Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in de sneeuw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in de sneeuw

    Hallo ,

    Het komend weekend ga ik in Winterberg (momenteel 45 cm sneeuw) actiefoto's nemen van de sledehondenrennen .
    Alle tips zijn welkom qua instellingen zoals belichtingscompensatie enz.
    Ik werk met een Nikon D70 met kitlens , daarbuiten heb ik nog een Sigmalens 70/200 , 2.8.

  • #2
    Re: Fotograferen in de sneeuw

    manueel, eerst wat testshots, en op uw display kijken of het aanvaardbaar is.... best wat onderbelichten. Onderbelicht heb je nog altijd alle info.... overbelicht, ben je ze kwijt. 't zijn sledehonderennen, 't gaat er dus snel aan toe, dus zorgen dat je shutter speed redelijk hoog blijft, toch boven de 1/300 - 1/400, anders ga je zowieso wazige foto's hebben.....


    Dit zijn mijn ervaringen, van honden in de sneeuw.....
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen in de sneeuw

      Met manueel bedoel je dus zelf diafragma en sluitertijd instellen ?

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen in de sneeuw

        Oorspronkelijk geplaatst door jdm
        manueel, eerst wat testshots, en op uw display kijken of het aanvaardbaar is.... best wat onderbelichten. Onderbelicht heb je nog altijd alle info.... overbelicht, ben je ze kwijt. 't zijn sledehonderennen, 't gaat er dus snel aan toe, dus zorgen dat je shutter speed redelijk hoog blijft, toch boven de 1/300 - 1/400, anders ga je zowieso wazige foto's hebben.....


        Dit zijn mijn ervaringen, van honden in de sneeuw.....
        Ik ben waarschijnlijk verkeerd, maar ik overbelicht in de sneeuw altijd 1 tot 2 stops

        Je lichtmeter ziet de sneeuw als teveel licht en gaat onderbelichten, dus je compenseert dan toch over ?

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen in de sneeuw

          Oorspronkelijk geplaatst door noliko
          Met manueel bedoel je dus zelf diafragma en sluitertijd instellen ?

          Inderdaad....
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen in de sneeuw

            Oorspronkelijk geplaatst door jdm
            Inderdaad....
            idd, maar toch over en niet onder

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen in de sneeuw

              Oorspronkelijk geplaatst door picasso
              Ik ben waarschijnlijk verkeerd, maar ik overbelicht in de sneeuw altijd 1 tot 2 stops

              Je lichtmeter ziet de sneeuw als teveel licht en gaat onderbelichten, dus je compenseert dan toch over ?

              Ik ben ook geen expert, maar als er sneeuw ligt ga af en toe eens met de hond gaan wandelen op de baraque fraiture, en ik heb ondervonden dat onderbelicht, software matig goed recht te trekken valt, overbelichte foto's kun je achteraf nietveel meer aan corrigeren...

              maar ja, dat is enkel mijn ervaring....


              vb'en : http://users.pandora.be/stardust1/sneeuw5.jpg

              Last edited by jdm; 5 januari 2006, 23:12.
              To make your dreams come true, wake up

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen in de sneeuw

                Oorspronkelijk geplaatst door jdm
                Ik ben ook geen expert, maar als er sneeuw ligt ga af en toe eens met de hond gaan wandelen op de baraque fraiture, en ik heb ondervonden dat onderbelicht, software matig goed recht te trekken valt, overbelichte foto's kun je achteraf nietveel meer aan corrigeren...
                Ok, maar de klassieke manier is anders. En te witte sneeuw krijg je toch via saturatie en helderheid redelijk goed, nee ?

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen in de sneeuw

                  Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                  Ok, maar de klassieke manier is anders. En te witte sneeuw krijg je toch via saturatie en helderheid redelijk goed, nee ?

                  'k zou eens dringend boeken over fotografie moeten beginnen lezen, maar een mens is met zoveel bezig..... Indeed, je zal wel gelijk hebben, maar tegenwoordig heeft de meeste raw software (sorry vergeten vermelden dat ik altijd in raw mijn foto's neem), zoiets als uw wit punt zetten.
                  en aangezien sneeuw wit is, is dat voor dit een vreselijk handige optie..... zie de foto test2, ook een foto van 2004, maar pas eind 2005 bewerkt..... de eerste foto, is nog een van 2004 zonder deze intressante opties
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen in de sneeuw

                    Tussen beide foto's is maar een week (7dagen) verschil,namelijk 20-2-2005 om 16u11' en 27-2-2005 om 15u39'.

                    En sneeuw is moeilijk, zelfde als zwarte kraaien of een huwelijk met een donker kostuum voor de man en een wit kleed voor de vrouw.

