Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

    Naar aanleiding van een uit de hand gelopen beoordeling open ik even deze topic.

    Ik wil graag even verwijzen naar een in de tijd door mij reeds geopende topic "Hoe beoordeel ik een foto".

    Link naar "Hoe beoordeel ik een foto"

    Met de Challenge Werkgroep werd naast meerdere wijzigingen aan de Challenge voorschriften, het puntensysteem ook de manier van de foto Challenge beoordelingen besproken.

    Na een lange tijd van nonactieviteit van de Challenge Werkgroep roep ik de leden van deze werkgroep op om de draad terug op te nemen zodoende we de Challenge de nodige veffrissingen kunnen geven daar waar nodig.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

    Waar is het uit de hand gelopen spooky en wat zijn je betrachtingen .
    Waar wil je naartoe .
    De topic is twee jaar oud waarnaar je verwijst .

    Comment


    • #3
      Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

      Hallo mica kijk eens in de Challenge naar de foto van het herfstblad met groene achtergrond.

      Dat zal veel verduidelijken.

      Inderdaad het topic waar ik naar verwijs is 2 jaar of meer dan 2 jaar oud. Maar de problemen op het gebied van de gegeven commentaren lijken zich te herhalen.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

        Beste,

        Eerst en vooral wil ik mij excuseren bij de maker van de foto. Het is en blijft een mooie foto zoals ik al eerder vermeld heb. Of mijn vermoeden klopt laat ik in het midden. Dit doet al lang niet meer ter zake.
        Ten tweede wil ik mij excuseren bij Tigo en Fotomarc en bij de rest van de deelnemers van de challenge bij wie ik rechtstreekse opbouwende feedback heb gegeven. Ik ben nogal een directe persoon en geef commentaar over een foto naargelang mijn interpretatie, ook al kwets ik de maker van de foto. Hiervoor mijn welgemeende excuses. Ik zal daarom de volgende maanden mij dan ook onthouden van enige commentaar (of voorzichtiger zijn) en alleen nog een foto posten.
        Verder veel succes met de volgende challenge. Ik kijk eral naar uit.
        Groetjes
        Dimiella
        Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

        Comment


        • #5
          Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

          Iedereen zal wel overtuigd zijn dat hij nu wel een prachtige foto ingezonden heeft, en hoopt willicht op een goeie plaats (liefst de eerste) daarom doet het altijd pijn om te horen dat iemand dit of dat niet goed is. Ja ook bij mij.
          Maar als ge geen kritiek kunt verdragen, toon dan uw foto's enkel aan vrienden of familie. Dan zijt ge gegarandeerd van een pluim, maar zult ge naar mijn gedacht ook geen stap vooruitkomen in de fotografie.

          Ik deel ook niet altijd de mening van Dimiella, smaken verschillen nu eenmaal, maar ik ben ervan overtuigd dat zij(hij?) steeds op een eerlijke manier de foto's beoordeeld heeft volgens eigen smaak, en dit altijd op een "deftige" manier heeft neergeschreven zonder persoonlijk te zijn of overdreven kwetsend. Ook bij de foto die deze "rel" heeft teweeggebracht. (Zij (hij?) zat er volgens mij toch niet zover naast met te zeggen "dit is een studiofoto")
          Naast de enkelen met lange tenen en wat groot ego, heb ik toch ook al meermaals mogen ondervinden dan er ook challengers zijn die kritiek wél waarderen, eventueel ook hun foto aanpassen naar de gekregen kritiek (al zijn er die vinden dat dit ook niet kan), of een zelfs een compliment geven

          T' is gemakkelijker de "kritiekgever" af te schieten dan "kritiekgever" te zijn. Dus volgende maand enkel nog Waw, fantastisch en dit is de winnaar???. ....T'zal stil worden op de challenge. Vorige maand werd er al iemand afgeschoten, deze maand Dimiella, en volgende maand.....?

