Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe je hiermee ???

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doe je hiermee ???

    Dag allemaal,

    Je koopt iets van een mede BD'er en hebt alle vertrouwen in de koop. Ik denk dat dit een slogan moet zijn die onder ons allen hoog in het vaandel dient gedragen te worden. Als er tekortkomingen of gebreken zijn aan de te koop gestelde waar, verwacht men dat de verkoper de koper hiervan op de hoogte brengt.
    Wel, deze zomer in vertrouwen van een mede BD'er een toplens (28mm 1.4) gekocht voor een smak geld. Je doet er een sumiere test mee en bevindt, voorlopig althans, de lens OK.
    Na datum, na een tiental keren gebruikt te hebben, blijkt er frontfocus op te treden met deze lens. Ermee naar De Beukelaer en daar constateert men serieuse slijtage op de focusgeleiders van de lens. Kostenplaatje 131.22€.
    Wat zouden jullie hiermee aanvangen ?????

    Groetjes,
    Pol.
    Last edited by enero; 12 december 2005, 16:41.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Wat doe je hiermee ???

    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
    Dag allemaal,

    Je koopt iets van een mede BD'er en hebt alle vertrouwen in de koop. Ik denk dat dit een slogan moet zijn die onder ons allen hoog in het vaandel dient gedragen te worden. Als er tekortkomingen of gebreken zijn aan de te koop gestelde waar, verwacht men dat de verkoper de koper hiervan op de hoogte brengt.
    Wel, deze zomer in vertrouwen van een mede BD'er een toplens (28mm 1.4) gekocht voor een smak geld. Je doet er een sumiere test mee en bevindt, voorlopig althans, de lens OK.
    Na datum, na een tietal keren gebruikt te hebben, blijkt er frontfocus op te treden met deze lens. Ermee naar De Beukelaer en daar constateert men serieuse slijtage op de zoomgeleiders van de lens. Kostenplaatje 131.22€.
    Wat zouden jullie hiermee aanvangen ?????

    Groetjes,
    Pol.

    hangt af van wat de verkoper erover gezegd heeft. Frontfocus is ook niet iets wat 'plots' ontstaat, en hoeft niet aan een lens te liggen, dus daar kan je niets over zeggen.

    Serieuze slijtage is een andere zaak. Hoe stond de lens geadverteerd?

    edit: trouwens wel straf dat De Beukelaer slijtage vindt op de zoomgeleiders van een vaste brandpunt

    Comment


    • #3
      Re: Wat doe je hiermee ???

      aangezien hier niets verkocht word hoort dit eerder thuis onder algemeen

      moderator bjokke

      Comment


      • #4
        Re: Wat doe je hiermee ???

        Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
        edit: trouwens wel straf dat De Beukelaer slijtage vindt op de zoomgeleiders van een vaste brandpunt
        Dit zal een foutje zijn van mijnentwege en eerder "focusgeleiders" zijn .

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Wat doe je hiermee ???

          Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
          hangt af van wat de verkoper erover gezegd heeft. Frontfocus is ook niet iets wat 'plots' ontstaat, en hoeft niet aan een lens te liggen, dus daar kan je niets over zeggen.

          Serieuze slijtage is een andere zaak. Hoe stond de lens geadverteerd?

          edit: trouwens wel straf dat De Beukelaer slijtage vindt op de zoomgeleiders van een vaste brandpunt
          Volgens de verkoper was de lens in perfecte staat en deed ie ze weg omwille van te weinig gebruik en om te investeren in een dure tele prime.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Wat doe je hiermee ???

            Oorspronkelijk geplaatst door Bjokke
            aangezien hier niets verkocht word hoort dit eerder thuis onder algemeen

            moderator bjokke
            OK Bjokke, sorry ! Aangezien dit met verkoop te maken heeft dacht ik dat het bij verkoop thuishoorde.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Wat doe je hiermee ???

              Cruciale vraag is natuurlijk of de verkoper op de hoogte was van een eventueel probleem met de lens. Hij kan natuurlijk te goeder trouw gehandeld hebben, en dan valt hem weinig te verwijten. Er zijn natuurlijk steeds enkele risico's verbonden aan het kopen van tweedehands materiaal.

