Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BTW in 't buitenland... hoe zit het?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BTW in 't buitenland... hoe zit het?

    Ik was juist even aan't surfen op de site van topfoto...

    vond der dit terug

    Onze prijzen zijn inklusief 16 % BTW.

    Wij leveren direkt naar Belgie tegen vooruit-betaling. Voor het geval dat U in het bezit bent van een BTW-nummer, dan kunt u zonder BTW inkopen.

    stel dat je nu een btw nummer hebt,moet je dan de btw incl prijs in't buitenland - btw doen?

    scheelt inneens wel een heel deel als je iets gaat kopen bij bijv corne die zo al goedkoop zit en der nog eens 19% mag aftrekken ?

    wordt dit dan aangegeven bij vadertje staat en krijg je de rekening achteraf hier gepresenteerd of???

    any info would be welcome...

  • #2
    Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

    Dit noemen ze "intracommunitaire" levering. Zodra je als bedrijf (met geldig BTW nummer) buiten je eigen land in de EU iets aankoopt kan het geleverd worden zonder de BTW.
    Het leverende bedrijf geeft dit dan op aan de belastingen en jij moet dit dan in je aangifte opvoeren als levering intracommunitair.
    Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

    Comment


    • #3
      Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

      dju

      dacht ff dat ik mijn spullen nog wat goedkoper kon krijgen

      Comment


      • #4
        Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

        Het idee erachter is dat een bedrijf de BTW over investeringen en grondstoffen kan aftrekken. Om te voorkomen dat die teruggave via een buitenlandse belastingdienst moet lopen, hebben bedrijven die buiten hun eigen land maar binnen de EU aankopen doen het recht de BTW-teruggave al bij de aankoop zelf te verrekenen.

        Maar ondernemers hebben feitelijk altijd recht op BTW-terugave. Bij aankopen in je eigen land vereken je de BTW over de ingekochte materialen aan het eind van de maand (of na drie maanden - ligt aan de omvang van je bedrijf) met de BTW die je hebt ontvangen van je klanten. Als het goed is heb je met de investeringen een product gemaakt dat meer waard is dan de investering zelf. Je hebt dus waarde toegevoegd. Vandaar dat BTW staat voor Belasting over de Toegevoegde Waarde. Deze belasting moet uiteindelijk worden betaald door de eindgebruiker en niet door degenen die waarde toevoegd.

        Maar eerlijk is eerlijk, voor ondernemers is het soms heel leuk dat ze de BTW kunnen verekenen. nah, ik bedoel eigenlijk dat het juist niet helemaal eerlijk is... Ik verbaas me er altijd over dat winkels voor ondernemers, zoals in Nederland Office Center en de Makro, stikvol staan met producten die ik toch niet direct een bedrijfsinvestering zou willen noemen. Ik denk daarbij aan de grote hoeveelheden platte grootbeeld TV's en digitale camera's die ik daar over de toonbank zie gaan. En dan heb ik het nog niet eens over het voordeel dat ondernemers hebben omdat ze het ex-btw-bedrag ook nog eens van de belasting kunnen aftrekken waardoor ze minder inkomstenbelasting hoeven te betalen - werknemers moeten eerst loonbelastingbetalen en dan pas kunnen ze de luxe-spullen kopen. Het is heel moeilijk voor de belastingdienst om aan te tonen of een investering in een camera of een televisie echt belangrijk is voor het bedrijf of beschouwd moet worden als een (verkapte) privé-aankoop.

        Maar eerlijk gezegd zijn er ook flinke nadelen aan het ondernemerschap - lange werktijden en natuurlijk het risico dat je loopt. Ik zelf heb het idee dat de voordelen en de nadelen redelijk tegen elkaar opwegen.

        Groeten, Miriam

        Comment


        • #5
          Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

          Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
          Maar eerlijk gezegd zijn er ook flinke nadelen aan het ondernemerschap - lange werktijden en natuurlijk het risico dat je loopt. Ik zelf heb het idee dat de voordelen en de nadelen redelijk tegen elkaar opwegen.
          Voor het geld hoef je het inderdaad niet te doen. Waarvoor dan wel Geen idee, maar als ik er achter ben zoek ik weer een baan

          Ik heb me er ook vaak over verbaasd dat er zoveel niet zakelijke toestanden te koop zijn in deze winkels. Mogelijk dat ik wat voorzichtig ben, maar een TV of een wasmachine op de zaak zetten vind ik toch wat riskant in verband met mogelijke controle van de belastingen. Als ik het zakelijk kan verantwoorden doe ik het, maar b.v. een fototoestel zou ik niet weten hoe ik dat moest verantwoorden in een 1 man's ICT bedrijfje.

          Blijkbaar zijn er die het wel doen.
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

            Oorspronkelijk geplaatst door ajh

            Blijkbaar zijn er die het wel doen.
            via via al een paar keer met een ambtenaar van bij den btw gesproke

            er wordt véél ingeschreve zenne!

            pampers, comuniefeestjes, zwembaden,...

            een trukje is blijkbaar "zakelijke gifts" te doen, naar je eigen.

            de mannen van de inspectie huppelen altijd 2 jaar achter.. sommige dingen kunnen in theorie verdoken blijven
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

              Oorspronkelijk geplaatst door ajh
              Voor het geld hoef je het inderdaad niet te doen. Waarvoor dan wel Geen idee, maar als ik er achter ben zoek ik weer een baan

              Ik heb me er ook vaak over verbaasd dat er zoveel niet zakelijke toestanden te koop zijn in deze winkels. Mogelijk dat ik wat voorzichtig ben, maar een TV of een wasmachine op de zaak zetten vind ik toch wat riskant in verband met mogelijke controle van de belastingen. Als ik het zakelijk kan verantwoorden doe ik het, maar b.v. een fototoestel zou ik niet weten hoe ik dat moest verantwoorden in een 1 man's ICT bedrijfje.

