeel ik een foto"

Met de Challenge Werkgroep werd naast meerdere wijzigingen aan de Challenge voorschriften, het puntensysteem ook de manier van de foto Challenge beoordelingen besproken.

Na een lange tijd van nonactieviteit van de Challenge Werkgroep roep ik de leden van deze werkgroep op om de draad terug op te nemen zodoende we de Challenge de nodige veffrissingen kunnen geven daar waar nodig.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Standaard Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

Waar is het uit de hand gelopen spooky en wat zijn je betrachtingen .
    Waar wil je naartoe .
    De topic is twee jaar oud waarnaar je verwijst .

Hallo mica kijk eens in de Challenge naar de foto van het herfstblad met groene achtergrond.

Dat zal veel verduidelijken.

Inderdaad het topic waar ik naar verwijs is 2 jaar of meer dan 2 jaar oud. Maar de problemen op het gebied van de gegeven commentaren lijken zich te herhalen.
    Spookys Fotoweb

Beste,

Eerst en vooral wil ik mij excuseren bij de maker van de foto. Het is en blijft een mooie foto zoals ik al eerder vermeld heb. Of mijn vermoeden klopt laat ik in het midden. Dit doet al lang niet meer ter zake.
    Ten tweede wil ik mij excuseren bij Tigo en Fotomarc en bij de rest van de deelnemers van de challenge bij wie ik rechtstreekse opbouwende feedback heb gegeven. Ik ben nogal een directe persoon en geef commentaar over een foto naargelang mijn interpretatie, ook al kwets ik de maker van de foto. Hiervoor mijn welgemeende excuses. Ik zal daarom de volgende maanden mij dan ook onthouden van enige commentaar (of voorzichtiger zijn) en alleen nog een foto posten.
    Verder veel succes met de volgende challenge. Ik kijk eral naar uit.
    Groetjes
    Dimiella

Iedereen zal wel overtuigd zijn dat hij nu wel een prachtige foto ingezonden heeft, en hoopt willicht op een goeie plaats (liefst de eerste) daarom doet het altijd pijn om te horen dat iemand dit of dat niet goed is. Ja ook bij mij.
    Maar als ge geen kritiek kunt verdragen, toon dan uw foto's enkel aan vrienden of familie. Dan zijt ge gegarandeerd van een pluim, maar zult ge naar mijn gedacht ook geen stap vooruitkomen in de fotografie.

Ik deel ook niet altijd de mening van Dimiella, smaken verschillen nu eenmaal, maar ik ben ervan overtuigd dat zij(hij?) steeds op een eerlijke manier de foto's beoordeeld heeft volgens eigen smaak, en dit altijd op een "deftige" manier heeft neergeschreven zonder persoonlijk te zijn of overdreven kwetsend. Ook bij de foto die deze "rel" heeft teweeggebracht. (Zij (hij?) zat er volgens mij toch niet zover naast met te zeggen "dit is een studiofoto")
    Naast de enkelen met lange tenen en wat groot ego, heb ik toch ook al meermaals mogen ondervinden dan er ook challengers zijn die kritiek wél waarderen, eventueel ook hun foto aanpassen naar de gekregen kritiek (al zijn er die vinden dat dit ook niet kan), of een zelfs een compliment geven

T' is gemakkelijker de "kritiekgever" af te schieten dan "kritiekgever" te zijn. Dus volgende maand enkel nog Waw, fantastisch en dit is de winnaar???. ....T'zal stil worden op de challenge. Vorige maand werd er al iemand afgeschoten, deze maand Dimiella, en volgende maand.....?

Volgende zinnetjes zijn de slotzinnetjes uit het topic dat spooky aanhaald bij het begin van dit draadje
    Zoals ieder fotograaf verschillend is, is ook ieder beoordeellaar weer anders.
    Via die verschillen van inzichten kunnen we elkaar heel wat leren.