          Volgende zinnetjes zijn de slotzinnetjes uit het topic dat spooky aanhaald bij het begin van dit draadje
          Zoals ieder fotograaf verschillend is, is ook ieder beoordeellaar weer anders.
          Via die verschillen van inzichten kunnen we elkaar heel wat leren.


          Laat ons hopen dat het zo kan blijven.
          Last edited by Erven; 27 oktober 2009, 22:46.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

          Comment


          • #6
            Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

            @ to Erven,

            Voor mij gaat het niet zozeer over wie gelijk heeft.

            Het gaat mij ook niet over de gegeven kritiek door dimiella.

            Maar waar het bij mij wel omgaat dat men zich in de Challenge commentaar mag geven zowel positief als negatief als het maar opbouwend is.

            Wat me wel stoort is dat men in de Challenge onder een ingezonden foto onderling gaat discutieren en de beoordelingen gaat commetaar en tegencommentaar geven.

            Wil men een discussie over iets aangaan doe dat dan in het Challenge forum en niet in de Challenge zelf.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #7
              Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

              Oorspronkelijk geplaatst door Dimiella Bekijk bericht
              Ten tweede wil ik mij excuseren bij Tigo en Fotomarc en bij de rest van de deelnemers van de challenge bij wie ik rechtstreekse opbouwende feedback heb gegeven.
              zijn die namen al bekend dan?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                spooky heb eventjes de tijd genomen om de foto's en de commentaren te lezen en denk dat zoiets simpel op te lossen is met een reactie in de trend van multiple choose wat de maker kan antwoorden , dat als korte termijn oplossing .
                Ik hou er een totaal andere mening op na wat challenge betreft zie een eerdere post :alle beelden .
                dimiella haalt hier een ander probleem aan nl. het geheim van de fotograaf in een challenge .
                tot slot als er toch commentaar mag gegeven worden dan is zoiets denkbaar en het is bijna ondoenbaar zoiets in goede banen te lijden .
                Misschien een ander idee : foto's mogen 3 weken opgestuurt worden .Ze worden pas de laatste week van de challenge voorzien van commentaar maar de commentaar wordt wel doorgestuurd naar de maker . Op deze manier is het modereren geconsentreerder uit te voeren .En zal er geen discutie meer ontstaan die voor velen meegenomen worden in het toekennen van punten .

                Comment


                • #9
                  Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                  Eerst en vooral zou ik me ook willen verontschuldigen. Ik ga hier ook niet vrijuit in deze uit de hand gelopen beoordeling. Ik had deze topic niet mogen starten bij de beoordeling van de foto. Ik heb mezelf hier ook een beetje laten meeslepen en het was dan ook een uitlating van opgestapelde ergernissen rond de beoordelingen van Dimiella. Hiervoor dan ook mijn verontschuldigingen aan het adres van de maker van de foto.

                  @ Dimiella, Ik vind het heel sportief van je dat je jezelf wil verontschuldigen, en deze aan mijn adres zijn dan ook aanvaard. Het is zeker niet de bedoeling om mensen tegen te houden of te weerhouden om beoordelingen te geven. In tegendeel, het beoordelen van foto's is nu eenmaal waar het in de challenge om gaat. Er is echter één grote vereiste en dat is dat deze opbouwend is. Hoe negatief deze opmerkingen soms kunnen zijn, als deze opbouwend worden weergegeven zal de maker in de meeste gevallen de kritiek best kunnen verdragen en in vele gevallen er zelfs positief gebruik van maken. Ik wil deze discussie zeker niet opnieuw starten maar als je gaat kijken naar de beoordelingen die je deze maand hebt gegeven, zijn er maar weinig opbouwende opmerkingen van jouw kant gegeven. Ook heel veel opmerkingen die je als vast staand feit weer geeft terwijl je van bepaalde dingen nooit zeker kan zijn. Dit soort opmerkingen heeft alleen maar een negatieve invloed op het totaalbeeld dat iemand anders over deze foto zou hebben. Net zoals het beoordelen van de exif files. Je laat openlijk merken dat je bij het beoordelen van de foto's ook de exif files gaat raadplegen. Je gaat hierdoor bepaalde conclusies trekken terwijl dit niets meer te maken heeft met het beoordelen van de foto zelf.

