Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over monteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over monteren

    Hallo,

    We zijn ongeveer een weekje terug uit Spanje - omgeving Barcelona.
    Uiteraard met een hele schare videobeelden en foto's.
    Natuurlijk gaat dat één film worden met daarin de belangrijkste momenten samengebracht, alsook een aantal foto's.
    Tot daar geen probleem - Premiere Pro CS6 kan dat moeiteloos aan.
    Maar, de totaalfilm zal waarschijnlijk zo'n 90min. duren (geen probleem - het is een herinnering voor ons).

    Wat doe ik nu best: één grote montage van alle fragmenten of een opdeling in bv. 6 sequenties van 15 min. en die dan achteraf samenvoegen?
    De ervaringsdeskundigen weten hier zeker raad mee.
    Persoonlijk dacht ik aan een opdeling in een zestal sequenties.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Vraagje over monteren

    In de tijd dat ik bij "S.N.T. - Brugge" avondles volgde over videomontage werd er aangeraden om een lange film op te delen in "handelbare" delen.
    Per dag of per toeristische uitstap bvb. Een zware PC en Première Pro CS6 kan dat misschien moeiteloos aan. Maar ikzelf zou niet "creatief" kunnen werken als er zoveel losse shots als ballast op de tijdslijn rondslingeren.
    Opdelen in stukken van bvb. ongeveer 15 minuten is veel handiger en overzichtelijker.
    Naderhand breng je de die "onderdelen" ( in .m2ts) allemaal samen. Dan kan je die nog knippen en plakken om er tekst tussen of over te zetten. En een beetje muziek eronder..... Er is uiteindelijk niets definitief.
    Zelf ben ik nog niet aan 90 minuten geraakt.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over monteren

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Naderhand breng je de die "onderdelen" ( in .m2ts) allemaal samen.
      Waarom zou je eerst exporteren en dan terug samenvoegen?
      Ik denk dat het makkelijker is om te werken met 6 sequences en dan op het einde een sequence Final te maken waar je de andere sequences in onderbrengt achter elkaar. Zo werk ik toch steeds als het langer dan 30 minuten zal worden (meestal dan 3-4 sequences).
      Soms doe ik dit zelfs voor een filmpje van 10 minuten, maar dan is het om afzonderlijke delen goed gescheiden te houden, dit maakt kleurcorrectie ook makkelijker (eerst de gelijkaardige schots op locatie 1 doen, dan die van locatie 2 en dan deze 2 in z'n geheel aan elkaar aanpassen).

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over monteren

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Waarom zou je eerst exporteren en dan terug samenvoegen?
        .....................
        Ach ja....
        Met Adobe Première Elements kan je dat niet. Daar moet je eerst exporteren en dan terug samenstellen. Je kan geen projecten samenvoegen.
        Met Première Pro gaat dat misschien wel.

        Toch vraag ik me af of je dan niet beter die "onderdelen" gescheiden houdt. Als je ze dan wil terug bekijken dan heb je de keuze uit wat je specifiek wil zien.

        PS: Ik werk met Première Elements 11.....
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over monteren

          Is het dan echt niet de moeite waard om toch naar Premiere pro over te gaan? Enkel al GPU-support geeft al 10 keer de normale performance, wat dus wil zeggen als het normaal 200min duurt om te exporteren, het met een gemiddelde GPU nog ongeveer 20min zal duren. (meer CUDA cores = betere performance)
          Elements is eerder voor de amateur die enkele keren per jaar iets in elkaar flanst, u lijkt toch wel meer ervaren en veel vaker bezig met video dan de gemiddelde amateur .

          PS: met Encore kan je verschillende 'scenes' maken, zo kan je dus eerst een menu maken zodat je snel van scene naar scene kan gaan, dan is het probleem van herbekijken van verschillende onderdelen ook opgelost.
          Last edited by playerofwar; 13 november 2013, 19:10.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over monteren

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Is het dan echt niet de moeite waard om toch naar Premiere pro over te gaan? ............
            Ik ben aan het lonken naar Grass Valley Edius Pro 7.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over monteren

              Hallo,

              Premiere Pro is echt wel de moeite waard - zeker in vergelijking met Elements, een wereld van verschil.
              De creatieve middelen die je ter beschikking hebt zijn gewoon fantastisch, je kan zowat alles doen wat je je maar kan inbeelden.
              Het exporteren is hier meestal zowat 1 minuut voor 1 minuut film.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over monteren

