PDA

Volledige versie bekijken : publieke plaatsen fotograferen

myself
21 december 2005, 12:23
Heeft er iemand ervaring met het fotograferen van publieke plaatsen (bijvoorbeeld de zimmertoren van Lier), waarbij je daarna de foto gebruikt voor commerciŽle doeleinden (bv het plaatsen in een boek, posters van maken die je verkoopt, etc...) ? ? ?

Ik vroeg me af hoe de (Belgische) wetgeving hiervoor in elkaar zit...

McSerial
21 december 2005, 12:27
Ik weet dat dat voor bepaalde monumenten niet mag. Zoek maar eens op Atomium op dit forum, je zal het een en ander tegenkomen.

Zo mag je ook geen foto's publiceren van de huizen van Horta, en er zijn er wel nog andere.

Visio
21 december 2005, 12:42
't atomium is het voorbeeld bij uitstel .. die hebben zelf een kantoor in dienst dat alle media uitvlooit naar eventuele niet gešutoriseerde publicaties ... maar op diverse gebouwen waarvan de architect nog geen 70 jaar dood is hebben copyrights .. sommige andere monumenten op privťgrond mag je ook niet zomaar fotograferen .. er is zo een bepaalde molen in een heel rustiek kader waar je op de wachtlijst mag om foto's te nemen (commerciŽel gebruik) .. en als je cam er te professioneel uit ziet mag je nog zoveel zeggen als je wilt dat het geen commercieel gebruik is .. je mag dan geen foto's nemen

hvr_oosterzele
21 december 2005, 13:01
.. en als je cam er te professioneel uit ziet mag je nog zoveel zeggen als je wilt dat het geen commercieel gebruik is .. je mag dan geen foto's nemen

Fout. Je mag ze niet publiceren, dat is iets heel anders.

bouk
21 december 2005, 13:25
als een een bord staat met; verboden te fotograferen; dan mag het dus niet, anders wel, want hoe moet je anders dan aangegeven weten, dat het niet mag???.
grt,bouk.

Visio
21 december 2005, 14:51
als een een bord staat met; verboden te fotograferen; dan mag het dus niet, anders wel, want hoe moet je anders dan aangegeven weten, dat het niet mag???.
grt,bouk.

awel, er komt zo een meneerke van dat monument u dat heel vriendelijk vragen .. en als je niet reageert neemt die zijn telefoon en haalt er iemand met ne kepi bij die dat minder vriendelijk uitlegt .. op privť grond heb je je te houden aan plaatselijk reglement .. ook in musea mag je vaak niet fotograferen, al mag het soms wel als je geen flits gebruikt .. maar lang niet overal

myself
21 december 2005, 15:18
Is er een advokaat in de zaal die me dit wettelijk kan uitleggen? Als ik op de openbare weg sta en ik neem een foto van een huis of iets anders.... kan iemand me dan nog verbieden dit te publiceren? (ik denk nu ook spontaan aan de fotograven met hun telezoomlenzen die celebreties fotograferen)