Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is sepia

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat is sepia

    Wat is sepia; kan iemand mij dit een correct uitleggen?
    Uiteraard weet ik dat dit een foto in een bruine kleur omzet.
    Wat is die bruine tint: is dit een kleur of is dit een kleurmodus en wat zijn dan de uiterste kleuren?
    Een "domme vraag" misschien, maar naar het schijnt bestaan die niet

  • #2
    Sepia is de kleur(-naam) van een bepaalde bruine tint. Deze kleur werd oorspronkelijk verkregen door een bereiding uit het zwarte vocht dat in de inktzak van een gewone inktvis voortkomt.
    ...
    In de fotografie wordt (werd) na de belichting gebruik gemaakt van lichtgevoelige ijzerzouten (denk ik me te herinneren) tijdens de ontwikkeling. Ook nadien tijdens de fixatie worden chemische spullen gebruikt, maar 'k weet niet meer dewelke! En zo bekomt men die sepiatint die men bij oude foto's ziet.
    Maar misschien zijn er hier wel mensen die je dat beter kunnen uitleggen!
    eMJeke
    website

    Comment


    • #3
      Ja, en de beroemd kunstler (Russian) Friedrich had een tekniek vorbij hij heft mit stippelen een goed effect gehad.

      Misschien kunnen jullie zo doen mit PS??

      Janice

      Comment


      • #4
        Originally posted by eMJeke
        Sepia is de kleur(-naam) van een bepaalde bruine tint. Deze kleur werd oorspronkelijk verkregen door een bereiding uit het zwarte vocht dat in de inktzak van een gewone inktvis voortkomt.
        http://www.seamasters.be/bio/steekkaart/sepia.htm

        Comment


        • #5
          Pointilism? Of bedoel je een fototechniek. Leuk accent heb je trouwens!

          Ronald

          Originally posted by linnet9
          Ja, en de beroemd kunstler (Russian) Friedrich had een tekniek vorbij hij heft mit stippelen een goed effect gehad.

          Misschien kunnen jullie zo doen mit PS??

          Janice
          Groeten,
          Ronald
          http://fotografie.jouwweb.nl/

          Comment


          • #6
            Hallo Lieve
            Alhoewel chemisch omkleuren vooral bedoeld was om foto's een fraaie tint te geven,word de foto er ook door beschermd tegen chemische stoffen .
            De meest voorkomende samenstellingen bevatten zwavel of selenium,deze bestanddelen zetten het in het beeld aanwezige zilver om in een meer stabiele en duurzame chemische verbinding.
            Het belangrijkste is dat je het mooi vind,of het nu sepia,groen of blauw is.
            Groeten,
            Stany

            Comment

            Working...
            X