              Is de diagnose van De Beukelaer correct? Zonder hun expertise in twijfel te willen trekken, het gebeurt in het algemeen wel vaker dat het defect of de slijtage aangedikt worden om de hoge herstellingsprijs te verrechtvaardigen ...

              Niet makkelijk dus om hier een oordeel in te vellen!

              Gr's, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: Wat doe je hiermee ???

                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                Wat zouden jullie hiermee aanvangen ?????
                Heb je al kontakt gezocht met de verkoper ?
                Misschien is er met "praten" wat te "regelen" zodat je er tevreden weer uitkomt, maar het blijft spijtig dat het zo is gegaan.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  Re: Wat doe je hiermee ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
                  Heb je al kontakt gezocht met de verkoper ?
                  Misschien is er met "praten" wat te "regelen" zodat je er tevreden weer uitkomt, maar het blijft spijtig dat het zo is gegaan.
                  Al verschillende mailtjes gestuurd maar tot op heden geen antwoord gekregen.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat doe je hiermee ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                    Is de diagnose van De Beukelaer correct? Zonder hun expertise in twijfel te willen trekken, het gebeurt in het algemeen wel vaker dat het defect of de slijtage aangedikt worden om de hoge herstellingsprijs te verrechtvaardigen ...

                    Niet makkelijk dus om hier een oordeel in te vellen!

                    Gr's, Wim
                    Ik twijfel niet aan de diagnose van De Beukelaer. Heb uitvoerig over de zaak gedebatteerd met de hoofdtechnicus.
                    Heb trouwens na een paar contacten met De Beukelaer voldoende vertrouwen. Men schrikt er daar niet voor terug om bepaalde zaken gratis uit te voeren die zelfs niet meer onder de garantie vallen.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat doe je hiermee ???

                      Tja, tweedehands blijft nu eenmaal een risico in zich houden. Als je deze lens nieuw had gekocht had je misschien na verloop van tijd hetzelfde probleem gekregen. Als de verkoper ter goede trouw was, dan lijkt mij dit toch typisch een geval van "**** happens".

                      Advies: geeft voortaan meer geld uit en koop alleen nieuw. Als nieuw spul het snel begeeft heb je in ieder geval nog de garantie om de pijn te verzachten.

                      Groeten, Miriam (die niet snel kwetsbare spullen tweedehands zal kopen)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat doe je hiermee ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                        Tja, tweedehands blijft nu eenmaal een risico in zich houden. Als je deze lens nieuw had gekocht had je misschien na verloop van tijd hetzelfde probleem gekregen. Als de verkoper ter goede trouw was, dan lijkt mij dit toch typisch een geval van "**** happens".

                        Advies: geeft voortaan meer geld uit en koop alleen nieuw. Als nieuw spul het snel begeeft heb je in ieder geval nog de garantie om de pijn te verzachten.

                        Groeten, Miriam (die niet snel kwetsbare spullen tweedehands zal kopen)
                        Hallo Miriam,

                        Dit was mijn eerste tweedehandskoop van dit prijsgehalte en zal beslist mijn laatste zijn. Ik heb blijkbaar te vlug vertrouwen. Ben wellicht nog één van die naïevelingen.
                        En die hollanders weten blijkbaar al beter.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat doe je hiermee ???

                          Mijn ervaringen met gebruikt zijn niet meer dan positief.
                          Vergeet niet dat lenzen zich op verschillende body's ook verschillend kunnen gedragen.
                          Als je zoveel geld uitgeeft heb je voor jezelf ook wel een beetje de verplichting om een test goed te doen. Dat is het mooie van digitaal. Dat is ter plekke te bekijken.
                          neem een goede flits mee, dan heb je in iedere situatie goed licht en dan is gemakkelijk te testen of een lens goed is al dan niet.

                          Just my 2 cents

                          alex
                          Website : www.alextimmermans.com
                          Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                          Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat doe je hiermee ???

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
                            Mijn ervaringen met gebruikt zijn niet meer dan positief.
                            Vergeet niet dat lenzen zich op verschillende body's ook verschillend kunnen gedragen.
                            Als je zoveel geld uitgeeft heb je voor jezelf ook wel een beetje de verplichting om een test goed te doen. Dat is het mooie van digitaal. Dat is ter plekke te bekijken.
                            neem een goede flits mee, dan heb je in iedere situatie goed licht en dan is gemakkelijk te testen of een lens goed is al dan niet.

