Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exposities/exposeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exposities/exposeren

    Ik heb eens een paar vraagjes voor mensen die ervaring hebben met exposeren of met het verkopen van foto's.

    Zijn er onder jullie waarvan jullie werk al eens in een tentoonstelling is getoond? Schaal doet er niet toe. Dat kan gaan van foto's in een cafe hangen, over het portaal van de openbare bib tot een waar cultureel centrum of zelfs een speciaal gereserveerde zaal.

    Organiseerden jullie dan zelf of hoe kwamen jullie bij eventuele organisatoren terecht? Wat komt er allemaal bij een expositie te kijken? Stel nu bv dat je zelf een locatie huurt en andere mensen daar de mogelijk biedt om hun werk te tonen en te koop te zetten. Krijgt de organisator dan een percentage van het verkochte werk? Betalen de mensen die exposeren dan gewoon elk een deel vd huurprijs in verhouding tot hun expositieruimte? hoe zit dat enz...

    Als je niet en plein public informatie wil vermelden mag je mij altijd een PM zenden.


    Dieter
    ___ { www.dietervanholder.be }- photography

  • #2
    Re: Exposities/exposeren

    Er zijn een heleboel uiteenlopende manieren en redenen om te exposeren. Zo even een greep uit mijn expositie-verleden:
    • Informatie centrum van ontwikkelingsbedrijf, bewonersinitiatief
    • Expositie van een lokale fotoclub
    • Galerie van een goede vriend die regelmatig ruimte inruimt voor "young artists"
    • "Hip" restaurant

    De eerste twee waren georganiseerd door clubjes (eenmaal de fotoclub, eenmaal de bewonersvereniging). De derde was op uitnodiging van de eigenaar en de vierde was min of meer toevallig. Ik was er om fotos te maken voor het huis-aan-huis blaadje (restaurant was net geopend) en de eigenaar vroeg min of meer terloops of hij wat fotos mocht hebben voor aan de muur. Nou ja, aan het eind van het liedje heb ik er eigen werk te koop gehangen. Niets verkocht, maar wel exposure en er is wel wat nieuw werk uitgekomen.

    Als je als galerie-houder gaat optreden (zelf het zaaltje huren...), dan komen er natuurlijk bemiddelingskosten bij kijken. Soms moet je een "hang-geld" betalen, soms ook spreek je af een deel van de opbrengst af te staan. Voor onbekende artiesten waar de galeriehouder niet zo zeker is van verkoopresultaten wordt vaak een combinatie van die twee gehanteerd.

    Veel informatie vindt je hier. Bedenk daarbij echter wel dat fotografie vaak minder gewaardeerd wordt in galerieen (als in: minder waard, tenzij er echt bekende namen exposeren).

    Comment


    • #3
      Re: Exposities/exposeren

      thanks !
      ___ { www.dietervanholder.be }- photography

      Comment

      Working...
      X