Laat ons hopen dat het zo kan blijven.
    Laatst gewijzigd door Erven; 27 oktober 2009 om 22:46
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

@ to Erven,

Voor mij gaat het niet zozeer over wie gelijk heeft.

Het gaat mij ook niet over de gegeven kritiek door dimiella.

Maar waar het bij mij wel omgaat dat men zich in de Challenge commentaar mag geven zowel positief als negatief als het maar opbouwend is.

Wat me wel stoort is dat men in de Challenge onder een ingezonden foto onderling gaat discutieren en de beoordelingen gaat commetaar en tegencommentaar geven.

Wil men een discussie over iets aangaan doe dat dan in het Challenge forum en niet in de Challenge zelf.
    Spookys Fotoweb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dimiella Bekijk bericht
    Ten tweede wil ik mij excuseren bij Tigo en Fotomarc en bij de rest van de deelnemers van de challenge bij wie ik rechtstreekse opbouwende feedback heb gegeven.
    zijn die namen al bekend dan?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

spooky heb eventjes de tijd genomen om de foto's en de commentaren te lezen en denk dat zoiets simpel op te lossen is met een reactie in de trend van multiple choose wat de maker kan antwoorden , dat als korte termijn oplossing .
    Ik hou er een totaal andere mening op na wat challenge betreft zie een eerdere post :alle beelden .
    dimiella haalt hier een ander probleem aan nl. het geheim van de fotograaf in een challenge .
    tot slot als er toch commentaar mag gegeven worden dan is zoiets denkbaar en het is bijna ondoenbaar zoiets in goede banen te lijden .
    Misschien een ander idee : foto's mogen 3 weken opgestuurt worden .Ze worden pas de laatste week van de challenge voorzien van commentaar maar de commentaar wordt wel doorgestuurd naar de maker . Op deze manier is het modereren geconsentreerder uit te voeren .En zal er geen discutie meer ontstaan die voor velen meegenomen worden in het toekennen van punten .

Eerst en vooral zou ik me ook willen verontschuldigen. Ik ga hier ook niet vrijuit in deze uit de hand gelopen beoordeling. Ik had deze topic niet mogen starten bij de beoordeling van de foto. Ik heb mezelf hier ook een beetje laten meeslepen en het was dan ook een uitlating van opgestapelde ergernissen rond de beoordelingen van Dimiella. Hiervoor dan ook mijn verontschuldigingen aan het adres van de maker van de foto.

@ Dimiella, Ik vind het heel sportief van je dat je jezelf wil verontschuldigen, en deze aan mijn adres zijn dan ook aanvaard. Het is zeker niet de bedoeling om mensen tegen te houden of te weerhouden om beoordelingen te geven. In tegendeel, het beoordelen van foto's is nu eenmaal waar het in de challenge om gaat. Er is echter één grote vereiste en dat is dat deze opbouwend is. Hoe negatief deze opmerkingen soms kunnen zijn, als deze opbouwend worden weergegeven zal de maker in de meeste gevallen de kritiek best kunnen verdragen en in vele gevallen er zelfs positief gebruik van maken. Ik wil deze discussie zeker niet opnieuw starten maar als je gaat kijken naar de beoordelingen die je deze maand hebt gegeven, zijn er maar weinig opbouwende opmerkingen van jouw kant gegeven. Ook heel veel opmerkingen die je als vast staand feit weer geeft terwijl je van bepaalde dingen nooit zeker kan zijn. Dit soort opmerkingen heeft alleen maar een negatieve invloed op het totaalbeeld dat iemand anders over deze foto zou hebben. Net zoals het beoordelen van de exif files. Je laat openlijk merken dat je bij het beoordelen van de foto's ook de exif files gaat raadplegen. Je gaat hierdoor bepaalde conclusies trekken terwijl dit niets meer te maken heeft met het beoordelen van de foto zelf.

