Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken foto's gaat niet goed

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken foto's gaat niet goed

    BD'ers

    Ik heb een probleem met het afdrukken van foto's via Fotoquelle.
    10x15 gaat fout maar ook grotere formaten.
    Ik gebruik het TIF formaat om foto's af te drukken. Het gekke is dat de foto in de hoogte wel goed wordt afgedrukt maar niet in de breedte. Er wordt aan beide zijden gewoon een stuk afgesneden. De winkelier weet ook niet wat de problemen zijn.

    Hebben jullie enig idee?

    Groet

    Roevca

  • #2
    Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

    Kijk eens naar het formaat van je foto's van je camera. Er zijn toestellen met verhouding 3:2 (meestal (D)SLRs en met verhouding 4:3 (meestal compacts)

    Als je die foto's laat afdrukken moet je gewoon zorgen dat ze afgedrukt worden op papier met dezelfde verhouding.
    Aangezien je fotopapier blijkbaar 10x15cm (en dus 3:2 of 2:3) is, dan moet ook je resolutie van die foto zo zijn.

    Het beste is altijd je foto's te croppen (croppen = bijsnijden van je foto op een gewenst formaat. Zorg wel dat er voldoende 'resolutie' is, neem voor een afdruk +/- 300dpi voor goede kwaliteit) corresponderend aan het fotoformaat dat je wenst vooralleer ze op te sturen naar het digitale lab. Zo ben je zeker dat je de juiste afdruk krijgt mét het volledige beeld erop.

    Anders wanneer je het 'andere formaat' hebt, dan weet de computer van de afdrukmachine niet precies welk stuk jij wil en moet hij kiezen en dan gaat hij er een stuk van laten af vallen (ofwel een stuk wit laten, maar dat is natuurlijk nog meer bizar).

    Hopelijk heb je iets aan dit antwoord
    Xcalibur
    ## D70 + AF-S Nikkor DX 18-70mm f/3.5-4.5 G ED + Nikkor 50mm f/1.8 + Sigma 70-200mm f/2.8 HSM + Sigma 28-70 f/2.8 + <op zoek naar een flitser> ##

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

      Xcalibur
      Bedankt voor jouw antwoord, heb ik ook aan lopen denken. Echter op de comp. in de winkel was de "print preview" steeds goed.

      Toch nog even een vervolg vraag

      Ik heb een Canon 300D dus een DSLR dus 2:3.

      Bedoel dat ik de image size in Photoshop moet zetten op b.v. 10cmx15cm met 300 dpi?

      En als ik dan, na afdruk van 10x15 besluit een vergroting te maken (want de foto is natuurlijk heel mooi , moet ik 'm dan weer terugzetten naar b.v. 30cmx45cm op 300 dpi.
      Gaat dit dan niet ten koste van de kwaliteit?


      Roevca

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

        ik zou'm eerder omzetten naar de verhouding 2:3 (in max pixel aantal)
        zo kan je er ook deftige vergrotingen van afdrukken
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
          ik zou'm eerder omzetten naar de verhouding 2:3 (in max pixel aantal)
          zo kan je er ook deftige vergrotingen van afdrukken

          parakiet,

          wat jij schrijft is voor mij chinees, zo goed ben ik niet in photoshop.
          kan je wat ruimer omschrijven wat je wilt zeggen.

          Roevca

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

            Oorspronkelijk geplaatst door Roevca
            Ik heb een Canon 300D dus een DSLR dus 2:3.

            Bedoel dat ik de image size in Photoshop moet zetten op b.v. 10cmx15cm met 300 dpi?

            En als ik dan, na afdruk van 10x15 besluit een vergroting te maken (want de foto is natuurlijk heel mooi , moet ik 'm dan weer terugzetten naar b.v. 30cmx45cm op 300 dpi.
            Gaat dit dan niet ten koste van de kwaliteit?


            Roevca
            Als je met een 300D werkt, en de foto's worden niet gecropt in een andere verhouding, dan moet de foto perfect op een 10x15cm afdruk passen.

            Je hoeft de foto niet aan te passen om het aantal pixels per inch op 300 te krijgen voor een 10x15cm afdruk.

            En als je een foto bewerkt, dan moet je ervoor zorgen dat je alleen een kopie bewerkt. Zet de originele foto op een veilige plaats, en maak een kopie in een andere (werk)map. En begin dan pas aan het bewerken van de kopie. Als er dan wat mis gaat, heb je nog steeds het origineel om op terug te vallen. Dan gebruik je dus weer een nieuwe kopie om te bewerken wanneer je een 30x45cm afdruk wil laten maken .

            Waarom lever je de foto's in TIFF , meestal werken de afdrukcentrales vooral met Jpeg's.

            Vandaag ben ik foto's gaan ophalen bij Kruidvat, en ik had er een paar vierkante bijzitten. Die waren netjes in het vierkant (10x10cm) gesneden.
            Die foto's moest ik voor iemand laten afdrukken, en daarbij was de lage prijs iets belangrijker dan de kwaliteit (395 foto's aan 10 cent/stuk). De kwaliteit van het papier is niet slecht, maar ik krijg bij Rainbow Color toch juistere kleuren (op hetzelfde papier). Maar dan zijn ze wel 3x zo duur (dan zou het een rekening geweest zijn van 118,5 + 1,25 euro verwerkingskost, nu was het maar 39,5 euro).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
              Als je met een 300D werkt, en de foto's worden niet gecropt in een andere verhouding, dan moet de foto perfect op een 10x15cm afdruk passen.