                  Als een foto goedgekeurd is door de moderator en technisch in orde en binnen de regels van de challenge is, moet deze met gevoel beoordeeld worden en heeft het weinig zin om een foto te beoordelen op genre , exif file, al dan niet studio foto, hulp van derden, belichting en dergelijke.

                  Het is al altijd de bedoeling geweest om met plezier aan de Challenge deel te nemen en er telkens een stukje van bij te leren. De beoordelingen zijn dan ook heel belangrijk in dit gegeven en moeten steeds opbouwend zijn. Iets wat niet altijd even gemakkelijk is ( ik maak me er soms ook schuldig aan ) maar we moeten het wel proberen.


                  Grtz Tigo
                  To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                  Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                    Hallo allemaal!
                    Eerlijk gezegd zou naar mijn mening zowel de exif als het uitleg over hoe de foto tot stand kwam direkt bekend moeten zijn en zichtbaar voor iedereen.
                    1. Je neemt daar een hoop vragen en negatieve discussies mee weg.
                    2. Aangezien er veel amateurs aan de challange deelnemen - is dit een betere manier om daarwerkelijk iets van op te pikken.
                    Ik zie niet waarom er geen uitgebreidere discussie met meer uitleg en meer vragen, tips etc... onder de fotos gehouden zou kunnen worden.
                    Dat de exif (trouwens niet bij alle fotos) pas na de challange zichtbaar is - snap ik ook - maar dan ga je waarschijnlijk niet meer weer alle fotos langslopen.

                    Ik zou zeggen - iets meer openheid en humor en minder prikkelbaar reageren, We zijn tenslotte hier met dezelfde hobby bezig. En wil je echt geen kommentaar - zet dat dan zelf in je eerste comment... Ik denk dat de rest dat best met respect zal behandelen!

                    Groetjes...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                      Exif kan je niet onmiddellijk zichtbaar maken. Soms kunnen deze informatie weggeven over de maker van de foto. En aangezien de Challenge anoniem is, is dit niet toegelaten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
                        Exif kan je niet onmiddellijk zichtbaar maken. Soms kunnen deze informatie weggeven over de maker van de foto. En aangezien de Challenge anoniem is, is dit niet toegelaten.
                        Right! En toch laten vele deelnemers hun exif zitten. Wij proberen er wel op toe te zien dat er geen copyright of auteur ingevuld staan (want dat gebeurt ook af en toe).
                        In een eventuele (hopelijk ooit) nieuwe versie van de software zou alle exif automatisch moeten gestript worden, maar volgens mij toch aan het einde van de Challenge publiek gemaakt worden.
                        Maar kijk maar eens naar een aantal foto's: je vindt de exif vlot terug. Echt niet moeilijk hoor om exif tevoorschijn te toveren.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                          om mijn ananiemiteit te bewaren heb ik moeten wachten met reageren tot na de challenge
                          bij deze dus nog een reactie van mijn kant.
                          @dimiella: het is nooit de bedoeling geweest om zo'n explosie van reacties uit te lokken ik wou enkel zeggen zoals Tigo het al zo mooi verwoorde dat "opmerkingen die je als vast staand feit weer geeft terwijl je van bepaalde dingen nooit zeker kan zijn. Dit soort opmerkingen heeft alleen maar een negatieve invloed op het totaalbeeld dat iemand anders over deze foto zou hebben."
                          heel waarschijnlijk doe je dit onbewust, maar het begon er op te lijken dat reactie's uitlokken voor jou een hobby geworden was
                          Het moest me gewoon van het hart
                          het is achter de rug, en nu met z'n allen op naar de volgende challenge.

