Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe te fotograferen tegen de zon/tegenlicht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe te fotograferen tegen de zon/tegenlicht.

    Hoi,

    Ik ga binnenkort naar de tropen waar ik zonsop- en zonsondergangen wil fotograferen. Nu zie je wel eens die mooie plaatjes met een oranje bol zonder flare of ringen. Hoe krijg je dit voor elkaar? Of heb je hier een heel speciale lens voor nodig? Of kan dit alleen maar op de savanna in Africa in de zomer

    Zie deze testfoto. (niet op compo of onderwerp letten aub. Het ging mij om het felle licht vandaag, recht tegen de zon, die laag boven de horizon stond.)

    Ik heb een spotmeting gedaan,
    1600
    F5
    Met en zonder polarisatiefilter
    Canon 350D
    Kitlens

    Dit is een foto met polfitler maar ik zie nog steeds de ringen.
    Elke tip is welkom.



    Groet
    MM
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

  • #2
    Re: Hoe te fotograferen tegen de zon/tegenlicht.

    Zoiets ?



    Zorgen dat de zon niet overbelicht hé. Deelmeting op de zon doen.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe te fotograferen tegen de zon/tegenlicht.

      ja, <kwijl>
      Meer info graag!!!!
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

      Comment


      • #4
        Re: Hoe te fotograferen tegen de zon/tegenlicht.

        Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
        ja, <kwijl>
        Meer info graag!!!!
        LOL, niet op mij kwijlen hé.

        Natuurlijk was het wel één van die zeldzame momenten dat de atmosferisch condities zo zijn dat je de zon ook echt als een bol ziet. Anders is het dynamisch bereik véééél te groot. Je hebt feitelijk een speciale zonnefilter nodig om een gewone zon zo te fotograferen en dan zal er voor de rest niet veel anders opstaan. Trouwens goed opletten voor je ogen, je zou niet de eerste zijn die zijn netvlies verbrand door met een lens naar de zon te kijken.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe te fotograferen tegen de zon/tegenlicht.

          hehehe... ik kon het net op tijd binnenhouden <grijns>

          Ok... uw foto is dus echt mooi. Maar ik denk dat ik weet wat u bedoelt. Soms zijn er van die momenten dat de zon idd niet zo intens is. In ieder geval niet zo als vandaag het geval was.
          Het blijft dus een feit dat je in mijn geval altijd een silhouetfoto krijgt met een stevige doses licht aan de hemel. ( in mijn foto, met de heldere hemel zoals vandaag dan )

          Ik ga het in ieder geval vaak proberen. Met veel oefenen en een beetje geluk zal ik ook ooit nog eens een mooie foto maken
          Dank voor de uitleg.

          Groet
          MM
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

          Comment

          Working...
          X