Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten met fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starten met fotografie

    Hey iedereen,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe hobby. Ik heb me een lange tijd bezig gehouden met tekenen maar ben hiermee even in een dal gevallen en ben het wat beu. Ik had ook altijd graag fotografie gedaan maar het is er nooit van gekomen wegens "te duur". Ik kon het me niet veroorloven om een 'goed' toestel te kopen. Maar nu kan ik dit wel. Nu heb ik wel enkele vragen.

    1). Het fototoestel zelf:
    Ik was aan het denken aan de Nikon D70s. Maar ik zie hier in de lokale winkel dat dit toestel zonder lenzen 1050€ kost? Met 18-70KIT 1269€. Dit is misschien toch nog wat teveel voor mij. De D50 staat er ook. 749€ zonder lens. 18-55 kit 799€ en 18-55 + 55-200 kit 1099€. Zijn dit de normale prijzen en wat raad je aan voor een starter?

    2). Hoe leren?
    Leer je het best door ergens op cursus te gaan? Ofwel boeken te kopen en te experimenteren? Ik weet ook niet goed wat er allemaal mogelijk is? Welke cursussen, welke boeken zijn goed enzoverder... misschien dat jullie hier wat meer informatie kunnen geven? Vooral over het fotograferen zelf, photoshop en dergelijke heb ik wel al wat ervaring mee.

    3). Tips?
    Enige tips of dingen dat ik zeker moet weten enzo...

    Met vriendelijke groeten,
    Wouter
    Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

  • #2
    Re: Starten met fotografie

    hoi wouter

    1. Ik heb de D70 van nikon en ben daar zeer tevreden mee, denk dat dit een goed toestel is om te starten. ik ben zelf begonnen met een compact camera en zat na 3 maanden al tegen de beperkingen van dit toestel, dus als je er echt een hobby van wil maken denk ik dat je best een beetje meer uitgeeft en ineens een DSLR koopt...

    2. hangt af van persoon tot persoon denk ik... in mijn geval: wat opgezocht op internet (daar vind je bergen info over hoe te werken met je toestel en de begrippen die hierbij komen kijken) en veel experimenteren, zo leer je je toestel ook goed kennen

    3. misschien eens uitkijken naar een tweedehands D70, nu worden er redelijk wat aangeboden omdat er veel mensen willen overstappen naar een D200 en kan je misschien redelijk goedkoop starten (er staan hier bij links ook online shops die veel goedkoper zijn dan de lokale handelaar...)

    tot hier mijn visie, succes

    Comment


    • #3
      Re: Starten met fotografie

      welkom, zou met tweede hands beginnen, of een wat goedkopere niet DSLR,
      dan kijken of je het wel echt leuk vind, voor je je er helemaal instort, zou zonde zijn van de dure aankoop.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Starten met fotografie

        Ik kan de Nikon D70s met 18-70 KIT bestellen voor 940€. Maar ik vind dit inderdaad nog wat duur om mee te starten.

        Ik kan wel de Nikon D50 met 18-55 KIT kopen voor 559€. Ik vermoed dat wanneer je enkel Nikon D50 koopt je enkel de body hebt?

        Tweedehands durf ik eigenlijk niet goed, omdat ik er niet veel van ken denk ik dat ik niet kan zien of het om een degelijk toestel gaat of niet. Dit lijkt me dan risicovol.

        Zijn dit goede prijzen?
        Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

        Comment


        • #5
          Re: Starten met fotografie

          Tweedehands houdt natuurlijk steeds wat risico in, zelfs wanneer je in vertrouwen koopt ...
          Indien je je zinnen gezet hebt op een digitale spiegelreflexcamera, is mijn suggestie: ga voor een nieuwe D50.

          De Nikon D50 is een camera met een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. De (subtiele) verschillen met de D70 of D70S situeren zich vooral op het vlak van de bediening. Als je niet met een D70 gewerkt hebt, ga je daar echter weinig van ondervinden. Een aantal ondergeschikte functies van de D70 zijn niet aanwezig op de D50, maar deze functies hebben geen invloed op de beeldkwaliteit. De D50 produceert dezelfde mooie beelden als de D70, het zal eerder van jezelf afhangen dan van je toestel.
          Zowel met de D50 als de D70 kan je volledig automatisch werken, maar je kan eveneens alle functies volledig manueel instellen en bijsturen. Dit is een camera die meegroeit met je ervaring.