Als een foto goedgekeurd is door de moderator en technisch in orde en binnen de regels van de challenge is, moet deze met gevoel beoordeeld worden en heeft het weinig zin om een foto te beoordelen op genre , exif file, al dan niet studio foto, hulp van derden, belichting en dergelijke.

Het is al altijd de bedoeling geweest om met plezier aan de Challenge deel te nemen en er telkens een stukje van bij te leren. De beoordelingen zijn dan ook heel belangrijk in dit gegeven en moeten steeds opbouwend zijn. Iets wat niet altijd even gemakkelijk is ( ik maak me er soms ook schuldig aan ) maar we moeten het wel proberen.

Grtz Tigo
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Hallo allemaal!
    Eerlijk gezegd zou naar mijn mening zowel de exif als het uitleg over hoe de foto tot stand kwam direkt bekend moeten zijn en zichtbaar voor iedereen.
    1. Je neemt daar een hoop vragen en negatieve discussies mee weg.
    2. Aangezien er veel amateurs aan de challange deelnemen - is dit een betere manier om daarwerkelijk iets van op te pikken.
    Ik zie niet waarom er geen uitgebreidere discussie met meer uitleg en meer vragen, tips etc... onder de fotos gehouden zou kunnen worden.
    Dat de exif (trouwens niet bij alle fotos) pas na de challange zichtbaar is - snap ik ook - maar dan ga je waarschijnlijk niet meer weer alle fotos langslopen.

Ik zou zeggen - iets meer openheid en humor en minder prikkelbaar reageren, We zijn tenslotte hier met dezelfde hobby bezig. En wil je echt geen kommentaar - zet dat dan zelf in je eerste comment... Ik denk dat de rest dat best met respect zal behandelen!

Groetjes...

Exif kan je niet onmiddellijk zichtbaar maken. Soms kunnen deze informatie weggeven over de maker van de foto. En aangezien de Challenge anoniem is, is dit niet toegelaten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
    Exif kan je niet onmiddellijk zichtbaar maken. Soms kunnen deze informatie weggeven over de maker van de foto. En aangezien de Challenge anoniem is, is dit niet toegelaten.
    Right! En toch laten vele deelnemers hun exif zitten. Wij proberen er wel op toe te zien dat er geen copyright of auteur ingevuld staan (want dat gebeurt ook af en toe).
    In een eventuele (hopelijk ooit) nieuwe versie van de software zou alle exif automatisch moeten gestript worden, maar volgens mij toch aan het einde van de Challenge publiek gemaakt worden.
    Maar kijk maar eens naar een aantal foto's: je vindt de exif vlot terug. Echt niet moeilijk hoor om exif tevoorschijn te toveren.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Ventura 13.2.1) - iPhone XR (iOS 16.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.3.1)

om mijn ananiemiteit te bewaren heb ik moeten wachten met reageren tot na de challenge
    bij deze dus nog een reactie van mijn kant.
    @dimiella: het is nooit de bedoeling geweest om zo'n explosie van reacties uit te lokken ik wou enkel zeggen zoals Tigo het al zo mooi verwoorde dat "opmerkingen die je als vast staand feit weer geeft terwijl je van bepaalde dingen nooit zeker kan zijn. Dit soort opmerkingen heeft alleen maar een negatieve invloed op het totaalbeeld dat iemand anders over deze foto zou hebben."
    heel waarschijnlijk doe je dit onbewust, maar het begon er op te lijken dat reactie's uitlokken voor jou een hobby geworden was
    Het moest me gewoon van het hart
    het is achter de rug, en nu met z'n allen op naar de volgende challenge.

ps: dimiella......proficiat met de 12de plaats
    Mijn Fanpagina
    Mijn website
    Camera : NIKON D800 + 16-24mm 2.8 + 24-70mm 2.8 + 70-200mm 2.8+ SB 800+Jinbei flitsset 800w

