Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Revue SM302 reflex met M42 lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [ Ander Merk ] Revue SM302 reflex met M42 lenzen

    Revue was het huismerk van de Duitse supermarktketen Kaufhof. Het bracht wat fotografie betreft, meestal minder bekende merken uit onder zijn eigen naam. Soms waren die van heel goede kwaliteit. (bvb Revue CM5 = Chinon CP7m)

    Ik heb het equivalent van deze Revue SM302 niet gevonden, dus ik kan hem alleen beschrijven. Uiterlijk lijkt hij op een Pentax K2, met aansluitingen voor handmatige (M) ontspanning, X-contact zowel op de schoen als op de lensvatting. Zelf-timer, slot op de ontspanner, A en S standen op de film-advance, sluitertijden van B, 1 tot 1000, ASA/ISO van 25 tot 3200, en nog enkele knoppen waar ik de functie niet van begrijp.

    Hij heeft een M42 schroefdraad. Maar hij heeft ook een lamellensluiter, wat zijn grote flash-sync van 125 verklaard. Ik vind het eigenaardig dat dit apparaat geen K-bajonet heeft.

    Het apparaat heeft een deuk in het pentaprisma, en heeft verder ook duidelijke gebruikssporen. Het is volledig zwart. De batterij (een knopcel) is dood, dus ik kan de lichtmeter niet testen. Maar ze is niet uitgelopen en het compartiment is proper. Mechanisch gezien lijkt alles in orde. De spiegel blijfft niet plakken en de sluiter werkt goed.

    Er zijn 4 lenzen bij, met de Pentax M-42 schroefdraad montage.

    - REVUE 35 mm f 3,5
    - REVUENON 300 mm f 5,6

    Deze twee lensen zijn voorzien van een maximale diafragma stop, dwz, je kan de lens zo instellen dat een bepaald maximum diafragma niet overschreden wordt. Lens made in W GERMANY

    - SUNSET 135mm f 2,8 Made in Japan.
    Deze lens is verschikkelijk zwaar en draait stroef.

    - AUTO REVUENON 55 mm f 1,4 Made in Japan
    Waarschijnlijk de standaard lens waarmee het apparaat verkocht werd en die er meestal opgezeten heeft. Heeft een A en een M-stand, zowel focus als diafragmaring loopt soepel. De rubberen ring 'slipt' wel.

    De 35 mm en de 300 mm hebben geen beschermkapjes meer, en zijn als gevolg daarvan redelijk stoffig, zowel binnen als buiten. De 135 mm heeft nog wel zijn lenskap, maar ook geen afdekkapje achteraan. De 55 mm ziet er nog het beste uit. Maar ook daar is er een stukje af van het achterste lenselement. Hij heeft een 1A-skylight-filter en een Hama dekseltje.

    Zonder garantie.

    Tenzij voor een verzamelaar, is in deze set voor zover ik kan zien enkel de 55mm nog iets waard. Toch had ik graag dat je een bod doet voor de hele set. Laat maar iets weten.

    mvg
    Jan Vanden Bossche, Leuven.
Working...
X