              Je hoeft de foto niet aan te passen om het aantal pixels per inch op 300 te krijgen voor een 10x15cm afdruk.

              En als je een foto bewerkt, dan moet je ervoor zorgen dat je alleen een kopie bewerkt. Zet de originele foto op een veilige plaats, en maak een kopie in een andere (werk)map. En begin dan pas aan het bewerken van de kopie. Als er dan wat mis gaat, heb je nog steeds het origineel om op terug te vallen. Dan gebruik je dus weer een nieuwe kopie om te bewerken wanneer je een 30x45cm afdruk wil laten maken .

              Waarom lever je de foto's in TIFF , meestal werken de afdrukcentrales vooral met Jpeg's.

              Vandaag ben ik foto's gaan ophalen bij Kruidvat, en ik had er een paar vierkante bijzitten. Die waren netjes in het vierkant (10x10cm) gesneden.
              Die foto's moest ik voor iemand laten afdrukken, en daarbij was de lage prijs iets belangrijker dan de kwaliteit (395 foto's aan 10 cent/stuk). De kwaliteit van het papier is niet slecht, maar ik krijg bij Rainbow Color toch juistere kleuren (op hetzelfde papier). Maar dan zijn ze wel 3x zo duur (dan zou het een rekening geweest zijn van 118,5 + 1,25 euro verwerkingskost, nu was het maar 39,5 euro).
              Black B@ndit
              ik doe e.e.a. inTIF om geen kwaliteitsverlies te hebben.
              Maar wat moet ik dan doen als ik de foto's crop.
              Zoals jij bij de 10x10, laat je deze dan afdrukken op 10x15? en dan knippen?

              Als ik de foto vergroot wil hebben dan moet ik het formaat aanpassen in de 3:2 verhouding, zo dicht mogelijk bij het juist afdruk formaat? Dus het formaat van de foto is dan kleiner dan het afdruk formaat.?

              Gaarne nog even een berichtje aan deze analfabeet op dit gebied.

              Roevca

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

                Oorspronkelijk geplaatst door Roevca
                Black B@ndit
                ik doe e.e.a. inTIF om geen kwaliteitsverlies te hebben.
                Maar wat moet ik dan doen als ik de foto's crop.
                Zoals jij bij de 10x10, laat je deze dan afdrukken op 10x15? en dan knippen?

                Als ik de foto vergroot wil hebben dan moet ik het formaat aanpassen in de 3:2 verhouding, zo dicht mogelijk bij het juist afdruk formaat? Dus het formaat van de foto is dan kleiner dan het afdruk formaat.?

                Gaarne nog even een berichtje aan deze analfabeet op dit gebied.

                Roevca
                Ik weet niet of ze bij elke afdrukcentrale de vierkante foto's ook effektief zo afsnijden. Het is best mogelijk dat ze de foto zo afprinten dat ze de 10x15 afdruk volledig vullen, maar dan zal er automatisch boven en onder een flink stuk gecropt worden.
                Nu zaten er toevallig een paar vierkante bewerkingen bij, en ik had daarmee geen rekening gehouden. Het zijn foto's van meer dan een jaar geleden en ik heb die bewerkte bestanden gewoon op CD gebrand zonder alles nog eens te bekijken.
                Ik heb op de omslag gewoon het vakje 10x15 aangekruist en er zaten er dus een paar van 10x10 bij (ik wist dus niet dat ze die in dat formaat zouden leveren).

                Normaal is het de beste oplossing om de foto's te leveren in de juiste beeldverhouding, en voor grote afdrukken lever je best een zo groot mogelijk aantal pixels. Met een 300D kom je wel toe voor een afdruk op 30x45cm, omdat je op dat formaat met wat minder pixels per inch ook goede resultaten krijgt. Zo'n grote afdruk is gemaakt om tegen de muur te hangen, en die ga je meestal niet van héél dichtbij bestuderen .
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukken foto's gaat niet goed

                  Zoals Black B@ndit zegt hoef je voor de DSLRs geen cropping te doen als het formaat 10x15 is (3:2).

                  In prinicipe is het het beste om idd zoveel mogelijk pixel informatie te behouden, maar algemeen gesteld is 300dpi ruim voldoende voor een afdruk. Hoe groter de afdruk (vb 20x30) hoe meer pixel info je nodig hebt dus (en hoe groter het bestand gaat zijn). Het croppen/aanpassen van de dpi kan zo ook kleinere bestanden opleveren wat beter is voor de bandbreedte (uploadsnelheid) en/of meer foto's op CD/CF/memory stick enz.

                  Ik vraag me zelfs af als er voordeel in zit om een foto met veel grotere dpi af te leveren dan +/-300dpi omdat ik verwacht dat de fotoapparatuur toch zulke nauwkeurigheden niet aankan (afdrukken, kleuren-echtheid enz)

                  Ik vermoed dat als je zelf je foto cropt op 10x10 dat ze dat 'zien' en dat ze voor jou snel de foto eventjes bijsnijden, maar dat de afdruk wel (via de computer) op 10x15 gebeurt. Dus dat is prima service van het fotolab
                  Xcalibur
                  ## D70 + AF-S Nikkor DX 18-70mm f/3.5-4.5 G ED + Nikkor 50mm f/1.8 + Sigma 70-200mm f/2.8 HSM + Sigma 28-70 f/2.8 + <op zoek naar een flitser> ##

                  Comment

                  Working...
                  X