Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

    Hallo shoot-lezers en -redactie,

    een bedenking die ik me, sinds mijn hernieuwd abonnement, al een paar keer heb gemaakt, is dat er in artikels over interessante foto-locaties nogal gemakkelijk van wordt uitgegaan dat elke zichzelf respecterende fotograaf over een rijbewijs en auto beschikt.

    Als zelfverklaard fietsextremist ligt dat bij mij nogal gevoelig ;-)

    Vaak wordt er inderdaad niet echt over nagedacht, omdat 'men' meent dat iedereen een auto heeft, dat het heel normaal is om een auto te hebben. In artikels gaat het dan ook doorgaans over waar je het best kan parkeren en niet over locaties die bijvoorbeeld vlot met het openbaar vervoer bereikbaar zijn.

    In het artikel in deze Shoot, over de 10 mooiste dorpen van Vlaanderen, rijdt de schrijver zich -figuurlijk dan- een paar keer vast in een tamelijk kromme redenering (waarmee ik schrijver noch redactie wil aanvallen, laat dat duidelijk zijn). Maar toch ontlokte het mij een wrang glimlachje, om eerst te lezen waar je best je auto parkeert en dan de schrijver te horen zeuren over het feit dat je al geluk moet hebben dat er geen auto in beeld staat...

    Ik begrijp best dat een aantal zaken onverenigbaar zijn (je neemt geen drie statieven en vier refelctieschermen mee op de bus of fiets) maar ik vind het een beetje jammer dat er, zoals ik aan het begin schreef, al te vaak van wordt uitgegaan dat je de beste beelden kan maken als je een auto hebt.

    Inderdaad, geen statief of reflectiescherm voor mij (wegens -bewust- geen auto) dus probeer ik mijn creativiteit anders aan te scherpen.

    En jullie?

    Lieven
    De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

  • #2
    Re: Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

    Ikzelf ben ook een gebruiker en voorstander van fiets en openbaar vervoer.
    Ik heb wel een rijbewijs maar gebruik zelden de wagen, om honderd en zoveel redenen. Mijn vrouw neemt dan weer wel altijd de wagen en klaagt dan over de files en parkeerproblemen en dat er teveel rondrijden, niet beseffend dat ze zelf mede oorzaak van het probleem is…

    Nu goed, Ik ben strategisch en bewust in de buurt van een station gaan wonen en ook werk gezocht dat makkelijk met openbaar vervoer bereikbaar is, en dicht bij een school voor de kinderen.
    Het lukt dus best om zonder wagen te leven, en ook foto’s te nemen.

    Je kan zeker een lightweight statief meenemen hoor, daar zijn hoezen voor, ofwel een stevig mini-statiefje zoals deze:
    http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/pcsAAOxycmBSsTcY/$_3.JPG?set_id=2

    Maar zwaar geladen zijn is niet altijd handig per fiets. Een zware rugzak, winterkledij of regen... transpireren,...
    Ik kies op voorhand vaak mijn lens die ik zal gebruiken, steek die op mijn toestel en neem geen andere mee. Dan ben ik wel gelimiteerd op de locatie, maar dat verplicht me ook om creatief te zijn, met de middelen die ik heb. Soms vloek je dan eens dat je niet dié lens mee had, maar op den duur weet je ook voor welke situatie welke lens best is en kan je dat inschatten. Desnoods keer je nog eens terug naar de locatie.

    Misschien moet Shoot eens een nummer publiceren met fotolocaties langs fietsroutes. De Benelux heeft heel wat bekende fietsroutes met heel veel bezienswaardigheden.

    Comment


    • #3
      Re: Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

      Bedankt voor de bedenkingen en suggesties, we zullen er rekening mee houden. Sommige locaties lenen zich daar natuurlijk makkelijker toe. In het artikel over Antwerpen een tijd geleden stond toch dat er geen betere manier is om daar aan te komen dan met de trein in het Centraal Station :-)
      Erik Derycke
      Hoofdredacteur

      Comment


      • #4
        Re: Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

        Ik ben de schrijver van het artikel over de dorpen en ik wil je ook bedanken voor je bedenkingen.
        Want je hebt absoluut een punt. Ik ga er inderdaad iets teveel vanuit dat iedereen over een wagen beschikt.
        Alhoewel ik er meteen toch wil aan toevoegen dat ik in de meeste artikels ook de mogelijkheden van het openbaar vervoer aanhaal. Voor de dorpen was dat iets minder voor de hand liggend. Ikzelf maak trouwens dikwijls gebruik van de combinatie auto/fiets. Ik rij met de auto naar de locatie en verken ter plaatse alles met de fiets.
        Overigens… als ik schrijf waar je best je auto kan parkeren (buiten het dorp dus), dan is dat nu net om te vermijden dat je lukraak midden in het dorp zou parkeren. En dus in de weg van de fotografen. Dus zo krom was die redenering niet ;-)
        Maar nogmaals, je hebt een punt. We hebben in Shoot te weinig aandacht voor de fietsende fotograaf.
        En inderdaad… zoals Anonymous al voorstelt, misschien moeten we eens nadenken over een artikel waarbij specifiek fietsvriendelijke locaties worden besproken. Ik heb al een aantal ideetjes ;-)

        Comment


        • #5
          Re: Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

          Oorspronkelijk geplaatst door KoenDeLanghe Bekijk bericht
          We hebben in Shoot te weinig aandacht voor de fietsende fotograaf.
          En inderdaad… zoals Anonymous al voorstelt, misschien moeten we eens nadenken over een artikel waarbij specifiek fietsvriendelijke locaties worden besproken. Ik heb al een aantal ideetjes ;-)
          Ik kijk er al naar uit Koen, liefst ook via fietsvriendelijke routes !
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

            Ik verplaats mij ook in vele gevallen met de fiets. Als de afstand ( enkele rit ) niet boven de 25 à 30 km is ( Max ) Statief op de bagage drager, en naargelang de bestemming de lenzen uitgekozen. De grotere afstanden doe ik ( meestal ) met het openbaar vervoer. Heb me een mini plooifiets aangeschaft en die gaat dan mee ( zonder statief ) op tram, trein of bus. Heel handig ter plaatse.
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

              Ik verplaats mij het meest met de fiets, als ik ga fotograferen is dat het meest met de fiets of in sommige gevallen met de bus.
              Website : brianbonckaertfotografie.wordpress.com
              Hobbyfotograaf Natuur/Evenementen/Sport
              Leeftijd : 23 Jaar.

              Comment


              • #8
                Re: Bedenkingen van een amateur-fotograaf en fiets-extremist

                Hé hé, eindelijk tijd om zelf te reageren (wegens vakantie met de...fiets :-) )

                Ik ben blij dat mijn reactie één en ander lijkt los te maken. Zelf pas ik mijn manier van fotograferen aan aan de manieren waarop ik me kan verplaatsen, dus laat ik bepaalde mogelijkheden (als daar zijn de tien mooiste dorpen van Vlaanderen, bijvoorbeeld) liggen.

                Hopelijk brengt het zaken in beweging. Hoe dan ook bedankt aan de redactie en de schrijver van het artikel om te reageren

                Lieven
                De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

                Comment

                Working...
                X