Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brussel: Zinneke parade 8 mei

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brussel: Zinneke parade 8 mei

    Leuke parade en fotografisch zeker de moeite.
    http://www.zinneke.org/2004/parade01.php

    http://www.zinneke.org/2004/album.php
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Nu Zaterdag 8 mei in het centrum van Brussel Vertrek om 13h aan "De Brouckère"
    Ik ben er in 2002 ook geweest en vond het "fotografisch" heel leuk.
    Tot zaterdag (als de weergoden wat meezitten)
    Benny
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

    Comment


    • #3
      Misschien nog wat meer info. Onderstaand artikel uit De Standaard van 3 mei jongstleden :

      -------------------------------------------

      BRUSSEL - Het is pas de derde keer dat de Zinneke-parade door Brussel trekt, volgende zaterdag 8 mei, maar voor velen voelt het als een lange traditie. Zinneke is geen carnavalsstoet. De gekke en uitbundige parade verbeeldt Brussel zoals de stad kan worden in de handen van Brusselaars van goede wil, een creatieve bastaardstad zonder eigendomsrechten of getto's. De vierduizend deelnemers hebben de parade maandenlang onder leiding van kunstenaars voorbereid.



      De groepen van de pool Noord, een van de vijf zinnopolen, hielden afgelopen weekend op de terreinen van Thurn &Taxis hun grote algemene repetitie. Ook elders in de stad organiseerden groepen generale repetities om uit te testen of de wagens rijden, alle gekke tuigen het doen, de kostuums houden, en of de danspassen in de maat blijven van het slagwerk en de fanfares. Tegelijk zijn die previews een gelegenheid tot ontmoetingen tussen de verschillende Zinneke-groepen. Tijdens de parade zelf is daar amper tijd voor. Dat contact, tussen erg verschillende Brusselaars, is voor Zinneke haast even belangrijk als de stoet zelf.

      Zinneke is een parade zonder motoren of geluidsversterking, een parade op spierkracht van de deelnemers. Ze werkt zoveel mogelijk met gerecupereerde materialen. Ze vertrekt uit vijf Brusselse hoeken en komt samen op de centrale Brusselse noord-zuidas van het De Brouckèreplein tot het Anneesensplein.

      Zinneke wekt een oude traditie van de stadsparades opnieuw tot leven. Het is de belangrijkste erfenis van Brussel 2000, toen Brussel culturele hoofdstad van Europa was. Ze was een poging om de diversiteit van Brussel weer te geven door de Brusselaars zelf. Niet als een probleem, maar als een rijke bron van Brusselse identiteit. Ze wilde de Brusselaars hun eigen stad in handen laten nemen, los van het kluwen van politieke instellingen en internationale administraties. Die eerste parade in 2000 was zo'n overweldigend succes, met een half miljoen toeschouwers en een verrassend creatieve stoet, dat Zinneke voortleeft als tweejaarlijkse stoet.

      Zinneke heeft intussen een uitgebreid netwerk van medewerkers en partners in de Brusselse wijken en werkt samen met 140 verenigingen, culturele centra, scholen, wijkgroeperingen, jeugdverenigingen, koren en fanfares uit zowat alle gemeenschappen. Zij vormen samen met individuele Brusselaars die zich bij hen aansluiten een van de bijna 40 zinodes. Die groepen hebben een eigen script uitgewerkt, en rond dat verhaaltje kostuums en tuigen gemaakt, wagens gebouwd, choreografie en muziek gekozen.

      (kgv)

      Zinneke Parade, zaterdag 8 mei, 13 tot 17 uur, centraal van het De Brouckère tot het Anneesensplein, www.zinneke.org

      ©Copyright De Standaard
      -------------------------------------------

      Comment


      • #4
        Ik ben daar geweest en het was prachtig.
        Nu moet ik 2 jaar wachten om dit nog eens mee te kunnen maken
        PS: De wegblijvers hadden ongelijk en nu waarschijnlijk heel veel spijt.
        Benny
        Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

        Comment

        Working...
        X