Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken op groot formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken op groot formaat

    Iemand heeft me gevraagd om een foto te leveren die ik genomen heb, om die af te drukken op groot formaat. Het zou 219,59cm op 84cm worden. Het origineel bestand is 2724 x 1122 pixels (het is een crop).

    Ik heb even gebeld met de drukker en die vraagt me om dat in PDF af te leveren. Resolutie niet meer dan 150dpi en een niet te groot bestand.

    Ik vermoed dat ik mijn foto serieus zal moeten opblazen. Hoe doe ik dat best en hoe zet ik de foto best op in PDF? Allemaal met PS? En best leveren in sRGB?

    Veel vragen, maar ik heb dan ook nog nooit een foto op zulk formaat laten printen. En veel tijd om alles uit te zoeken heb ik ook niet, want het moet dienen als kerstgeschenk.

    Wie kan mij helpen?

    P.S.: de drukker in kwestie is http://www.reproduct.be/, keuze van de "klant".
    Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
    Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

  • #2
    Re: Afdrukken op groot formaat

    Het is dat wat ik niet begrijp, dat bestand aan 150 dpi opblazen tot een foto van 2 meter breed ?

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken op groot formaat

      Voor een inktjet is 150 genoeg hoor, voor zo'n grote print mag dat zelfs lager, er gaat toch niemand met zijn neus tegen staan hé. Pixels opblazen is een mogenlijkheid, maar ik zou het volgende doen. Laat 2 proefafdrukken maken van een scherp stuk in de foto op 20*30 of iets groter, de ene op lage dpi en de andere met opgeblazen pixels. Hang dat op, zet enkele stappen achteruit en zie wat het beste resultaat geeft.

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukken op groot formaat

        Oorspronkelijk geplaatst door picasso
        Het is dat wat ik niet begrijp, dat bestand aan 150 dpi opblazen tot een foto van 2 meter breed ?
        Waarom niet? Billboards langs de weg hebben maar 10-40 dpi. Het gaat om de afstand tussen kijker en foto die bepaalt wat de noodzakelijke dpi is.

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukken op groot formaat

          Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
          Laat 2 proefafdrukken maken van een scherp stuk in de foto op 20*30 of iets groter, de ene op lage dpi en de andere met opgeblazen pixels. Hang dat op, zet enkele stappen achteruit en zie wat het beste resultaat geeft.
          Aangezien ik ze zelf niet laat drukken, maar gewoon het bestand lever aan de persoon, en het ten laatste vrijdag gedrukt moet worden, heb ik daar geen tijd meer voor. Ik heb zelf geen inktjetprinter dus ik kan het thuis ook niet testen.

          Moet ik de foto trouwens nog verscherpen, of beter niet?

          edit: Ik heb wel eens gekeken wat het geeft als ik niet opblaas: 203,94x84 met 33,927 pixels/inch. Ik vrees dat dat wel te laag zal zijn.
          Last edited by McSerial; 21 december 2005, 11:28.
          Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
          Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukken op groot formaat

            Stel uw foto gewoon in op 150 dpi met de juiste maten.
            Uw foto zal wel worden geinterpoleerd ( tja, en dan ... ).
            Sommige beweren dat het beter is om dat in stapjes van 110% te doen ( trek mijn schouders op ).
            Ik maakte eens met mijn Fuji 602 een afdruk van 8m x 2,70 m op 72dpi en de foto was er één met 3 miljoen pix.
            Het zeil waarop gedrukt was ging op aan een kamion ( langs de kant van de weg ).
            Iedereen die wist dat ik die foto genomen had op 3 milj pix was ferm onder de indruk. Dat was ongelooflijk !!!

            Natuurlijk moet je er met uw neus niet tegen schuuren om te kijken he !!

            Ik weet niet hoe het zit met die PDF maar ik zou hem gewoon aanleveren in PSD ( photoshop bestand ). De drukker zal er wel zijn plan mee trekken.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukken op groot formaat

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              Waarom niet? Billboards langs de weg hebben maar 10-40 dpi. Het gaat om de afstand tussen kijker en foto die bepaalt wat de noodzakelijke dpi is.

              Ja, in die optiek heb je natuurlijk gelijk.
              Maar stel nu dat het om een foto gaat om tentoon te stellen als foto....
              (Bv als de levensgrote foto's van Helmut Newton)
              Er staat nergens bij dat het om een reclamebord gaat hé

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukken op groot formaat

                Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                Er staat nergens bij dat het om een reclamebord gaat hé
                Nee, maar er staat ook niet dat het om een tentoonstellingsfoto gaat. Ik neem aan dat de drukker wel weet waarvoor het bedoeld is en welke resolutie hij daarvoor nodig heeft. Trouwens, ook tentoonstellingsfoto's worden over het algemeen van een grotere afstand bekeken dan een 10x15 die je in de hand hebt.

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukken op groot formaat

                  Het gaat gewoon om een poster. Geen billboards of levensgrote foto. Een billboard zou wel leuk geweest zijn.

                  Ik denk dat ik het idd gewoon op 150dpi zal opslaan in de gevraagde afmetingen. De drukker heeft uitdrukkelijk PDF gevraagd (liever lui dan moe zeker?), dus dan doe ik dat zo maar. Het is trouwens maar 34MB dan, (TIFF wordt dan ergens 130MB)
                  Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
                  Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

                  Comment

                  Working...
                  X