Persoonlijk zou ik de EXIF gegevens alsook het type camera dat men gebruikt weg laten.
    Reeds enkele maanden heb ik een test gedaan met het achterhalen van wie de maker is van een ingestuurde challeng foto aan de hand van de EXIF gegevens.
    Het resultaat is dat ik bijna iedere maand tussen de 70 a 80 % van de ingestuurde foto’s kan bepalen wie de maker er van is.
    Daarom ben ik voorstander om de EXIF gegevens weg te laten om de anonimiteit van de makers te bewaren.
    Vind dat de EXIF gegevens totaal geen waarde hebben om een foto te beoordelen. Een foto beoordelen moet men doen aan de hand van de foto en niet aan de hand van de EXIF gegevens van hoe een foto tot stand is gekomen.
    Na een wedstrijd kan men de EXIF gegevens zichtbaar maken, op die manier kan men iets bijleren van hoe een foto gemaakt is en kan men een discussie starten.
    Tijdens de wedstrijd zelf zou men zich moeten beperken met het vermelden van wat men persoonlijk goed vind aan een foto of wat men persoonlijk zou veranderen alsook de reden waarom.
    Alle andere discussie zijn voor na het afsluiten van de wedstrijd.

Soms vraag ik me af hoe de puntenverdeling er zou uitzien zonder al die commentaren en in hoever die commentaren een rol spelen bij het geven van punten.

Gr Luc

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boris165 Bekijk bericht
    Persoonlijk zou ik de EXIF gegevens alsook het type camera dat men gebruikt weg laten.
    Reeds enkele maanden heb ik een test gedaan met het achterhalen van wie de maker is van een ingestuurde challeng foto aan de hand van de EXIF gegevens.
    Het resultaat is dat ik bijna iedere maand tussen de 70 a 80 % van de ingestuurde foto’s kan bepalen wie de maker er van is.
    .......
    Gr Luc
    Net wat ik bedoel. Ik heb na deze uit de hand gelopen beoordeling net hetzelfde gedaan en eigenlijk met de bedoeling om aan Dimiella aan te tonen dat het niet moeilijk is om te achterhalen welke foto haar inzending is. Als je al de foto's elimineerd waar zij een reactie op heeft gepost, was het helemaal niet moeilijk om aan de hand van de exif file te weten te komen welke van de overgebleven foto's haar inzending was. Ik heb hier dan ook goed over nagedacht en dit bewust niet publiek gepost omdat wanneer de anonimiteit van een inzending achterhaald is, de kans groot is dat de foto moet verwijderderd worden en dat was ook zeker niet mijn bedoeling. Ik hoop enkel dat Dimiella in de toekomst nog gaat blijven beoordelingen geven maar op een gezonde en opbouwende manier.

Ik ben er zeker van dat de foto van dare2fly door deze uit de hand gelopen opmerkingen is afgestraft met heel wat 1tjes, iets wat deze foto totaal niet verdiend heeft. Ik hoop dat dit soort afstraffingen in de toekomst afterwege blijven.

Wat het uitdelen van de eentjes betreft zie ik situaties die me enorm triest en kwaad maken. In de top 12 zijn er de challenge maar liefst 23 ééntjes uitgedeeld. Elke foto binnen deze top 12 is niet gespaard gebleven van deze ééntjes. Deze foto's verdienen het niet om dit soort punten te krijgen. Dit soort situaties doen me er sterk over twijfelen om me volledig terug te trekken uit heel het challenge gebeuren. Ik zou doodgraag al deze grootmoeders eens willen tegen komen die dan toch zoveel beter kunnen dan de top 12 in deze challenge. Volgens mij kunnen we nog heel wat leren van deze grootmoeders.

grtz Tigo
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Ga ik naar school dan wil ik weten waarom ik van de leraar een mindere score gekregen heb. Doe ik mee aan een loopwedstrijd, dan telt de uiteindelijke uitslag en de persoonlijke prestatie en niet het merk schoenen waarmee mijn tegenstanders de wedstrijd gelopen hebben.
    Om aan iemand te kunnen uitleggen waarom zijn foto mogelijks onscherp is, kan de EXIF handig zijn. Ga ik naar een fototentoonstelling dan heb ik geen behoefte aan EXIF om een foto mooi of lelijk te kunnen vinden, het eindresultaat telt.

