Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan/wil barietafdrukken maken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie kan/wil barietafdrukken maken?

    Ik moet binnenkort voor een restauratieopdracht een offerte hebben voor barietafdrukken. In dit digitale tijdperk niet meteen een evidentie!

    Ik ben dus op zoek naar iemand die professionele barietafdrukken kan maken van archiefkwaliteit. Het zou een opdracht betreffen van +/- 500 afdrukken (13x18 vanaf kleinbeeld).

    Is hier iemand die dat kan/wil doen? beroepshalve heb ik wel een factuur nodig!

  • #2
    Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

    Digitaal gaat het zeker, zoek maar eens een labo waar ze Lambda kunnen printen. Kort uigelegd word je barriet papier dan met ledjes, het eigelijk een soort van vergroter, maar het kan digitaal.

    Comment


    • #3
      Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

      Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
      Digitaal gaat het zeker, zoek maar eens een labo waar ze Lambda kunnen printen. Kort uigelegd word je barriet papier dan met ledjes, het eigelijk een soort van vergroter, maar het kan digitaal.
      In dit geval gaan het analoge opnames moeten zijn. Duitsers zijn maniakken op archiefkwaliteit hé! Ze hebben daar niet veel vertrouwen in het bewaren van digitaal fotomateriaal (ik kan ze niet écht ongelijk geven, er zijn te weinig waarborgen over de standaarden ivm het bewaren).

      Comment


      • #4
        Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

        Hier Stelt Pascal Baetens de zelfde vraag (op 10/08/2005).
        Mail hem eens, misschien heeft hij al antwoord gehad....

        Jo.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

          Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
          Hier Stelt Pascal Baetens de zelfde vraag (op 10/08/2005).
          Mail hem eens, misschien heeft hij al antwoord gehad....

          Jo.
          Zoals ik al hierboven aangaf het gaat om analoge opnames!

          Comment


          • #6
            Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

            Oeps, te snel geweest, sorry.

            Jo.
            Oorspronkelijk geplaatst door Carola
            Zoals ik al hierboven aangaf het gaat om analoge opnames!
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

              Waarom doe je het zelf niet? Het enige probleem met barriet is dat je het opgespannen moet drogen.

              Comment


              • #8
                Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

                Oorspronkelijk geplaatst door ccf
                Waarom doe je het zelf niet? Het enige probleem met barriet is dat je het opgespannen moet drogen.
                In het geval dat ik die opdracht zou hebben, moeten we +/- 500 gebrandschilderde glas-in-loodpanelen conserveren/restaureren

                De opnames maak ik altijd zelf (= een onderdeel van de restauratie) en ik heb de kennis om het ook zelf af te drukken. Maar voor zo'n opdrachten moet geïnstalleerd zijn, anders staat ge te knoeien ...Ieder zijn job!
                Het is niet alleen het drogen, barietafdrukken van archiefkwaliteit moeten ook uren gespoeld worden.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

                  Inderdaad , dat was ik nog vergeten het spoelen, en dan nog liefst niet in stilstaand water en bij constante temperatuur. Mocht ik de faciliteiten hebben direkt maar het zou ook financieel een zeer groot budget vormen, alle uren die je daar aan besteed zijn niet min. Mocht het om enkele opnamens gaan dan had ik u direkt geholpen.
                  Maar waarom eigenlijk op bariet? als stockage zijn andere media toch ook al voldoende?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccf
                    Inderdaad , dat was ik nog vergeten het spoelen, en dan nog liefst niet in stilstaand water en bij constante temperatuur. Mocht ik de faciliteiten hebben direkt maar het zou ook financieel een zeer groot budget vormen, alle uren die je daar aan besteed zijn niet min. Mocht het om enkele opnamens gaan dan had ik u direkt geholpen.
                    Maar waarom eigenlijk op bariet? als stockage zijn andere media toch ook al voldoende?
                    "al voldoende" is geen kwaliteitscriterium, wanneer men spreekt over "archiefvast" (= bewaartijd van 50 > 100 jaar). In een dergelijk geval is dat langdurig spoelen één van de redenen waarom barietafdrukken veel langer overleven zonder aan kwaliteit in te boeten.
                    We zijn op dat punt niet bepaalt positief geëvalueerd o.a. het ter ziele gaan van Agfa (foto) was op dat punt een zeer groot verlies! om van het nieuws dat Nikon deze week bracht nog maar te zwijgen! (zie hier)

                    Restauratoren zijn op dat punt rare vogels hé ... maar je moet ervan uitgaan dat alle documentatie die we nu aanleggen, bij een volgende behandeling terug geraadpleegd zal worden, dan spreken we idd over min. 30 > 50 jaar.
                    Op dit moment worden 3 grote volledig gedemonteerde ramen (allemaal losse glasstukjes!) uit de Antwerpse kathedraal, terug in mekaar gepuzzeld dank zij de foto's die men in 1943 heeft gemaakt. Zonder die foto's was dit gewoon onmogelijk geweest!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie kan/wil barietafdrukken maken?

                      Nu verstaan we waarom het op bariet moet. En is idd het criteriium, al voloende, geen criterium meer. Maar er zijn toch nog bedrijven die op grote schaal bariet afdrukken. Effe googelen.

                      Comment

                      Working...
                      X