Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's afdrukken vanuit RAW files...kan het?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's afdrukken vanuit RAW files...kan het?

    Hallo,
    ik ben nu een paar maanden begonnen met fotografie en ik begin nu in RAW te trekken en ik vraag me af of het mogelijk is om de RAW ( nef's van Nikon ) rechtstreeks naar een minilab te sturen voor afdruk ...of moet het eerst altijd naar JPEG of TIFF?
    wat doen jullie om de resultaten van de RAW's zo goed mogelijk te bewaren voor het printen

    thanks a lot

  • #2
    Re: foto's afdrukken vanuit RAW files...kan het?

    RAW is bedoeld om achteraf nog verder af te werken. de afgewerkte resultaten kan je opslaan in TIF of JPEG en doorsturen naar het lab. ik zou nooit de RAW's zelf bezorgen.
    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

    Comment


    • #3
      Re: foto's afdrukken vanuit RAW files...kan het?

      Een lab zal niet blij zijn om 100 bestanden van ongeveer 6 MB (D70s) of 12 MB (D2X) te ontvangen om een stel 10x15's af te drukken. En dan hebben we het er nog niet eens over dat RAW een formaat is om verder te bewerken. Dat kunnen de amateurlabs vast en zeker niet. Gewoon een hoge-kwaliteit JPEG en dan bovendien nog in de sRGB-kleurruimte... dat is wat je het beste kunt gebruiken om aan te leveren aan een lab.

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: foto's afdrukken vanuit RAW files...kan het?

        De meeste labs aanvaarden enkel jpg's

        hesy.be
        BD0319BE

        Comment

        Working...
        X