De challengecombinatie bijleren én (wedstrijd)klassement vormt blijkbaar een probleem. Voor de ene is het bijleren belangrijk, voor de ander het klassement en voor sommige beide. En elk gebruikt bijgevolg zijn eigen criteria voor het beoordelen en het becommentariëren. Wie heeft er gelijk ? Niemand en iedereen...

Het enthousiasme en de motivatie waarmee ik vroeger actief deelnam aan de challenge, is door al dat gehakketak al een hele tijd serieus geminderd. Vooroordelen en competitiedrang beïnvloeden blijkbaar ook het stem- en commentaargedrag van sommigen. Objectief en vrij oordelen is blijkbaar niet meer van deze tijd. Het ligt misschien aan mij maar ik mis gewoon meer en meer de positieve challengesfeer van weleer...

Ik wens de challenge-werkgroep veel sterkte toe om de challenge terug op het goede spoor te brengen.
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Wou deze namiddag ook eens in de pen kruipen en een lang epistel schrijven, maar eigenlijk hebben de meeste van jullie hierboven reeds verwoord wat mij ook terug al een tijdje dwarszit, vooral de woorden en dezelfde frustratie als die van Filipo/Tigo wegen me ook zwaar, het valt me ook steeds moeilijker elke maand de motivatie te vinden deel te nemen, niet dat het vroeger ook altijd rozegeur en maneschijn was, maar nu loopt het echt wel weer de spuigaten uit, 't lijkt wel een sport geworden om eerder te mens achter de foto te beoordelen dan wel de foto zelf, ondanks de anonimiteit en af te wachten of die al dan niet reageert en hoe, om dan eventueel er nog een schepje erboven te kunnen doen met extra reakties, die dan vaak al lang niets meer met de foto zelf iets te maken hebben, triestige en bekrompen wereld. Deze challenge, hoeft het nog voor mij ? een werkgroep ? waarvoor, ze kunnen misschien wel regeltjes aanpassen en bijsturen waar ze kunnen, maar ze gaan de wereld/deze mentaliteit vrees ik niet meer kunnen veranderen ! 'k wordt er helemaal triest van.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
    In de top 12 zijn er de challenge maar liefst 23 ééntjes uitgedeeld. Elke foto binnen deze top 12 is niet gespaard gebleven van deze ééntjes. Deze foto's verdienen het niet om dit soort punten te krijgen.
    grtz Tigo
    Ik heb zopas eens de puntenverdeling overlopen en zag dat bijna alle foto's (en misschien wel allemaal, heb dit nu niet zo secure bekeken) ééntjes hebben gekregen. Blijkbaar is dit een terugkerend fenomeen. Men kan een op zich goeie foto een lage score geven omdat men persoonlijk vind dat die niet of te weinig voldoet aan het thema, of zelfs aan de persoonlijke smaak (doe ik ook trouwens) maar toegeven ééntjes zijn toch heel laag.

Ik ben er zeker van dat de foto van dare2fly door deze uit de hand gelopen opmerkingen is afgestraft met heel wat 1tjes, iets wat deze foto totaal niet verdiend heeft.
    Toch ben ik ervan overtuigd dat velen een lage(re) score gegeven hebben omdat deze foto niet echt "in de natuur" voorstelde, ook al was het dan niet echt een studiofoto. Toegeven ik ook (al was het dan meer dan een ééntje), zelfs nog voor de discutie losbarste. De foto op zich was wel mooi, maar als men het puntengeven niet meer kan laten afhangen naar het invullen van het thema is er volgens mij ook geen thema meer nodig. Daarom vind ik het zo belangrijk dat men dit ook moet kunnen zeggen aan de fotomaker. Dan weet hij teminste waarom hij ook lage scores krijgt.

