Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digital ISO : beginnersvraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digital ISO : beginnersvraagje

    Bij een ouderwetse(?) filmcamera wist ik dat bij een hogere ISO waarde ook een grotere korrelgroote hoorde.

    Wat is het nadeel bij een digitaal toestel bij instelling van een hogere ISO waarde? Mijn toestel laat een instelling van 80 tot 400 ISO toe bij 5Mp. Als ik 800 wil instellen valt dit ineens terug tot 1,8 Mp.

    Welk verschil zou ik moeten zien als ik 400 instel in plaats van 80?



    Groeten,

    Tommie

  • #2
    Re: Digital ISO : beginnersvraagje

    Hoe hoger je ISO-getal (bijvoorbeeld ISO 800) is, hoe meer ruis er ontstaat op je foto.

    In jouw geval zal ISO 400 niet echt bruikbaar meer zijn (en ISO 800 al helemaal niet meer), omdat de ruis dan al goed zichtbaar is.
    ISO 200 valt op jouw toestel nog mee imho.

    Dit is een nadeel van een compactje (kleinere censor).
    Bij een DSLR is ISO 800 of 1600 nog goed bruikbaar.

    Mvg,
    Robert

    Comment


    • #3
      Re: Digital ISO : beginnersvraagje

      En kan iemand mij technisch uitleggen wat er juist gebeurt?

      Ik heb al gemerkt dat ik foto's tot 200 ISO snel achtereen neem, dat dit zonder extra tijd gaat. Bij 400 ISO is er vertraging, dus ik vermoed dat de camera dan rekenkundig aanpassingen doet.
      Maar wat gebeurt er technisch tussen 80 ISO en 200 ISO?

      Mijn excuses alvast voor de post in het verkeerde forum, en bedankt voor het antwoord.

      Groeten,

      Tommie

      Comment


      • #4
        Re: Digital ISO : beginnersvraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
        En kan iemand mij technisch uitleggen wat er juist gebeurt?
        Verwacht van mij geen wiskundige formules en electronische termen, ik zal trachten in verstaanbare taal een toelichting te geven op beeldruis.

        Een beeldsensor is ontworpen om een bij een bepaalde hoeveelheid licht een bepaalde electrische stroom te geven.
        Vanzelfsprekend is de sensor zodanig opgevat dat werken onder "normale" lichtomstandigheden steeds het beste resultaat kan opleveren.

        Stel dat er te weinig licht op de beeldsensor valt, kan de gevoeligheid van de lichtcellen opgedreven worden door de ISO op te schroeven, het electrische uitgangssignaal van deze lichtcellen wordt versterkt.
        Je kan het best vergelijken met een geluidsopname. Onder ideale omstandigheden is der ook geen of weinig ruis te bemerken. Maar als nu bijvoorbeeld de microfoon veel te ver van de geluidsbron staat, zal je de geluidsknop moeten bijdraaien om nog iets te kunnen verstaan. Maar met het het bijdraaien van de volumeknop zal je ook alle achtergrondgeluiden (ruis) mee versterken. Je kan dit zelf uitproberen met een microfoon en de geluidskaart van de pc.

        Waarom er extra tijd nodig is om foto's boven ISO 400 na elkaar te nemen, is me niet geheel duidelijk. Ik denk wel aan de mogelijkheid dat er een "noise-remover" of "ruisverwijderaar" in de camera aan het werk gaat, ofwel dat er zoveel ruis op de foto komt dat de fotobestanden een flink stuk groter worden. Met alle gevolgen voor het wegschrijven van het fotobestand op het geheugenkaartje.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Digital ISO : beginnersvraagje

          Vergelijk (simpel) korrel met ruis, alleen is "echte" korrel mooier

          Comment

          Working...
          X