                            Just my 2 cents

                            alex
                            Ik zie niet goed in hoe ik met een goeie flits een probleem van frontfocus kan opsporen of terplekke kan bekijken. Daar is uiteraard meer voor nodig. Dit probleem kan volgens mij slechts opgespoord worden door een opstelling met statief zoals om deze site al eerden beschreven. Het probleem van FF verdwijnt bij deze lens echter vanaf f/2.8 - 3.2.
                            En ik kan mij moeilijk van de indruk ontdoen dat de verkoper niet op de hoogte was van het probleem aangezien deze lens toch speciaal geschikt is om met grote diafragma-openingen te werken en een juiste focus hier belangrijker is dan ooit. Verschillende mailtjes naar de verkoper zijn spijtig tot nog toe onbeantwoord gebleven.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat doe je hiermee ???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                              Dag allemaal,

                              Je koopt iets van een mede BD'er en hebt alle vertrouwen in de koop. Ik denk dat dit een slogan moet zijn die onder ons allen hoog in het vaandel dient gedragen te worden. Als er tekortkomingen of gebreken zijn aan de te koop gestelde waar, verwacht men dat de verkoper de koper hiervan op de hoogte brengt.
                              Wel, deze zomer in vertrouwen van een mede BD'er een toplens (28mm 1.4) gekocht voor een smak geld. Je doet er een sumiere test mee en bevindt, voorlopig althans, de lens OK.
                              Na datum, na een tiental keren gebruikt te hebben, blijkt er frontfocus op te treden met deze lens. Ermee naar De Beukelaer en daar constateert men serieuse slijtage op de focusgeleiders van de lens. Kostenplaatje 131.22€.
                              Wat zouden jullie hiermee aanvangen ?????

                              Groetjes,
                              Pol.
                              "Serieuze slijtage" wijst op veelvuldig en/of lang en intensief gebruik. Als de verkoper deze lens aanprijst als 'bijna nieuw', dan weet hij dat hij ter kwader trouw is. In dat geval kan je de koop laten annuleren.

                              Je kan ook (gratis) bemiddeling bij de vrederechter aanvragen voor bedragen beneden de 2000€. Er wordt dan een oplossing gezocht die voor alle partijen voldoet, meestal een compromis dus.

                              Je kan bij de vrederechter ook een klacht neerleggen, maar dat vraagt een kleine investering omdat je dan best via een advocaat werkt, gezien de te volgen procedures. In dat geval moet je met genoeg bewijsmateriaal voor de dag komen (vb. zijn advertentie, de oorspronkelijke factuur en een schriftelijk verslag van de hersteller). Laat de betrokkene dan eerst schriftelijk weten dat je van plan bent deze stap te zetten, zodat hij de kans krijgt vooralsnog een vergelijk te treffen.

                              Betreft het een zaak, dan zijn er weer andere stappen. Zo kreeg ik deze week een brief van de directie van de Economische Inspectie dat mijn brief met een viertal klachten gegrond is verklaard en dat er een onderzoek naar de firma van betrokkene wordt ingesteld. Of je kan de consumentenorganisaties aanschrijven. In feite zijn er heel wat verweermiddelen. Een malafide firma die een beetje alert reageert, zal al snel beseffen dat ze op die manier veel meer verliest dan het waard is.

                              Gaat het over particulieren, dan liggen de verweermogelijkheden een stuk lager, maar je kan toch nog een reeks rechten uitoefenen. Zelf heb ik al wat spullen verkocht via BD, telkens aan heel schappelijke prijzen. Maar bij de minste betwisting - zelfs ten onrechte - zou ik onmiddellijk de verkochte waren terugnemen en terugbetalen. Een goede zakennaam is onvervangbaar.
                              Last edited by Fullator; 13 december 2005, 01:19.
                              Fullator
                              Fotostudio Candela Zone
                              website: http://www.chronax.be
                              website: http://www.marquisemodels.eu

                              Comment

                              Working...
                              X