          Vanwaar dan het prijsverschil van de kits? Dat heeft vooral te maken met de kwaliteit van de meegeleverde kitlens. De kitlens van de D50 wordt als middelmatig bestempeld, die van de D70 als zeer goed. Opgelet: hierover bestaan meningsverschillen.

          Om van nul te starten zal de kitlens zeker volstaan. Je kan ervaring opdoen en zien welke richting je wil uitgaan (groothoek/tele). Je kan later nog steeds (veel) geld uitgeven aan betere lenzen.

          Succes met je keuze!

          Gr's, Wim (tevreden bezitter van een D50, hoe raad je het?)
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: Starten met fotografie

            mmm moeilijke keuze omdat het toch niet echt goedkoop is he. Waar ik enorm in geinteresseerd ben is zoom. Ik zou het toestel eigenlijk is moeten proberen in de winkel om te zien hoe sterk die zoom is op die standaard 18-55mm lens. Is dit vergelijkbaar met 3x optische zoom? Zou echt vanop (veilige) afstand dieren en dergelijks willen fotograferen. Om een gemakkelijk vb te nemen: je bent in de zoo en er staat een leeuw in de kooi op ongeveer 20m? Kan je met 18-55 die leeuw 'full-screen' fotograferen? Misschien is het handigste om dit gewoon is te testen.

            Zijn er ook boeken waarvan jullie zeggen "dit is een ideaal leerboek voor beginners". Ik lees graag in boeken eigenlijk, ik weet dat alles ook wel op internet staat maar meestal lees ik toch liever in een boek dat ik kan meenemen onderweg enzo...
            Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

            Comment


            • #7
              Re: Starten met fotografie

              Voor zo'n opnames gaat je 18-55 ferm tekortschieten. Daarvoor moet je een bereik hebben dat al eerder naar de 200 mm gaat. Ik zou dan opteren voor de kit met 2 lenzen (18-55 en 55-200 mm). Daarmee zal je het voordeligste uitkomen.

              Er zijn nog alternatieven, zoals de Tamron 18-200 of Sigma 18-200, maar dan kom je niet voordeliger uit en is de kwaliteit niet noemenswaardig beter. Het voordeel is dat je niet van lenzen hoeft te wisselen.

              Andere en betere alternatieven gaan je al direct veel meer geld kosten.

              Misschien moet je toch eens kijken bij de prosumers, er zijn verschillende merken die een groot zoom/tele bereik aanbieden. Het is dan geen spiegelreflex, maar de beeldkwaliteit van een goede prosumer staat ook op een hoog niveau.

              Gr's, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: Starten met fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                Voor zo'n opnames gaat je 18-55 ferm tekortschieten. Daarvoor moet je een bereik hebben dat al eerder naar de 200 mm gaat. Ik zou dan opteren voor de kit met 2 lenzen (18-55 en 55-200 mm). Daarmee zal je het voordeligste uitkomen.

                Er zijn nog alternatieven, zoals de Tamron 18-200 of Sigma 18-200, maar dan kom je niet voordeliger uit en is de kwaliteit niet noemenswaardig beter. Het voordeel is dat je niet van lenzen hoeft te wisselen.

                Andere en betere alternatieven gaan je al direct veel meer geld kosten.

                Misschien moet je toch eens kijken bij de prosumers, er zijn verschillende merken die een groot zoom/tele bereik aanbieden. Het is dan geen spiegelreflex, maar de beeldkwaliteit van een goede prosumer staat ook op een hoog niveau.

                Gr's, Wim
                Maar dan kan je geen lenzen meer wisselen? Canon had zo een toestel dacht ik, heel goed maar je kan de lens niet meer wisselen.

                Nu de 55-200 lens, ik lees hier ergens dat deze een 3,8x? optische zoom heeft. Ik heb het echt moeilijk om mij hierbij iets voor te stellen, want zo groot lijkt me het verschil tussen 3x en 3,8x niet?

                en hoe zit het met stabiliteit, kun je eigenlijk foto's maken zonder statief met een dergelijke telelens? Of gaat dit alleen als je heel vaste handen hebt?
                Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                Comment


                • #9
                  Re: Starten met fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door wasser

                  Zijn er ook boeken waarvan jullie zeggen "dit is een ideaal leerboek voor beginners". Ik lees graag in boeken eigenlijk, ik weet dat alles ook wel op internet staat maar meestal lees ik toch liever in een boek dat ik kan meenemen onderweg enzo...
                  hallo,
                  ik ben ook een beginneling, en 'k heb de boeken van John Freeman gekocht, 'Fotografie': een algemeen boek over hoe je betere fotos kan maken, echt heel leerrijk; een tweede boek van hem 'landschappen' heeft mij ook veel geholpen. Na het lezen van deze 2 kon ik mijn eigen foto's beoordelen, zag ik meteen waar de fouten zaten en kon ik gaan uitmaken wat nu een goeie foto is en wat niet.
                  Om mee te nemen onderweg zijn ze mss wat groot, maar je kan er altijd wat tips uithalen en overschrijven.

