Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans in de sneeuw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans in de sneeuw

    Bij nazien van verschillende wintertaferelen (foto's in de sneeuw genomen )op het forum kom ik de opmerking tegen Witbalans niet goed ingesteld , maar ik vind nergens in de items welke dan de juiste instelling moet zijn van de Witbalans . Op automatisch laten staan ?
    Ik vraag dit omdat ik zelf het komend weekend foto's ga maken in de sneeuw .

  • #2
    Re: Witbalans in de sneeuw

    er is hier nochtans al meerdere keren uitgelegd waarom je eerder moet overbelichten, zie link http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=sneeuwfotosis maar één van de links die ik in twee seconden gevonden heb met de functie zoeken

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans in de sneeuw

      Hallo Linda ,

      Van dat overbelichten , dat wist ik wel . En dat item waar je naar verwijst had ik ook al gelezen , maar ik vind dit nogal omslachtig . Veronderstel dat het ene moment de zon schijnt en het andere moment weer niet . Als je dan telkens die instellingen moet veranderen .
      Ik ga daar sledehondenrennen fotograferen en als die eenmaal gepasseerd zijn komen ze niet meer terug . Het landschap blijft staan als je begrijpt wat ik bedoel .

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans in de sneeuw

        Weet niet met wat voor cam je de foto,s maakt,maar als je er in RAW of bij Nikon NEF schieten dan kan je altijd je witbalance thuis op de pc dit goed zetten
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans in de sneeuw

          Ik heb de Nikon D70 en trek mijn foto's in JPEG , hoogste kwaliteit .

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans in de sneeuw

            Best is om je camera op "bewolkt"te zetten , dit benaderd het meeste analoge camera.

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans in de sneeuw

              Dit begrijp ik niet goed , ik werk toch met een digitale spiegelreflexcamera .

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans in de sneeuw

                Dat klopt maar als je witbalans op bewolkt zet heb je een egale witbalans die qua kleur het dichste aanleunt bij de analoge fotografie. Andere kan je aanpassen in PS. Eigenlijk werkt een digitale nog steeds volgens het oeroude principe van filters. Bij de stand met het zonnetje komt er als het ware een blauwfilter voor bij TL verlichting een magentafilter enz. En zeker bij sneeuw is dit het moeilijkste omdat dit zeer afhankelijk is van het invallende licht.

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans in de sneeuw

                  Oorspronkelijk geplaatst door ccf
                  Best is om je camera op "bewolkt"te zetten , dit benaderd het meeste analoge camera.
                  Gewone film is "daylight balanced" dus de beste WB is nog steeds "daglicht", toch zeker bij Canon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witbalans in de sneeuw

                    heb ook daglicht gebruikt bij mijn sneeuwfoto's en da's goed gelukt

                    overbelichten is heel leuk als je een lens/instelling gebruikt die genoeg contrast geeft , had ze alleen in raw moeten trekken dan ware ze beter bewerkbaar geweest volgens mij...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witbalans in de sneeuw

                      Oorspronkelijk geplaatst door linda16093
                      er is hier nochtans al meerdere keren uitgelegd waarom je eerder moet overbelichten, zie link http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=sneeuwfotosis maar één van de links die ik in twee seconden gevonden heb met de functie zoeken
                      Wat heeft overbelichten te doen met witbalans ? Witbalans heeft toch met kleur te maken ?
                      Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witbalans in de sneeuw

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                        Gewone film is "daylight balanced" dus de beste WB is nog steeds "daglicht", toch zeker bij Canon.
                        Dus niet bij Nikon.
                        En niet elke film is daylight balanced, sowieso verschilt de kleurtemperatuur van merk tot merk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Witbalans in de sneeuw

                          Moet je dan je witbalans ook op bewolkt zetten zelfs als de zon schijnt ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witbalans in de sneeuw

                            Waarom neem je geen foto's in RAW ?
                            Kan je achteraf (in Nikon Capture) toch spelen met de diverse WB-instellingen ?


                            groetjes,


                            marcus.
                            zwart & wit & kleur

                            flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Witbalans in de sneeuw

                              Oorspronkelijk geplaatst door ccf
                              En niet elke film is daylight balanced, sowieso verschilt de kleurtemperatuur van merk tot merk.
                              Neen, je hebt inderdaad speciale "tungsten balanced film" maar de normale films zijn allemaal "daylight balanced" (typisch 5500K) .

                              Comment

                              Working...
                              X