Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax

    Niks digitaal maar toch een vraagje voor de kenners.
    Gisteren een fototoestel Pentax 1000 gekregen van mijn vader.Min.25 jaar oud,redelijk duur toestel in zijn tijd, lichtmeting ,diafragma,sluitertijd , externe flits,instelling gekozen film, dit zit er allemaal op.Graag zou ik dit toestel eens gebruiken, kan ik eventueel ergens terecht om dit eens te laten nazien en/of testen ? Liefst in de buurt van het waasland.

    bedankt,

    Benny

  • #2
    Re: Pentax

    Ik heb de SP500, eigenlijk identiek aan de SP1000

    Laten nazien? Veel stuk kan daar niet aan hoor, oerdegelijke dingen.
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Pentax

      is eigenlijk de K1000, dus gewoon film instoppen en starten....

      Comment


      • #4
        Re: Pentax

        Oorspronkelijk geplaatst door bensterman69
        is eigenlijk de K1000, dus gewoon film instoppen en starten....
        De K1000 was/is een volledig mechanisch toestel, dus veel kan daar niet aan stuk gaan. Misschien een haperende sluiter, maar dat zie je snel wanneer je even met geopende rug afdrukt.
        Indien je het toch niet echt vertrouwt ( het filmtransport-mechanisme kan ook nog al eens stuk gaan), kan je gewoon een filmpje volschieten en dan budget laten ontwikkelen. Bij bvb blokker, Kruidvat of Carrefour riskeer je daar maar een paar euro mee. Zo kan je direct beoordelen of de sluiter, de lichtmeting en het filmtransport okee zijn.
        Mocht je toch je toestel willen laten nakijken, dan is dit een gekend adres. Een nazicht van een spiegelreflex kost er standaard 30 euro.

        Oorspronkelijk geplaatst door bensterman69
        Min.25 jaar oud,redelijk duur toestel in zijn tijd
        Van dat "redelijk duur" herinner ik me net het omgekeerde. Ik heb, voor een vriend, in 1980 zo'n K1000 met standaardlens en klein teleobjectief (135 mm??) aangeschaft voor zo'n 10.000 Bef (omgerekend circa 250 euro). Het was wel in het CMC in Keulen (Eupener Strasse) voor degenen die dat nog kennen ) Ik vond dat toen veel camera voor weinig geld, want de Nikon's , Canon's en zelfs mijn trouwe Konica T3 kostten toen zeker het dubbele.
        Last edited by pcwiet; 3 januari 2006, 09:58. Reden: extra info

        Comment


        • #5
          Re: Pentax

          Oorspronkelijk geplaatst door bensterman69
          is eigenlijk de K1000, dus gewoon film instoppen en starten....
          K1000 zo goed als dezelfde camera als de eerste Spotmatic serie, alleen heeft de K-reeks, je raadt het nooit, de K bayonet mount.


          hier vind je een manual (bij SLR)

          Veel plezier
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Pentax

            Bedankt voor de hulp iedereen, ik kan de analoge toer eens uitproberen.....iedereen doet het net andersom, ik niet dus

            Comment


            • #7
              Re: Pentax

              je bent niet alleen

              klik !

              Comment

              Working...
              X