Ik hoop enkel dat Dimiella in de toekomst nog gaat blijven beoordelingen geven maar op een gezonde en opbouwende manier.
    Ik hoop het ook, maar dan gewoon op de manier waarop ze het al altijd gedaan heeft, naar eigen gevoel en opvattingen. Als ik alle commentaren eens overloop dan zijn een deel 100% positief, een deel positief met iets wat verbeterd zou kunnen worden (dus opbouwend). En slechts enkelen zijn volledig negatief, met dan ook meestal met de reden waarom en hoe het beter zou kunnen. Maar als je vele foto's beoordeeld dan heb je zowiezo meer kans om negatief uit de hoek te komen, dan waneer je er maar een paar (en meestal dan de betere) beoordeeld. Aan iedereen: Zelf eens proberen zou ik zeggen.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
    Ik hoop het ook, maar dan gewoon op de manier waarop ze het al altijd gedaan heeft, naar eigen gevoel en opvattingen. Als ik alle commentaren eens overloop dan zijn een deel 100% positief, een deel positief met iets wat verbeterd zou kunnen worden (dus opbouwend). En slechts enkelen zijn volledig negatief, met dan ook meestal met de reden waarom en hoe het beter zou kunnen. Maar als je vele foto's beoordeeld dan heb je zowiezo meer kans om negatief uit de hoek te komen, dan waneer je er maar een paar (en meestal dan de betere) beoordeeld. Aan iedereen: Zelf eens proberen zou ik zeggen.
    Ik ben zeker niet de enigste die negatieve commentaar heeft gegeven op de foto's doch probeerde ik telkens opbouwend te zijn en iets bij te brengen aan de challenge. Ik ben teleurgesteld in de reacties maar begrijp deze wel. In mijn voorgaande uitleg heb ik vermeld dat ik mij zou onthouden van alle commentaar. Uit verdere commentaren uit dit item heb ik vernomen dat dit toch niet de beste oplossing is. Ook heb ik een PB gekregen van een persoon om mij niet te onthouden van commentaar. Desalniettemin zal ik veel voorzichtiger en subtieler omspringen met de commentaar.
    Beste deelnemers,
    Laat jullie niet ontmoedigen door de challenge van vorige maand. Ik hoop dat er nu geen deelnemers gaan afhaken en dit alleen al uit respect voor de groep van de challenge die zeer veel werk steekt in de challenge. Ik had aan Spooky gevraagt om te reageren op de foto van dare2fly omdat dit alleen maar ten nadelen zou kunnen zijn van de maker (wat op zijn minst ook gebeurt is) en een topic openen op het forum. Dit is met goede bedoelingen gedaan. Dus laat het gewoon en laat Spooky geen spijt hebben van deze tussenkomst. Wij zijn allemaal volwassen mensen en fotografie is en blijft een plezante hobby. Ik zal de volgende maand met veel overgave zoeken naar 'vergeten' en ik hoop dat we de tachtig foto's zullen halen.
    Met vriendelijke groeten

Wat het uitdelen van de eentjes betreft zie ik situaties die me enorm triest en kwaad maken. In de top 12 zijn er de challenge maar liefst 23 ééntjes uitgedeeld. Elke foto binnen deze top 12 is niet gespaard gebleven van deze ééntjes. Deze foto's verdienen het niet om dit soort punten te krijgen. Dit soort situaties doen me er sterk over twijfelen om me volledig terug te trekken uit heel het challenge gebeuren. Ik zou doodgraag al deze grootmoeders eens willen tegen komen die dan toch zoveel beter kunnen dan de top 12 in deze challenge. Volgens mij kunnen we nog heel wat leren van deze grootmoeders.
    grtz Tigo
    Ik doe nu ongeveer een jaar mee met de challenge en dat is eigenlijk ook wat me enorm opvalt en problemen mee heb. Ik vrees zelf dat er een situatie zou kunnen komen dat goede foto's plots niet meer in de top 10 zouden komen.
    Nu vond ik bv. de foto met de chocolade eitjes zeer goed en ikzelf was eigenlijk zeker dat deze toch in de top 10 zou belanden.
    Nu zie ik dat dit niet het geval is, en er toch heel wat mensen voor 3,2 of 1 gestemd hebben. Ik ben nog maar een jaar actief bezig met fotografie en het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd zat, maar ik zou dan ook willen weten waarom die foto dan zo slecht is in hun ogen. Nu zit ik met het gevoel dat ik er blijkbaar nog niet veel van ken :-(
    550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
    http://www.photos-by-gianni.be

