Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Domme vraag ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Domme vraag ...

    allesinds waarschijnlijk toch een domme vraag...
    eerst wil ik even het onderwerp van mij vraag weergeven nl.: spot meter, spot measuring, spot meter, spot... blah blah blah (vraag mij niet naar de juiste benaming, u weet wel wat ik bedoel)
    ik ben al enkele jaren met fotografie bezig, en .... ik ben me echt wel bewust van deze term.
    Nu ben ik al enige tijd vanplan van over te stappen naar een canon 20D. Laatst vertelde ik dit aan een, ook geinteresseerde (in deze camere) vriend, en deze wist mij te vertellen dat deze camera dit niet te bieden had. Ik geloofde dit niet, waarom ? ik vond het zo vanzelfsprekend, laat staan dat ik er ook maar even had bij stil gestaan.
    Mijn vraag luidt dus: wat houdt deze term precies in ( voor het geval dat ik echt wel het verkeerde denk bij deze term, wat ik ten zeerste betwijfel) en ondersteunt de canon EOS 20D dit????
    Ik probeerde het op te zoeken via de 'search function' maar .... tevergeefst

    mvg

  • #2
    Re: Domme vraag ...

    Klopt, de 20D heeft inderdaad geen spot metering. Je kunt kiezen uit 3 soorten: evaluative, partial en centerweighted. Download de manual van hier http://consumer.usa.canon.com/ir/con...&modelid=10464 en je leest op blz 71 meer over de verschillen. Het komt erop neer dat de hoek waarmee de belichting gemeten wordt in alle gevallen groter is dan met echte spot metering. Moet zeggen dat ik spot metering nog niet echt gemist heb, maar kan wel handig zijn bij bijvoorbeeld op afstand een belicht figuur op een podium met alleen duisternis eromheen.
    Last edited by Leonidas; 21 december 2005, 06:40.

    Comment


    • #3
      Re: Domme vraag ...

      Dat vind ik dan een tekortkoming van de 20D. Spotmetering vind ik dus essentieel om bij volle zon met zware tele bv. een vogel goed in beeld te brengen. Vooral deze met behoorlijke stukken wit in in het vederdek. Het wil ook wel eens een hulp zijn in lichtslechte omstandigheden.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Domme vraag ...

        Oorspronkelijk geplaatst door elsan
        Spotmetering vind ik dus essentieel om bij volle zon met zware tele bv. een vogel goed in beeld te brengen. Vooral deze met behoorlijke stukken wit in in het vederdek.
        Met een 'zware' tele zal dit juist minder essentieel zijn omdat de vogel dan meer beeldvullend zal zijn. Spot metering is normaal gesproken zo'n 2 a 3%, partial (20D) zo'n 9%. Met partial kun je dan ook goede metingen bekomen en zelfs met average:




        Het helpt natuurlijk ook als je in RAW schiet.

        Comment


        • #5
          Re: Domme vraag ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
          Met een 'zware' tele zal dit juist minder essentieel zijn omdat de vogel dan meer beeldvullend zal zijn. Spot metering is normaal gesproken zo'n 2 a 3%, partial (20D) zo'n 9%. Met partial kun je dan ook goede metingen bekomen en zelfs met average:




          Het helpt natuurlijk ook als je in RAW schiet.
          Gedeeltelijk akkoord voor wat de opmerking betreft over Raw.
          Toch heeft de ondervinding me geleerd dat je onder bepaalde omstandigheden beter overgaat naar spotmetering om uitgebrande witplekken te vermijden, daar kun je zelfs in RAW niets meer aan veranderen achteraf. Met zware tele bedoel ik het bereik tss 400 en 700 mm. Ik wou dat mijn onderwerpen beeldvullend waren, jammer genoeg zijn ze dat meestal niet. Om op 500 mm pakweg een mees beeldvullend te krijgen mag je amper drie meter ervan zitten. In de vrije natuur een onmogelijke zaak, lukt alleen met een schuilhut of kijkwand.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Domme vraag ...