              Blijkbaar zijn er die het wel doen.
              als het voorwerp niet rechtstreeks met je zaak te maken heeft loop je een risico,
              het ligt aan jezelf om te bewijzen dat je het voor je zaak gebruikt

              ik koop ook geen camera of lenzen op de zaak

              het ligt aan de inspectie om te zorgen dat misbruiken worden opgespoord

              en jongens toch, Makro, denk toch dat een groot percentage van de klanten geen zelfstandige activiteit uitoefent.

              de eerste beste kaartclub en de verenigde lottovrienden beschikken over een toegangskaart, en voor de prijs moet je't ni doen.

              dus makro voor ondernemers, laat ons niet te hypocriet zijn

              grtz
              D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
              Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
              en ewa flitsspeelgoed

              Comment


              • #8
                Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                Maar uiteindelijk is het toch de Belgische BTW die je de 19% (voor NL) terugstort?
                Of heb ik het niet goed begrepen?

                Comment


                • #9
                  Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                  Klein beetje verduidelijken : Intracommunautaire leveringen gebeuren "met verlegging van heffing" d.w.z. dat de verkoper geen BTW rekent over zijn product maar dat de koper de BTW aanrekent op zijn aankoop aan de BTWvoet die in zijn land geldig is. In zijn aangifte zal de koper deze BTW aangeven als te betalen BTW op aankopen EG en tegelijkertijd ook als terug te vorderen BTW op aankopen, tenminste als het gaat om een beroepsmatige uitgave. In concreto betaalt hij dus geen BTW over zijn aankoop in het buitenland, net zomin als hij BTW betaalt over zijn beroepsmatige uitgaven in het binnenland. Immers : de terug te vorderen BTW wordt verrekend met de BTW die hij aanrekent aan zijn klanten (en door die klanten aan hem betaald is) of in voorkomend geval gewoon door de Belgische BTW administratie aan hem terugbetaald. Samengevat : op een buitenlandse levering van goederen die bedrijfsmatig zijn betaal je geen BTW, op de binnenlandse verwerving van bedrijfsmatige goederen kan je de betaalde BTW recupereren. In dit geval is het uiteindelijk de consument die de BTW betaalt.
                  Wat is nu bedrijfsmatig : volgens het Wetboek van Inkomsten belasting alle uitgaven die dienen tot het verkrijgen of behouden van inkomsten. Als dit betekent dat je een zeer goede DSLR nodig hhebt met de daarbijhorende lenzen om aan je toekomstige klanten onder de best mogelijke omstandigheden
                  te kunnen aantonen wat je zoal kan, dan is dit technisch volgens de letter van de wet een bedrijfsmatige uitgave. Alleen zal de fiscus dan nog nagaan of deze uitgave noodzakelijk is en of de kostprijs ervan verantwoord is ten opzichte van de inkomsten die je hiermee kan behalen.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                    Als ik het zakelijk kan verantwoorden doe ik het, maar b.v. een fototoestel zou ik niet weten hoe ik dat moest verantwoorden in een 1 man's ICT bedrijfje.

                    Blijkbaar zijn er die het wel doen.
                    Is perfect te doen, heb dat indertijd gedaan, belastingscontrole gehad en absoluut geen problemen met gehad. Als je kan aantonen dat je bvb. foto's dient te nemen (voor het maken van websites voor klanten bvb) zal je tegen geen problemen aanlopen.

                    Sven
                    --
                    Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                    Comment


                    • #11
                      Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sven
                      Is perfect te doen, heb dat indertijd gedaan, belastingscontrole gehad en absoluut geen problemen met gehad. Als je kan aantonen dat je bvb. foto's dient te nemen (voor het maken van websites voor klanten bvb) zal je tegen geen problemen aanlopen.

                      Sven
                      sjah in hoeverre kun je daarmee gaan? als je een D2x, 4gig CF extreme, setje ED glas , SB-800,... op de zaak gaat zetten om een paar foto's op je site te hebben.

                      't is gelijk een auto van de firma. dat heb je dan nodig maar een luxewagen 100% aftrekken, dat valt op

                      je moet het dan eigenlijk nog eens bekijken tegen over het hele kostenplaatje. tussen honderduizendenden euros valt een dslr mss helemaal niet op
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                        Over hoe je het moet boeken etc., kan je alles lezen in een thread die ik ooit heb gestart. Beetje louche thread, mar je kan er iets van leren

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment


                        • #13
                          Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                          louche,ikhou wel van louche

                          hehe ( grapje)

                          stom dat je nu die btw weer moet gaan aangeven, als je dan 21% moet aangeven kom je weer duurder uit tegen dat je een factuur vraagt met btw incl in 't buitenland...

                          dan kan je ook maar 19% btw inbrengen

                          Comment


                          • #14
                            Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                            Je moet vrijwel niets doen hoor...
                            En je betaalt enkel het bedrag zonder btw!

                            En ik denk dat het prijsverschil toch wel flink meer is dan 2%

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment


                            • #15
                              Re: BTW in 't buitenland... hoe zit het?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
                              louche,ikhou wel van louche

                              hehe ( grapje)

                              stom dat je nu die btw weer moet gaan aangeven, als je dan 21% moet aangeven kom je weer duurder uit tegen dat je een factuur vraagt met btw incl in 't buitenland...

                              dan kan je ook maar 19% btw inbrengen
                              heb ik het wat moeilijk uitgelegd : je betaalt dus niks BTW
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X