dejavu , zolang je met een gevoel en rechtvaardigheid kan oordelen zie ik het probleem niet .
    Als kunstenaar beoordeel je een foto totaal anders dan een techneut , door alle punten op te tellen kom je tot de slotsom .
    Heb me deze maand zelf onthouden punten toe te kennen , en ik kan in de keuze van de top 5 komen . Een 1 geef ik bij een herpost , rest een vaste punten indeling .
    Omtrent die 1 hoef ik mezelf niet te verantwoorden maar ben persoonlijk tegen herposten in een challenge vandaar , al moet ik toegeven dat ik meestal geen punten toe-ken aan een herpost .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
    dejavu , zolang je met een gevoel en rechtvaardigheid kan oordelen zie ik het probleem niet .
    Als kunstenaar beoordeel je een foto totaal anders dan een techneut , door alle punten op te tellen kom je tot de slotsom .
    Heb me deze maand zelf onthouden punten toe te kennen , en ik kan in de keuze van de top 5 komen . Een 1 geef ik bij een herpost , rest een vaste punten indeling .
    Omtrent die 1 hoef ik mezelf niet te verantwoorden maar ben persoonlijk tegen herposten in een challenge vandaar , al moet ik toegeven dat ik meestal geen punten toe-ken aan een herpost .

het is de bedoeling dat een poster van een foto aan de hand van de reactie's op zijn inzending zijn foto kan verbeteren (dat is nu eenmaal toegelaten in de challenge van dit forum) en dan ga jij zonder te oordelen of de foto al dan of niet beter is dan de vorige inzending een 1 geven !!
    welk nut heeft dan het becommentarieren nog in deze challenge als de poster door het verbeteren van zijn foto aan de hand van reactie's afgeschoten en gestraft word met een 1. !!
    stof tot nadenken
    Mijn Fanpagina
    Mijn website
    Camera : NIKON D800 + 16-24mm 2.8 + 24-70mm 2.8 + 70-200mm 2.8+ SB 800+Jinbei flitsset 800w

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
    Een 1 geef ik bij een herpost , rest een vaste punten indeling .
    Dit verklaart blijkbaar mogelijk al een van de eentjes die ik heb gekregen, terecht of onterecht laat ik in het midden, te streng of niet (ver) (be)oordeelt ook, sommige zijn van mening dat een challenge geen herkansing mag hebben, maar dit is zoals de 'anciens' in principe weten, niet de filosofie bij BD, maar toch nog bij sommige qua principe zo ingesteld dat een challenger geen tweede/derde /... kans mag hebben/krijgen, en alhoewel ik, als ancien, beter had moeten weten , en niet had moeten herindzenden, noch melding er had moeten vanmaken, ben ik blijkbaar afgestraft indirect door toe te geven dat ik mijn foto heb heringestuurd op basis van een comment van iemand die eerlijk gezegd een terechte opmerking maakte, namelijk dat mijn foto net iets te verscherpt overkwam, vandaar mijn aangepaste (heringezonden) foto, maar op basis van mijn spontane toegeving dat dit een heringezonden foto was ben afgestraft met eentjes en tweetjes, of drietjes, ... geen frustratie enerzijds, anderszijds vind ik het wel een kinderachtige reaktie van sommigen, waaronder, het spijt me de naam deze keer uitzonderlijk te vermelden, maar Bouk, jij hebt hier, deze keer (alweer) voor heel die heisa/discussie, een groot deel schuld aan !!! want trouwens, vraagje Bouk en anderen, hoe beoordeel je trouwens herinzendingen, waar je geen weet van hebt, namelijk velen zenden trouwens een totaal nieuwe foto in, welke aanzien worden als 'nieuwe' foto', maar welke soms ook een 'herkanste' foto is, zonder weten van de andere deelenmers/puntengevers !!!
    Dimiella is vaak misschien direkt van aard, brengt spontane reaktie op gevoel, misschien minder (of soms onjuiste)reaktie op technische basis, but that is all what a photo does, does it please you or not, of de foto technisch af is of niet, doet op dat moment vaak bij sommige/de meeste ? niet ter zake !!!
    Laatst gewijzigd door stampers; 1 november 2009 om 16:33

