Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF of MF?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF of MF?

    Wat gebruiken jullie het meest AF of MF? Persoonlijk maak ik het meest gebruik van AF bij mijn D70, als ik mijn analoog toestel gebruik heb ik meestal geen andere keus dan MF te gebruiken omdat AF het laat afweten. Zelf vind ik het gemakkelijk met AF behalve op sommige speciale momenten waarbij de camera het moeilijk heeft om scherp te stellen. Laatst had ik een kans voor een 50mm 1.8 lens te kopen voor 50 euro maar die was wel uitgerust met enkel MF, ik twijfelde toch iets te lang en nu is die blijkbaar verkocht. Dus nu mijn vraag aan jullie, wat gebruiken jullie het meest? Vinden jullie AF belangrijk of is dit enkel voor de beginnelingen?

    Clo

  • #2
    Re: AF of MF?

    Oorspronkelijk geplaatst door clo
    Wat gebruiken jullie het meest AF of MF? Persoonlijk maak ik het meest gebruik van AF bij mijn D70, als ik mijn analoog toestel gebruik heb ik meestal geen andere keus dan MF te gebruiken omdat AF het laat afweten. Zelf vind ik het gemakkelijk met AF behalve op sommige speciale momenten waarbij de camera het moeilijk heeft om scherp te stellen. Laatst had ik een kans voor een 50mm 1.8 lens te kopen voor 50 euro maar die was wel uitgerust met enkel MF, ik twijfelde toch iets te lang en nu is die blijkbaar verkocht. Dus nu mijn vraag aan jullie, wat gebruiken jullie het meest? Vinden jullie AF belangrijk of is dit enkel voor de beginnelingen?

    Clo
    Met de huidige zoekers op dslr's vind ik MF toch iets té onbetrouwbaar... AF dus.
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: AF of MF? reactie graag

      Bedankt voor jou reactie, blijkbaar is dit voorlopig de enige reactie!
      Toch wel raar dat dit mij altijd overkomt bij een post!
      Ik had toch wel graag verschillende meningen gehoord maar blijkbaar neemt niemand de moeite behalve guRuh dan.
      clo

      Comment


      • #4
        Re: AF of MF?

        Ik gebruik voor 99% AF, dat gaat véél sneller.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: AF of MF?

          Hangt af welke lens, en "wat" ik in de zoeker neem.
          Met de 18-70 voornamelijk AF, met de tele (zeker in macro-stand) dikwijls MF.
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

          Comment


          • #6
            Re: AF of MF?

            op een D70 MF? das puur natte vinger werk, zeker als je met een oude MF lens bezig bent.
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: AF of MF?

              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
              op een D70 MF? das puur natte vinger werk, zeker als je met een oude MF lens bezig bent.
              Wat bedoel je met puur natte vinger werk? Moeilijk te handhaven? Die 50mm lens was waarschijnlijk wel niet van de nieuwste.
              Bedankt voor jullie meningen, als ik het goed begrijp gebruiken jullie het meest AF. Dus niet alleen beginnelingen zoals ik prefereren AF.
              clo

              Comment


              • #8
                Re: AF of MF?

                wel de zoeker van een D70 is nogal klein.

                komt erbij dat er géén mf-matglas inzit. op een ouwe alleen mf-slr heb je een goed matglas om zeer scherp te kunnen mfen.

                in je D70 zoeker zul je dus enkel een postzegeltje zien. focussen bij benadering dus

                ik heb thuis een 50mm 1.8 nikkor van de jaren 70 en een spiegeltele.
                lichtmeting heb je niet, AF ook niet. je moet je belichting dus schatten.

                je kan er foto's mee maken hoor, handig is het wel niet.
                http://www.pictureparking.com/pic.php?mode=O&pid=10350 (D70, nikkor 500mm F/8)
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: AF of MF?

                  50-50, in moeilijke omstandigheden (Macro, tele-bv vliegtuigshots) toch wel MF.
                  PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF of MF?

                    Met Nikon heb ik geen ervaring maar met mijn canon 28 -135 ga ik regelmatig op MF, laten we stellen voor 20%, soms gebruik ik beiden 1 foto met 1 zonder.
                    Zo kan je later zelf oordelen wat het beste was.
                    groeten
                    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF of MF?

                      AF, en in heel enkele gevallen MF
                      met macro-lensje in bruikleen eerder naar MF, vermits ofwel ik ermee moet leren werken, ofwel MF meer aangeraden is...

                      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                      Comment


                      • #12
                        Re: AF of MF?

                        als je een AF lens op MF zet dan zie (in het HUD) of "hoor" je nog wanneer je scherp zit.
                        een MFlens geeft niets door naar de camera. dat mag je niet vergeten!
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF of MF?

                          Ben het eens met Parakiet, de zoeker van de D70 is wel erg klein en te onnauwkeurig om manueel goed scherp te stellen.

                          Heb me zelf die vraag ook al gesteld en uitgeprobeerd en tja, AF geeft het beste/snelste resultaat.
                          Nu het is en blijft digitale fotografie, dus je kan zoveel experimenteren als wilt.
                          Probeer het eens met de kitlens op MF en schieten maar ...
                          Groeten,
                          Ludo

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF of MF?

                            Met m'n Canon 10D alléén AF. MF is echt geen doen met dat ding De combi van bril en dat kleine rot matglasje werkt niet echt voor MF.
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF of MF?

                              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                              op een D70 MF? das puur natte vinger werk, zeker als je met een oude MF lens bezig bent.
                              Het is inderdaad een kleine zoeker maar natte vingerwerk is het zeker niet.Dat is sterk overdreven.

                              Kijk eens naar m'n macrofoto's.Denk wel dat de meesten erg scherp zijn.Allemaal MF getrokken met de Nikkor 200mm macro en de D70s.De helft van de foto's in dat album staat de 6T-diopter er nog bij op.Als ik die diopter erbij op zet moet ik wel goed beginnen gaan te kijken (bijv.de eerste foto van die sprinkhaan is 200mm+6T getrokken).

                              Heb hiervoor steeds met een D100 gewerkt en die zoeker was iets groter en beter.
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X