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Gedeeltelijk akkoord voor wat de opmerking betreft over Raw.
            Toch heeft de ondervinding me geleerd dat je onder bepaalde omstandigheden beter overgaat naar spotmetering om uitgebrande witplekken te vermijden, daar kun je zelfs in RAW niets meer aan veranderen achteraf.
            Ja, OK, maar je kunt dat op je LCD snel nagaan. Je kunt uitbranding dan tegengaan door belichtingcompensatie toe te passen. Misschien is dan wel het vogeltje ondertussen gevlogen.

            Ik begrijp wat je bedoelt met zware tele, ik wil alleen zeggen dat hoe sterker de tele, hoe minder spotmeting noodzakelijk zal blijken te zijn omdat de plek waar het om gaat groter zal zijn en dus eerder binnen de 9% zal vallen.

            Natuurlijk is 2% beter dan 9% maar ik ga bijna nooit van average af en kom toch weinig problemen tegen.
            Last edited by Leonidas; 21 december 2005, 13:59. Reden: Tikfout gecorrigeerd

            Comment


            • #7
              Re: Domme vraag ...

              Vogelen of niet !!
              Ik gebruik de spotmeting om op verschillende plaatsen in de foto het licht te meten
              ( kzou da nie kunnen missen )
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Domme vraag ...

                "Spotmeten" doe ik in 50% van de gevallen...
                Dat is één van de weinige redenen waarom hier voorlopig geen Canon binnenkomt !

                Om bovenstaande zin onmiddellijk te nuanceren, voeg ik er onmiddellijk aan toe dat "fotograferen zonder spotmeten" perfect mogelijk is - dàt bewijzen hier dagelijks honderden Canon-adepten...

                Maar zonder zou 'ik' niet kunnen, zeg ik er fijntjes bij. Moest het niet bestaan, ik zou het uitvinden...
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Domme vraag ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                  "Spotmeten" doe ik in 50% van de gevallen...
                  Dat is één van de weinige redenen waarom hier voorlopig geen Canon binnenkomt !
                  Dat is dan geen geldige reden want we hebben het hier over de 20D. Andere Canon-camera's hebben wel degelijk spot metering.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Domme vraag ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                    Dat is dan geen geldige reden want we hebben het hier over de 20D. Andere Canon-camera's hebben wel degelijk spot metering.
                    Dan zou ik eens graag wat uitleg hebben waar die te vinden is - volgens de handleiding - op mijne 350D. Hierin spreekt men over 3 verschillende metingen en omdat ik spotmeting veel gebruikte op mijn vorige camera (de Pro1) ben ik gaan zoeken, maar nu na wat testplaatjes kom ik het beste weg met de op blz. 77 genoemde "deelmeting" en eerlijk gezegd denk ik dat deze functie dezelfde is als de "spotmeting" op mijn Pro1.
                    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Domme vraag ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
                      Dan zou ik eens graag wat uitleg hebben waar die te vinden is - volgens de handleiding - op mijne 350D.
                      Je kunt het op twee manieren lezen. Met "Andere Canon-camera's hebben wel degelijk spot metering" bedoelde ik niet 'alle andere Canon-camera's hebben spot metering' maar 'er zijn Canon-camera's die wel spot metering hebben'.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Domme vraag ...

                        Had dat op den analogen (Canon) vroeger ook, en mis dat wel op den 10D. Maar den 5D heeft spotmeting! (maar ligt nog boven mijn budget.. )
                        'k Begrijp dus niet dat ze dat vroeger op die analoge dingen wel kregen, maar op die moderne hoogtechnologische digitale en dure camera's plots niet meer op krijgen...
                        Mvg,
                        Eric
                        Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Domme vraag ...

                          Blijkbaar zijn er dan toch wel meer Canon bezitters die het niet hebben van spotmeting als een gemis aanvoelen
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Domme vraag ...

                            Spotmeting ? Wasda ?
                            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                            Comment

                            Working...
                            X