Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

    Ik ben momenteel bezig met een projectje voor school en heb nu net mijn intro filmpje klaar. Het filmen moeten we nog doen en dat komt er later nog bij. Nu zie ik dat het nogal enorm veel tijd in beslag neem voor het renderen van enkel de intro film ... Deze bevat momenteel gewoon een liedje, en wat tekst en een achtergrond met sterren ... Kan dit niet sneller dan 3u voor 1min intro filmpje?

    Ik werk op een iMac 27" met maar 4GB ram, maar ik heb al andere filmpjes gemaakt waar het een 15tal minuten duurde voor alles klaas was met rendering terwijl het filmpje 10min in beslag nam. Ik begrijp er niets meer van
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

  • #2
    Re: Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

    Apple, Mac en dus ook FCPX ken ik niet uit ervaring. 'k Ben ook helemaal geen computer kenner.......
    Renderen kan soms heel lang duren. Afhankelijk van welke toepassingen je in de video gebruikt.
    Als fotografen weten we dat een foto met egaal blauwe lucht een kleiner bestand zal hebben dan een foto vol met scherpe bladeren van een boom.
    Dat een foto verscherpen de foto veel "zwaarder" maakt.
    Zo ook gaat de montage van een film met veel sporen, enkele texten, beeld in beeld, enkele leuke effecten enz. meer render tijd vragen.
    Ook als je in je film foto's van bvb. 5184 x 3456 pixels gebruikt dan moet het programma dit terugrenderen naar bvb 1920x1080, beeldje per beeldje.
    Nochtans vind ik 3 uur wel een ietsje te veel van het goede.
    Meestal sluit ik alle andere programma's af om geheugen te sparen. Soms start ik zelfs de gehele PC terug op, om zeker te zijn.
    4GB ram is ook wel weinig voor videobewerking.
    Last edited by Skitch; 9 mei 2013, 16:55.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

      het probleem is nu juist dat het gewoon een achtergrond is geen foto ofzo maar gewoon een zwarte achtergrond met wat witte dots ( sterren ) vanuit fcpx zelf. En dan een korte intro tekst. Ik heb eingelijk helemaal dezelfde intro movie gemaakt zoals in Star Wars maar dan met aangepaste tekst. Ik heb nu blijkbaar ook gezien dat FCPX steeds bleef crashen tijdens het renderen voor de één of andere reden. Ik heb dus mijn stukjes tekst korter moeten maken en gewoon alles afgesloten, en laten renderen maar het heeft toch ook weer 1u30min geduurd eer hij klaar was. Echt zot lang. Nu laat ik hem steeds stuk per stuk renderen, als ik iets nieuw toevoeg gewoon ff zijn werk laten doen, en nu gaat het al wat vlotter. Echt belachelijk indien 32Gb ram nodig zou hebben voor FCPX ...
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

        Ik heb mijn RAM geheugen op mijn Imac ook moeten verhogen, ik zat met hetzelfde probleem, ik heb nu 12 gig RAM en alles draait veel soepeler.
        Dus 1 raad investeer eerst en dan zal je zien at alles veel beter gaat.
        Groetjes Rudy
        Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

        Comment


        • #5
          Re: Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy_VDS Bekijk bericht
          Ik heb mijn RAM geheugen op mijn Imac ook moeten verhogen, ik zat met hetzelfde probleem, ik heb nu 12 gig RAM en alles draait veel soepeler.
          Dus 1 raad investeer eerst en dan zal je zien at alles veel beter gaat.
          heb mijn prjecten op een andere HDD geplaatst en het draait al wat rapper. Ik ben student en het investeren zal dus niet voor meteen zijn
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

            Dan is het begrijpelijk een upgrade kost wel wat geld natuurlijk maar als je wat spaarcentjes zou hebben kan ik je dit zeker aanraden hoor.

            Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
            heb mijn prjecten op een andere HDD geplaatst en het draait al wat rapper. Ik ben student en het investeren zal dus niet voor meteen zijn
            Groetjes Rudy
            Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

            Comment


            • #7
              Re: Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

              Traag renderen ligt ook aan je videokaart, als dat 1 is met veel CUDA-cores vlieg je door het renderen. (dat is toch zo bij Premiere pro, met FCPX heb ik niet lang gewerkt, dus weet niet als dit ook zo is)
              Als ik in PrPro mijn rendering op software only zet (enkel ram dus) zorgt dat voor een 10-20 keer langere rendering. Ram help vooral als je meerdere programma's gebruikt, maar je moet natuurlijk voldoende hebben om te beginnen (4 is op het randje).

              Comment


              • #8
                Re: Rendering in Final Cut Pro X ontzettend traag

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Traag renderen ligt ook aan je videokaart, als dat 1 is met veel CUDA-cores vlieg je door het renderen. (dat is toch zo bij Premiere pro, met FCPX heb ik niet lang gewerkt, dus weet niet als dit ook zo is)
                Als ik in PrPro mijn rendering op software only zet (enkel ram dus) zorgt dat voor een 10-20 keer langere rendering. Ram help vooral als je meerdere programma's gebruikt, maar je moet natuurlijk voldoende hebben om te beginnen (4 is op het randje).
                FCPX gebruikt geen CUDA, dus dat zal geen verschil maken.

                Draai je de laatste versie van FCPX (10.0.8) in de eerste versies waren een aantal problemen met enkele ingebouwde effecten, deze problemen zijn opgelost in de laatste update.

                Naar welk bestandsformaat exporteer je. Als je in een mp4 of mov blijft gaat het redelijk vlot, ga je naar andere formaten, dan heeft FCPX z'n tijd nodig.

                4GB is niet ideaal, maar voor kleine projecten perfect werkbaar. Voor korte filmpjes merk ik amper verschil tussen m'n i7 Macbook Pro met 4GB ram en m'n 8core Mac Pro met 12GB RAM.

                Vermits je al ander filmpjes geexporteerd hebt zonder problemen, vermoed ik dat er iets msi is met één van de effecten.
                BD2583BE

                Comment

                Working...
                X