Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

documentaire video: canon 6D versus 5DIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • documentaire video: canon 6D versus 5DIII

    na jarenlang de digitale 'fotoscene' niet meer gevolgd te hebben, ben ik een beetje stuurloos over de keuze voor een nieuwe DSLR. Aangezien ik nog steeds een arsenaal canon lenzen heb, moet het canon worden.

    Ik heb de camera nodig voor het draaien van een documentaire (naast algemene fotografie), dus video en audio zijn erg belangrijk. Ik lees dat er qua video geen verschil zit tussen de 6D en de 5DIII, maar hoe zit het met audio, en de mogelijkheid om een externe microfoon aan te sluiten?

  • #2
    Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

    Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
    na jarenlang de digitale 'fotoscene' niet meer gevolgd te hebben, ben ik een beetje stuurloos over de keuze voor een nieuwe DSLR. Aangezien ik nog steeds een arsenaal canon lenzen heb, moet het canon worden.

    Ik heb de camera nodig voor het draaien van een documentaire (naast algemene fotografie), dus video en audio zijn erg belangrijk. Ik lees dat er qua video geen verschil zit tussen de 6D en de 5DIII, maar hoe zit het met audio, en de mogelijkheid om een externe microfoon aan te sluiten?
    Voor video kan je echt wel best de 5dMKIII nemen, deze heeft een anti alias filter speciaal voor filmen, volgens Dave Dugdale een serieus verschil.

    Canon 6D pricing: http://amzn.to/2xt1FDohttp://www.bhphotovideo.com/c/product/892349-REG/Canon_8035b002_EOS_6D_Digital_Camera.html/BI/6499/KBID/7145http://ww...


    Echt een goed filmpje, waar hij beiden vergelijkt.

    Mvg
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

    Comment


    • #3
      Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

      Moderator Note: Verplaatst van Camera's naar Video Technisch, waar de mensen met meer verstand van video rondhangen en hun inbreng kunnen doen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

        Idd best een 5D Mark III nemen voor video om Moiré patterns zoveel mogelijk te vermijden.
        Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

        Comment


        • #5
          Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

          Is DSLR wel geschikt voor (video) documentaires?

          Comment


          • #6
            Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

            Mijn persoonlijk idee is dat je voor documentaires en reportages beter af bent met een video camera.
            Vele documentaires (en reportages) makers gebruiken tegenwoordig zelfs action camera's. (Type Go-Pro).
            Jammer voor dat arsenaal aan Canon lenzen.
            Een DSLR is wel bruikbaar als je voldoende tijd hebt om de settings in te stellen.

            Zelf heb ik ook nog heel wat lenzen voor mijn Canon DSLR.
            Wie weet brengt Canon ooit een betaalbare videocamera uit waarbij die lenzen kunnen gebruikt worden?
            Op de werkelijke vraag van TS kan ik niet antwoorden bij gebrek aan ervaring met DSLR.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

              nu pas gezien dat de draad is verplaatst, sorry

              wat ik moet maken: een documentaire over wetenschappelijk onderzoek. Dat betekent dat ik interviews moet filmen, en veel opnames moet maken in laboratoria. Quasi alles dus in een binnen setting

              ik heb naast canon glas ook sony lenzen (aps), dus ook de a77 zou in aanmerking kunnen komen. Heeft een aantal duidelijke voordelen tov canon, maar minder goed in low light condities, dus voor mijn doel waarschijnlijk niet optimaal

              Comment


              • #8
                Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                Misschien is een DSLR dan toch te verkiezen. Alhoewel...zie hieronder een verhaal dat ik een tijd geleden schreef voor mensen in mijn videoclub die halsoverkop een DSLR wilden kopen. Een paar deden het toch (o.a. een Canon 5D MK2), maar hebben zich ondertussen een goede camcorder aangeschaft (ook voor docu werk)
                https://www.dropbox.com/s/lrhsad5fue...0DSLR.dockopen om te filmen.

                Comment


                • #9
                  Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                  Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
                  Misschien is een DSLR dan toch te verkiezen. Alhoewel........................
                  PS: ik krijg jouw link niet open.
                  Ik vermoed dat het gebruik van DSLR om te filmen voornamelijk twee redenen heeft:
                  1) - Als je al een goede DSLR hebt kan je die gebruiken om een video te maken.
                  2) - T.o.v. het hele dure high end professioneel materiaal is de investering in DSLR's veel goedkoper voor professionele bedrijven.
                  Nadelen : Het geluid vraagt extra accessoires. Veel omslachtiger dan een videocamera. Het vraagt meer technische kennis van de camera. En de camera vraagt meer aandacht.

                  Voor een interview denk ik dat een DSLR dan een slechte keuze is. Vooral omdat je bij een interview de regie niet voldoende naar je hand kan zetten en omdat het geluid daar heel belangrijk is..
                  Last edited by Skitch; 23 april 2014, 13:32. Reden: Typo's verbeterd
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                    ik zou er zowieso een afzonderlijke geluidsopname bij maken, genre Zoom of Tascam

                    Comment


                    • #11
                      Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                      ik zou er zowieso een afzonderlijke geluidsopname bij maken, genre Zoom of Tascam
                      Dat is een heel goed idee.
                      Ook al zou je een videocamera hebben.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        PS: ik krijg jouw link niet open.
                        ..
                        Sorry. dit zou moeten lukken

                        Comment


                        • #13
                          Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                          Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
                          Deze text zou moeten ingekaderd worden. Die is heel leerzaam.

                          De passage waarbij je vindt dat een statief bij "de oude garde" hoort neem ik er graag bij. Want ik ben een oude garde statief lover.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #14
                            Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                            Ik werk met DSLR voor fictie en binnenkort voor clip. Voor mijn fictiefilm "De Fotoshoot" hebben we geluid via een videocam opgenomen. Achteraf alle beelden sync gezet met de DSLR beelden.
                            De look is geweldig. Alles vergt véééél meer tijd besef dat. Je hebt voor de DSLR redelijk wat accessoires nodig (verschillende lenzen - goeie monitor - rigs - batterijen...)
                            Voor repo en docu verkies ik een videocam gewoon veel gemakkelijker en dus veel sneller.
                            http://www.stich.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: documentaire video: canon 6D versus 5DIII

                              Sorry Skitch al ik de statief adepten dreig te kwetsen, maar bij de hedenaagse video filmers (en filmscholen) waait er een wind die het uit de hand filmen niet meer vervloekt. Vooral bij interviews wordt beweerd (misschien terecht) dat het "echter en dynamischer"overkomt als er zeer geringe, langzame bewegingen aanwezig zijn...Maar geen nood, ik behoor ook tot die "oude garde". Ik gebruik ook nog een statief als ik op relatief grote afstand een kwasi statische scene moet filmen, maar op korte afstand doen de super in-camera stabilisatie systemen wonderen...

                              Comment

                              Working...
                              X