Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met 20D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met 20D

    Nog steeds niet gelukkig met m'n Canon 20D.
    Ik heb uiteindelijk een "goede" lens ontvangen (EF 85mm f/1.18 USM).
    Zie de twee eerste foto's


    De Canon is gewoon niet scherp op het onderwerp.
    Er werd scherpgesteld op het midden van het beeld (middenste AF sensor) en nadien niet meer bewogen.
    De bladeren van de bomen tegen de witte muur zijn absoluut onscherp.
    Er werd geen statief gebruikt (de sony zou daar trouwens meer last van gehad hebben met een tragere sluitertijd)

    Ik heb het vermoden dat dit een defekt aan het toestel is. De achtergrond (verder dan de bomen is wel scherp).

    Hebben andere mesnen ervaring met een dergelijk probleem???
    Marc Doigny | Portretfotografie

  • #2
    Re: Probleem met 20D

    diafragma toedraaien: tussen 8 en 11 eens proberen, geraak je niet aan 1/60, iso100 verhogen tot 200
    nog niet goed genoeg licht: statief
    Stijn Gysemans
    na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met 20D

      Moet es mailen naar "Chevy" Die heeft dat ook voorgehad dacht ik (heeft er zelfs zijn toestel voor weggedaan)
      D7000 + 28 tot 400mm

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met 20D

        De foto's zijn wel allemaal gemaakt met het diafragma helemaal open. De kitlens is dan niet zo heel goed, maar je hebt met een DSLR ook veel minder scherptediepte dan bij een compact. Daardoor is er bij de foto's van de 20D telkens te weinig scherptediepte om landschapsfoto's te maken.
        Je vergelijkt een compact met een DSLR, hou er ook rekening mee dat f2,8 bij een compact ongeveer overeen komt met f8 bij een DSLR.

        De 85mm f1,8 kan je best eerst nog eens testen om te zien of die geen last heeft van backfocus. In de voorbeeldfoto is dat wel zo, maar op 1 foto kan je moeilijk een oordeel vellen. Probeer die ook met het diafragma op f2,8 / f4 / f5,6 / f8 / f11... om te controleren de scherpte dan wel rond het juiste punt zit (camera op statief). Op f1,8 heb je echt héél weinig scherptediepte.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met 20D

          Morgen probeer ik dezelfde lens op een 350D om te zien of dit toestel ook een soortgelijk probeem heeft en zet ik de foto eveneens op de site.
          Juist met de lens maximaal open komen alle toestelfouten duidelijk naar voren: lens zelf onscherp (kitlens) of focus fout toestel (goede lens). Eigen fouten (bewegingsonscherpte) worden vermeden.

          Backfocus... jaren geleden heb ik nog videocamera's hersteld (toen het nog mogelijk was...), nu herstel ik oa. bewakingscamera's. De backfocus was/is de instelling die ervoor zorgt dat je kan in- en uitzoomen zonder dat je de focus moet bijregelen (scherp op tele=scherp op alle andere bereiken). Deze lens heeft wel een vaste brandpuntsafstand... of is de betekenis van het woord veranderd?

          Ik heb zojuist een foto genomen en mijn vermoeden was juist: er wordt niet op de juiste positie scherpgesteld. (derde foto op de site). Is dit normaal (binnen de toleranties)? De afstand tot de meetlat (20-cm positie) is 1 meter. In de zoeker was de meetlat "scherp" zoals het hoort: 5 mm voor en 5 mm na het focuspunt (perfect zichtbaar in de zoeker met een dergelijk onderwerp). Bij de foto zelf is de focuspunt 15 mm naar acheren verschoven.
          Last edited by mdoigny; 23 december 2005, 15:38.
          Marc Doigny | Portretfotografie

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met 20D

            Als de scherpte achter het gebruikte scherpstelpunt ligt, dan heb je backfocus.
            Als het scherpste deel van de foto 15mm te ver naar achter ligt, heb je dus backfocus.
            Heeft die lens dat alleen op f1,8 of zie je dat bij f2,8 ook nog?
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met 20D

              front en backfocus op de 20D
              is hier vroeger een uitgebreide thread over geweest
              noemde het het Lapino-effect (naar de TS)

              dacht ik toch

              grtz
              D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
              Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
              en ewa flitsspeelgoed

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met 20D

                Hey Marc,

                Ik zou die testen ZEKER op statief en liefst nog met de zelfontspanner nemen.

                De kans voor bewegingsonscherpte is hier zeer groot.


                Ook geen volledig open diafragma zoals eerder werd aangehaald.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met 20D

                  Foto op zelfde plaats genomen met f 2.8, 1/250" ISO 100: perfekt!

                  Nu duikt er een andere vraag op: wat is dan het voordeel van die (duurdere) lenzen met grotere opening, aangezien je er niets mee kan doen? De dof is zo beperkt dat het toestel niet kan scherpstellen op het deel dat je aangeduid hebt?
                  Marc Doigny | Portretfotografie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met 20D

                    Oorspronkelijk geplaatst door mdoigny
                    Foto op zelfde plaats genomen met f 2.8, 1/250" ISO 100: perfekt!

                    Nu duikt er een andere vraag op: wat is dan het voordeel van die (duurdere) lenzen met grotere opening, aangezien je er niets mee kan doen? De dof is zo beperkt dat het toestel niet kan scherpstellen op het deel dat je aangeduid hebt?
                    ik zou eens zoeken naar een DOF calculator en zo je er eens beetje in verdiepen... is SUPER-Handig...
                    -=- Light is the key...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met 20D

                      om het niet te moeilijk te maken... -> http://www.dofmaster.com/ en neem dan de "On-line Depth of Field Table" en daar kan je je model ingeven en .... (je ziet wel)
                      -=- Light is the key...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met 20D

                        ik gebruik de 1.8 voor op fuiven wanneer er bijna geen licht is. dan heb je die 1.8 ECHT wel nodig!
                        Stijn Gysemans
                        na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

                        Comment

                        Working...
                        X