Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

publieke plaatsen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • publieke plaatsen fotograferen

    Heeft er iemand ervaring met het fotograferen van publieke plaatsen (bijvoorbeeld de zimmertoren van Lier), waarbij je daarna de foto gebruikt voor commerciële doeleinden (bv het plaatsen in een boek, posters van maken die je verkoopt, etc...) ? ? ?

    Ik vroeg me af hoe de (Belgische) wetgeving hiervoor in elkaar zit...

  • #2
    Re: publieke plaatsen fotograferen

    Ik weet dat dat voor bepaalde monumenten niet mag. Zoek maar eens op Atomium op dit forum, je zal het een en ander tegenkomen.

    Zo mag je ook geen foto's publiceren van de huizen van Horta, en er zijn er wel nog andere.
    Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
    Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

    Comment


    • #3
      Re: publieke plaatsen fotograferen

      't atomium is het voorbeeld bij uitstel .. die hebben zelf een kantoor in dienst dat alle media uitvlooit naar eventuele niet geäutoriseerde publicaties ... maar op diverse gebouwen waarvan de architect nog geen 70 jaar dood is hebben copyrights .. sommige andere monumenten op privégrond mag je ook niet zomaar fotograferen .. er is zo een bepaalde molen in een heel rustiek kader waar je op de wachtlijst mag om foto's te nemen (commerciëel gebruik) .. en als je cam er te professioneel uit ziet mag je nog zoveel zeggen als je wilt dat het geen commercieel gebruik is .. je mag dan geen foto's nemen

      Comment


      • #4
        Re: publieke plaatsen fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door Visio
        .. en als je cam er te professioneel uit ziet mag je nog zoveel zeggen als je wilt dat het geen commercieel gebruik is .. je mag dan geen foto's nemen
        Fout. Je mag ze niet publiceren, dat is iets heel anders.

        Comment


        • #5
          Re: publieke plaatsen fotograferen

          als een een bord staat met; verboden te fotograferen; dan mag het dus niet, anders wel, want hoe moet je anders dan aangegeven weten, dat het niet mag???.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: publieke plaatsen fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk
            als een een bord staat met; verboden te fotograferen; dan mag het dus niet, anders wel, want hoe moet je anders dan aangegeven weten, dat het niet mag???.
            grt,bouk.
            awel, er komt zo een meneerke van dat monument u dat heel vriendelijk vragen .. en als je niet reageert neemt die zijn telefoon en haalt er iemand met ne kepi bij die dat minder vriendelijk uitlegt .. op privé grond heb je je te houden aan plaatselijk reglement .. ook in musea mag je vaak niet fotograferen, al mag het soms wel als je geen flits gebruikt .. maar lang niet overal

            Comment


            • #7
              Re: publieke plaatsen fotograferen

              Is er een advokaat in de zaal die me dit wettelijk kan uitleggen? Als ik op de openbare weg sta en ik neem een foto van een huis of iets anders.... kan iemand me dan nog verbieden dit te publiceren? (ik denk nu ook spontaan aan de fotograven met hun telezoomlenzen die celebreties fotograferen)

              Comment

              Working...
              X