                    Als je je twee hoofdonderwerpen redelijk goed op de foto wilt hebben, nl hier de sneeuw en de hond, kun je je camera eens op de hond richten en eens een meting doen en dan op de sneeuw richten en ook eens een meting doen. Nu heb je 2 waardes gekregen. Als je in AV werkt heb je sluitertijden en werk je in TV dan heb je f-waarden.

                    Voorbeeld: In AV kreeg je 1/1000 (hond) en 1/2500 (sneeuw) bij f-13.

                    Wat het witste(sneeuw) is word het minste belicht, met als gevolg dat de hond te donker is . Dit kun je nog corrigeren.

                    Neem je de hond zijn belichting dan is de sneeuw uitgebrand, te veel belicht,is niet meer te corrigeren en de hond is goed.

                    Dus een waarde ergens tussenin is een compromis, er rest je nog 1/1250, 1/1600, 1/2000. Ik zou persoonlijk korter tegen de sneeuw zijn belichting aanblijven om dan in PS de hond selectief iets op te lichten.

                    Dit kun je ook bereiken door je EV waarde op -(lees min) te zetten en dan normaal in AV of TV mode te werken. Hoeveel stops? Dat zul je proefondervindelijk moeten uitzoeken.

                    Of je werkt volledig manueel waarbij je iedere keer die metingen doet en dan de f-waarde en sluitertijd handmatig invoert met de nodige correcties.

                    Ook opletten met welke meting je werkt. Als je de meting doet op het hele gebied, of je doet een spotmeting is al dag en nacht verschil.

                    Ook wat je fotografeert is van belang. Een sneeuwlandschap of een object in de sneeuw zijn 2 verschillende instellingen. Bij een sneeuwlandschap hoeft er in principe geen correctie te gebeuren, dit doet de camera. Maar iets wat in de sneeuw zit/ligt/loopt moet je wel compenseren.

                    Ook kun je de meting doen op de sneeuw, je lockt de meting , stelt scherp op de hond en drukt af. Is ook een methode. Altijd het lichtste meten.

                    Dus sneeuw..............niet gemakkelijk Ik zou voor de -EV-methode kiezen,het simpelste op te lossen in PS achteraf indien nodig.


                    Dus opletten als je een witte of een zwarte hond in de sneeuw wilt schieten,het zijn 2 verschillende instellingen.
                    Last edited by jo99841; 6 januari 2006, 01:02.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen in de sneeuw

                      Het zullen witte honden zijn (husky's) in de witte sneeuw , dit maakt het misschien nog ingewikkelder .
                      Ergens heb ik een tip gelezen om de Spotmeting te gebruiken , omdat het mij eigenlijk alleen maar voor de honden te doen is . Deze moeten scherp zijn , de rest zoals de begeleider mag onscherp .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen in de sneeuw

                        Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
                        Tussen beide foto's is maar een week (7dagen) verschil,namelijk 20-2-2005 om 16u11' en 27-2-2005 om 15u39'.

                        Tussen de foto's zelf wel Maar de bewerking van de foto's zit ver 1 jaar verschil tussen.... De eerste is bijna 1 jaar geleden met nikon viewer bewerkt.... en de 2e is 14 dagen geleden met rawshooter bewerkt
                        To make your dreams come true, wake up

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen in de sneeuw

                          Oorspronkelijk geplaatst door noliko
                          Het zullen witte honden zijn (husky's) in de witte sneeuw , dit maakt het misschien nog ingewikkelder .
                          Misschien niet. Een zwarte hond in sneeuw heeft meer contrast dan een witte hond. Een witte hond maakt het voor de belichting misschien wel makkelijker omdat het benodigde dynamisch bereik kleiner is.

                          [/QUOTE]Ergens heb ik een tip gelezen om de Spotmeting te gebruiken , omdat het mij eigenlijk alleen maar voor de honden te doen is . Deze moeten scherp zijn , de rest zoals de begeleider mag onscherp .[/QUOTE]

                          Spotmeting heeft met je lichtmeting van doen, niet met de scherpstelling. Spotmeting richt zich op een juiste belichting van je onderwerp en "negeert" de omgeving. Het meet in feite een klein deel van het beeld (= spot ofwel punt)

                          Wat werkt is toch vooral vooraf even proberen. Tijdens de wedstrijd is proberen er niet meer bij denk ik. Schieten in RAW of maximale JPEG grootte. Dan kun je tenminste achteraf nog corrigeren mocht het helemaal misgaan.

                          Eneh, vooral om denken: veel plezier
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment

                          Working...
                          X