                  Wat betreft je keuze van camera kan ik niet zoveel helpen, ken er zelf te weinig van, maar ik heb wel meteen gekozen voor een DSLR, vooral omdat ik veel interesses heb en verschillende lenzen zal nodig hebben. Dieren is trouwens ook 1 van mijn onderwerpen en daar heb je toch een tele voor nodig. En tis inderdaad allemaal niet goedkoop, maar als je de smaak te pakken hebt krijg je mss achteraf spijt dat je toch niet voor een DSLR gekozen hebt.
                  Veel succes!
                  KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Starten met fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door wasser
                    Nu de 55-200 lens, ik lees hier ergens dat deze een 3,8x? optische zoom heeft. Ik heb het echt moeilijk om mij hierbij iets voor te stellen, want zo groot lijkt me het verschil tussen 3x en 3,8x niet?
                    Je moet dat x maal zoom vergeten, dat zegt helemaal niets over de vergroting die je behaalt. Zo is een denkbeeldige lens 10-30mm 3x zoom en een 100-300mm ook. Toch is die laatste een telelens waarmee je zaken dichterbij haalt, terwijl een 10-30 onderwerpen zal verkleinen (vergeleken met wat het blote oog ziet).

                    Die 55-200 is een 3.8 zoom omdat 200 / 55 blijkbaar 3.8 is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Starten met fotografie

                      denk dat ik eens ga kijken voor 2e-hands...misschien als iemand hier zijn D50 of dergelijks verkoopt (hint ) ... ebay heb ik nog zo een beetje schrik van :s gewoon ge weet totaal niet hoe of wat ge gaat krijgen.
                      Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                      Comment


                      • #12
                        Re: Starten met fotografie

                        wasser, moest je gëinteresseerd zijn in de kitlens van de D70, ik heb er hier nog één liggen die ik nauwelijks gebruik. ze is ongeveer een half jaar oud en in perfecte staat, 18-70mm is deze (27-105mm digitaal). ik denk dat je daar al een redelijk bereik mee hebt in tegenstelling tot de kitlens van de D50. je mag deze gerust eens komen testen in combinatie met mijn D70, dan hoef je enkel nog naar een D50 of D70 body te zoeken. deze lens hoeft niet weg, het is maar een ideetje en dan ben je zeker dat de lens in goede staat is.

                        groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Starten met fotografie

                          pm sent, als er iemand iemand kent die zijn toestel weg doet. Klasse D50 (eventueel D70) laat maar iets weten
                          Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

                          Comment


                          • #14
                            Re: Starten met fotografie

                            hallo wasser,

                            ik stond zelf voor het probleem dat ik met een beperkt budget van analoog F601 en compact digitaal A70 naar D reflex wilde gaan.

                            Uiteindelijk stond ik op het punt om een D50 met de kitlens van de D70 aan te schaffen. Op dat moment kreeg ik via de winkel een aanbieding van een 2e hands D70 kit. Van een particulier die een D200 wilde aanschaffen.

                            Uiteindelijk overtreft deze 2e hands al mijn verwachtingen.
                            Op die manier zit ik weer een hele tijd goed, voor een beperkt budget. Zeker aangezien er in dat digitaal wereldje zoveel en zo snel verandert.

                            Goede raad, probeer een oordeel te vellen van de verkoper en het toestel. Voor de rest moet je natuurlijk ook wat geluk hebben.

                            Indien je toch voor nieuw zou kiezen, raad ik aan om de prijzen van bvb top foto te gebruiken als "goedkope" referentie. Als je naar de lokale winkels gaat, kan je dit gebruiken om de prijzen te drukken.

                            Wat ook kan , is dat een andere klant een body wil (bvb D70), en dat de winkel hiervoor een kit bestelt. Op die manier kan je dan deze kitlens krijgen voor de verschilprijs. Zo kon ik bij top-foto de D50 + kitlens D70 krijgen voor 759€.
                            579€ body D50 + 280€ kitllens D70 - 100€ cashback.

                            mvg,
                            Carlo

                            Comment

                            Working...
                            X