                          ps: dimiella......proficiat met de 12de plaats
                          Mijn Fanpagina
                          Mijn website
                          Camera : NIKON D800 + 16-24mm 2.8 + 24-70mm 2.8 + 70-200mm 2.8+ SB 800+Jinbei flitsset 800w

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                            Persoonlijk zou ik de EXIF gegevens alsook het type camera dat men gebruikt weg laten.
                            Reeds enkele maanden heb ik een test gedaan met het achterhalen van wie de maker is van een ingestuurde challeng foto aan de hand van de EXIF gegevens.
                            Het resultaat is dat ik bijna iedere maand tussen de 70 a 80 % van de ingestuurde foto’s kan bepalen wie de maker er van is.
                            Daarom ben ik voorstander om de EXIF gegevens weg te laten om de anonimiteit van de makers te bewaren.
                            Vind dat de EXIF gegevens totaal geen waarde hebben om een foto te beoordelen. Een foto beoordelen moet men doen aan de hand van de foto en niet aan de hand van de EXIF gegevens van hoe een foto tot stand is gekomen.
                            Na een wedstrijd kan men de EXIF gegevens zichtbaar maken, op die manier kan men iets bijleren van hoe een foto gemaakt is en kan men een discussie starten.
                            Tijdens de wedstrijd zelf zou men zich moeten beperken met het vermelden van wat men persoonlijk goed vind aan een foto of wat men persoonlijk zou veranderen alsook de reden waarom.
                            Alle andere discussie zijn voor na het afsluiten van de wedstrijd.

                            Soms vraag ik me af hoe de puntenverdeling er zou uitzien zonder al die commentaren en in hoever die commentaren een rol spelen bij het geven van punten.


                            Gr Luc
                            http://luc-danneels.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                              Oorspronkelijk geplaatst door boris165 Bekijk bericht
                              Persoonlijk zou ik de EXIF gegevens alsook het type camera dat men gebruikt weg laten.
                              Reeds enkele maanden heb ik een test gedaan met het achterhalen van wie de maker is van een ingestuurde challeng foto aan de hand van de EXIF gegevens.
                              Het resultaat is dat ik bijna iedere maand tussen de 70 a 80 % van de ingestuurde foto’s kan bepalen wie de maker er van is.
                              .......
                              Gr Luc
                              Net wat ik bedoel. Ik heb na deze uit de hand gelopen beoordeling net hetzelfde gedaan en eigenlijk met de bedoeling om aan Dimiella aan te tonen dat het niet moeilijk is om te achterhalen welke foto haar inzending is. Als je al de foto's elimineerd waar zij een reactie op heeft gepost, was het helemaal niet moeilijk om aan de hand van de exif file te weten te komen welke van de overgebleven foto's haar inzending was. Ik heb hier dan ook goed over nagedacht en dit bewust niet publiek gepost omdat wanneer de anonimiteit van een inzending achterhaald is, de kans groot is dat de foto moet verwijderderd worden en dat was ook zeker niet mijn bedoeling. Ik hoop enkel dat Dimiella in de toekomst nog gaat blijven beoordelingen geven maar op een gezonde en opbouwende manier.

                              Ik ben er zeker van dat de foto van dare2fly door deze uit de hand gelopen opmerkingen is afgestraft met heel wat 1tjes, iets wat deze foto totaal niet verdiend heeft. Ik hoop dat dit soort afstraffingen in de toekomst afterwege blijven.

                              Wat het uitdelen van de eentjes betreft zie ik situaties die me enorm triest en kwaad maken. In de top 12 zijn er de challenge maar liefst 23 ééntjes uitgedeeld. Elke foto binnen deze top 12 is niet gespaard gebleven van deze ééntjes. Deze foto's verdienen het niet om dit soort punten te krijgen. Dit soort situaties doen me er sterk over twijfelen om me volledig terug te trekken uit heel het challenge gebeuren. Ik zou doodgraag al deze grootmoeders eens willen tegen komen die dan toch zoveel beter kunnen dan de top 12 in deze challenge. Volgens mij kunnen we nog heel wat leren van deze grootmoeders.

                              grtz Tigo
                              To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                              Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X