Net wat ik bedoel. Ik heb na deze uit de hand gelopen beoordeling net hetzelfde gedaan en eigenlijk met de bedoeling om aan Dimiella aan te tonen dat het niet moeilijk is om te achterhalen welke foto haar inzending is. Als je al de foto's elimineerd waar zij een reactie op heeft gepost, was het helemaal niet moeilijk om aan de hand van de exif file te weten te komen welke van de overgebleven foto's haar inzending was. Ik heb hier dan ook goed over nagedacht en dit bewust niet publiek gepost omdat wanneer de anonimiteit van een inzending achterhaald is, de kans groot is dat de foto moet verwijderderd worden en dat was ook zeker niet mijn bedoeling. Ik hoop enkel dat Dimiella in de toekomst nog gaat blijven beoordelingen geven maar op een gezonde en opbouwende manier.

Ik ben er zeker van dat de foto van dare2fly door deze uit de hand gelopen opmerkingen is afgestraft met heel wat 1tjes, iets wat deze foto totaal niet verdiend heeft. Ik hoop dat dit soort afstraffingen in de toekomst afterwege blijven.

grtz Tigo
    even terug komen op de exif
    deze bekijk ik al lang niet meer als je er een beetje moeite mee doet achterhaal je meestal van wie de foto is(heb exif opanda verwijderd)
    .mijn toestel word niet zo veel gebruikt onder de deelnemers van de challenge dus is het vlug te achterhalen welke mijn foto is jammer maar het is zo

omdat er veel eentjes worden uitgedeeld
    heb ik eens een lijstje gemaakt hoe er gestemd word op datum totaal stemmen en % meestal loopt het persentage gelijk op met de challenge en schommelt dit niet zo erg

dit is het resultaat
    dit is het normale stemgedrag:
    datum 23/10 aantal stemmen:2648 % 5,5(begin van de dag)
    datum 24/10 aantal stemmen:3713 % 5,52 (einde van de dag)
    + 1065 stemmen
    zo is het meestal

maar dan stel ik opmerkelijke verschillen vast
    datum 25/10 aantal stemmen:4429 % 5,53 (einde van de dag)
    en dan plots
    datum 26/10 aantal stemmen 4611 % 5,41( begin van de dag)
    + 182 stemmen maar een daling in het % van 0,12
    dus hier zijn de eentjes gevers aan de beurt geweest
    een andere verklaring voor deze terugval heb ik niet
    dus aan al die eentjes stemmers bedankt
    Laatst gewijzigd door lilybie; 2 november 2009 om 01:00
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

die eentjes zijn de reden waarom ik zelf niet meet meedoe!!
    vorig maand (deze foto) niets dan goede commentaren (11plaats) maar 10 vote's ofzo in de 1-2-3 reeks waardoor het ferm omzeep was! met deze eruit was't veel beter.
    is echt motiverend om deel te nemen.
    Laatst gewijzigd door david_ve; 1 november 2009 om 19:15
    nikon stuff

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Regels voor berichten