Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voice over - tekst naar spraak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voice over - tekst naar spraak

    Naar aanleiding van de post van Remos - http://forum.belgiumdigital.com/f116...en-445843.html - heb ik een beetje research gedaan naar speech to tekst. Indien interesse kan ik dat hier eens neerschrijven. Heel indrukwekkend wat daarmee te bereiken is, en waarschijnlijk ook interessant voor mensen die moeite hebben om op het beeldscherm te lezen (alhoewel, op een fotografie forum.

    Ik gebruik het nu om mijn teksten te "laten" inspreken in mijn foto-DVD's

    Interesse?

    Jef

    Ps - is geen reklame voor een of ander product hoor!
    Last edited by jv2e; 14 februari 2013, 12:06. Reden: reklame

  • #2
    Re: voice over - tekst naar spraak

    Graag!
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: voice over - tekst naar spraak

      ik zou zeggen doe zeker maar ben ook wat met deze materie bezig , om een deftige stem te hebben om de video in te spreken

      Comment


      • #4
        Re: voice over - tekst naar spraak

        Persoonlijk vind ik de tekst naar spraak heel onnatuurlijk overkomen / haperende computerstemmen. Hoewel ik moet toegeven dat degene hier gebruikt wel redelijk deftig is.
        Maar er bestaat ook iets als voice altering, maar dan met een muziekprogramma als Logic Studio. Dit laat toe om je eigen (in mijn geval lelijke) stem om te vormen naar iets die wel deftig klink (dieper, voller, enz.) Maar dan zonder de haperingen of het artificiële en met uw eigen ritme wijzigingen.
        Nu ken ik totaal niets van muziekbewerking, dus als iemand daar iets over zou weten, dan graag ook daar een uitleg (of richting naar) over.

        Comment


        • #5
          Re: voice over - tekst naar spraak

          Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
          Persoonlijk vind ik de tekst naar spraak heel onnatuurlijk overkomen / haperende computerstemmen.
          Eerlijk gezegd, vond ik dat ook, maar ik heb mijn mening herzien... Ik was wel verbaasd wat de huidige "stemmen" kunnen
          Enfin ik zie dat er interesse is, en zal mijn ervaringen hier eens illustreren... kan nog enkele dagen duren; ben zwaar verkouden, en de fut ontbreekt.

          Comment


          • #6
            Re: voice over - tekst naar spraak

            Hallo,

            Ik gebruik meestal mijn eigen stem voor commentaar - maar ben er niet zo tevreden over (als je jezelf hoort, dan ... ).
            Ik zwier mijn stemopnames nu in AVS audio editor, en m.b.v. toonhoogteverschuivong, normaliseren en de stem verfraaien via equilizer krijg ik een aardige, aangename stem

            En je hebt nog je eigen stem ... maar dat weet alleen jij

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: voice over - tekst naar spraak

              Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
              Naar aanleiding van de post van Remos - http://forum.belgiumdigital.com/f116...en-445843.html - heb ik een beetje research gedaan naar speech to tekst. Indien interesse kan ik dat hier eens neerschrijven. Heel indrukwekkend wat daarmee te bereiken is, en waarschijnlijk ook interessant voor mensen die moeite hebben om op het beeldscherm te lezen (alhoewel, op een fotografie forum.

              Ik gebruik het nu om mijn teksten te "laten" inspreken in mijn foto-DVD's

              Interesse?

              Jef

              Ps - is geen reklame voor een of ander product hoor!
              En Jef hier nog iets kunnen aan doen ? , niet om u onder druk te zetten hoor maar vanwege de intresse kijk ik hier toch naar uit .

              Grts Rudi

              Comment


              • #8
                Re: voice over - tekst naar spraak

                Beste mensen,

                Daar deze discussie over de voice-over van mij filmpje gaat, wil graag ook mijn steentje bijdragen.

                ’’Tekst To Speech’’ is te vinden op diverse sites gewoon even zoeken, Hier een paar tips:
                Met de tekst moet je een beetje experimenteren, d.w.z. soms opschrijven zoals je het uitspreekt.
                Een komma i.p.v. een punt geeft een ander klanktoon, en een spatie geeft meer rust in de zin.
                Als lange zinnen problemen geven, dan gewoon in stukken delen.

                In veel montageprogramma, s zit een equalizer, (maar je kunt het ook met Adacity doen, daar zit een equalizer onder effecten).

                In mijn toepassing heb ik het volgende in de equalizer ingesteld:
                De 2 Khz toon op + 12 dB
                De 4 Khz toon op + 12 dB
                De 8 Khz toon op + 6 dB
                Alle andere tonen op 0 dB gehouden. Gewoon uitproberen.
                Vervolgens heb ik de snelheid op 94% gezet, ook daar kun je mee variëren.
                Heb een mannenstem gekozen paste het beste bij het onderwerp,
                Doch een vrouwenstem had ook gekund.

                In het filmpje over de Katharen (Frankrijk – Montségur) op ‘’YT remos49’’ heb ik een mannenstem toegepast en een vrouwenstem in het 6x5 seconden filmpje (schrik niet) ☺.

                Voice-over klinkt met een normale stem natuurlijk het beste, maar dit komt toch ook aardig in de buurt en het is leuk hiermee te experimenteren.
                Met vriendelijk groet,

                Remos

                Comment

                Working...
                X