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Ik ben aan het lonken naar Grass Valley Edius Pro 7.
                Ken ik niet en ken ook niemand die dit gebruikt.
                Davinci Resolve Lite is misschien ook een optie als je er geen geld aan wil spenderen.
                Is natuurlijk niet zo goed en krachtig als Premiere Pro of Davinci Resolve (volledige software versie), maar is echt wel degelijk.
                Een CS6 production licensie kan je krijgen voor minder dan 1000 euro en dit is volgens mij 1 van de meest complete programma's in de industrie voor die prijs (ik denk dat de versie voor video zo noemt, dan heb je ook nog after effects, photoshop, audition en enkele andere programma's). Ik veronderstel niet dat je meer dan 20.000 euro wil uitgeven aan de programma's die vaak in hollywood gebruikt worden, dus ik bespaar u die . Davinci resolve en Premiere Pro worden trouwens ook vaak gebruikt voor blockbusters.
                Adobe CC geeft nog enkele extra features , maar kost wel tussen de 20 en de 50 euro per maand (dat is dan wel voor alle programma's). Als je een student hebt kan je dus 4.2 jaar gebruik maken van Adobe CC voor dezelfde prijs als CS6 production, met het voordeel dat je elke upgrade krijgt op het moment dat deze uitkomt.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over monteren

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  ......................................
                  Een CS6 production licensie kan je krijgen voor minder dan 1000 euro ......................
                  Dat is een groot pak geld voor iemand met een "Belgisch" pensioen en kinderen die op kot zitten aan de univ.
                  Een Grass Valley Edius Neo 3.5 kan ik kopen voor €159 en voor levenslang. ( Dat is €4.4 per maand voor drie jaar MET levenslang de mogelijkheid om oudere projecten te openen......)
                  Adobe komt niet meer in huis.... Première Elements 11 is een gedrocht vol bugs, duurder en met minder mogelijkheden dan het veel betere en vlot te gebruiken 'oude' Elements 10.

                  De Edius gebruikers die ik ken zijn er vol lof over.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over monteren

                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    ....................Première Pro is echt wel de moeite waard - zeker in vergelijking met Elements, een wereld van verschil...............
                    Jaja
                    Dat geloof ik zeker Jaja.
                    Maar als amateur is dat huren (CC) mijn ding helemaal niet.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over monteren

                      Ik zou dan nog liever voor Resolve Lite gaan dan voor dit. (gratis en even krachtig)
                      Heb het gevonden hoeveel CS6 Production premium kost voor studenten: 600 euro. Valt volgens mij toch mee voor een programma dat toch veel universeler is dan Grass Valley.
                      Ik denk dat u sowieso al Photoshop nodig hebt, After effects voor Colorista en Audition om uw audio wat beter te maken. En speedgrade is ook zeer goed en iets gelijkaardig kost ook al makkelijk 200 euro als plugin (ik zie ook geen plugins die compatibel zijn met Grass Valley software).
                      Als ik een probleem heb (ik weet niet precies hoe iets moet of een bepaalde plugin werkt niet onmiddellijk), dan typ ik het probleem in en krijg ik onmiddellijk duizenden hits met oplossingen. Met de meeste andere software zit je vast en sta je er alleen voor... Enkel dat al is volgens mij zijn meerprijs waard.

                      Edit:
                      Waarschijnlijk ben je dagen en dagen bezig met het monteren/bewerken van zo'n filmpje, is het dan niet de moeite om ervoor te zorgen dat je die tijd kan verminderen en toch beter kan werken?
                      Mocht ik constant bezig zijn met video zou ik waarschijnlijk ook werken met een groot mengbord en 1 van de krachtigste pc momenteel op de markt (waarschijnlijk dan zo'n overclocked dual CPU, quad GPU met 128gb ram en SSD's in raid-0), maar video is voor mij slechts 10% van mijn bezigheid en daarom ben ik zeer content dat ik een zeer krachtige pc ter leen heb die deze programma's hebben.
                      Voor foto ben ik zeer content met mijn relatief basic setup.
                      Last edited by playerofwar; 14 november 2013, 20:52.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje over monteren

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Ik ben aan het lonken naar Grass Valley Edius Pro 7.
                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Ken ik niet en ken ook niemand die dit gebruikt.
                        Davinci Resolve Lite is misschien ook een optie als je er geen geld aan wil spenderen.
                        Is natuurlijk niet zo goed en krachtig als Premiere Pro of Davinci Resolve (volledige software versie), maar is echt wel degelijk.
                        ...............................Davinci resolve en Premiere Pro worden trouwens ook vaak gebruikt voor blockbusters.
                        Voordat er iemand die Davinci Resolve aanschaft:
                        Davinci Resolve dient voornamelijk als kleurcorrectie omdat vele NLE daarin tekort schieten. Is helemaal GEEN NLE (Videobewerkingssoftware) als dusdanig.
                        Grass Valley is een van de meest gebruikte programma's bij editors die in de broadcasting (TV en Nieuws) werken.
                        Grass Valley is minder gekend bij het grote publiek omdat het videobewerkingsprogramma geen Amerikaanse roots heeft en hun producten vooral in het professionele circuit gebruikt worden.
                        Canopus / Edius is oorspronkelijk van Japan.
                        Oh JA! Voor ik het vergeet : Als jullie met Edius 7 of Première Pro zouden werken ken ik een goede plug-in: Davinci Resolve. . Wel een heel dure.......
                        Last edited by Skitch; 26 november 2013, 14:06.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment

                        Working...
                        X