Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diascanner vergelijkingen?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diascanner vergelijkingen?

    weet er iemand een goed site waar info te vinden is over de kwaliteit van die dingen?
    t is voor een aankoop en de prijzen verschillen nogal en dat zal wel met de kwaliteit samenhangen.
    (t is niet voor mij dus ik weet het fijne er ook niet van)
    www.vildaphoto.net

  • #2
    Ik heb daar een artikelke over liggen, vanavond weet ik meer.
    fredje.

    Comment


    • #3
      Voila, hier ben ik weer. Volgens het artikel moet je vooral letten op de max. contrastomvang of het dynamisch bereik(Dmax genoemd).Voor dia's is Dmax 3.5 optimaal maar 3 ook nog goed. Voor negatieven is 2.6 uitstekend en 2.3 ook nog goed.Wees dus voorzichtig als je deze informatie niet vindt op het technisch infoblad vooral als je hoofdzakelijk dia's wil inscannen!
      Welke resolutie? Dia opgenomen met fototoestel van zeer goede kwal. met objectief met hoge def. bevat ong. 3000 x 4000 pix. daarvoor volstaat volgens art. scanner van 300ppi om alle in de dia aanw. details weer te geven als je er vanuit gaat dat 3x wordt geinterpoleerd.Artikel uit catalogus ACTION SHOP.
      fredje

      Comment


      • #4
        Wat resolutie betreft ben ik het niet direct met dat artikel eens, 300 dpi is echt niet voldoende voor een relatief klein object zoals een dia of negatief (maar inderdaad wel ruim voldoende voor bv een A4-pagina). Ik denk eigenlijk eerder in de orde van minimaal 2400 dpi of liever nog 3600 dpi en meer.

        300 dpi betekent immers dat bv een klein fictief negatiefje van precies 1x1 inch me een gescande afbeelding van 300x300 pixels gaat opleveren. Bij een 35mm-negatief zal daarom een 300 dpi-scan misschien voldoende zijn om die dia als plaatje op internet te zetten of zoiets, maar meer ook niet. De serieuze dia- en negatiefscanners zitten daarom eerder in het bereik van 3600 dpi

        Overigens klopt het wel dat het dynamisch bereik ook nog een belangrijke rol speelt. In sommige gevallen wordt dit vertaald naar het aantal bits dat per kanaal wordt gebruikt. Daarnaast hebben sommige scanners nog speciale technologiën voor het verwijderen van ruis en krassen. Er komt dus nogal wat kijken bij het zoeken naar een goede diascanner. Ook hier zie je meestal dat een hogere prijs een betere kwaliteit levert. Enkele merken waar ikzelf goede resultaten van heb gezien (maar dat is dus niet beperkt tot deze scanners) zijn de Minolta en Nikon diascanners. Maar die werken dus inderdaad ook zo rond de 3600 dpi en zijn niet echt spotgoedkope apparaatjes

        Comment


        • #5
          Ja Erik, je hebt helemaal gelijk ! Ik vond dat ook al raar want in de praktijk zul je maar weinig scanners vinden met een Dmax van 3.5 gecombineerd met 300ppi.Ik heb zoeens gekeken en de scanners die hoge waarden in Dmax aanhouden combineren dit altijd met hoge ppi waarden. Het zijn met andere woorden de kwaliteitstoestellen waar jij het over hebt en bevinden zich dan inderdaad in hogere prijsklassen.
          fredje.

          Comment

          Working...
          X