Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printwerk ?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printwerk ?!

    Zo nu en dan print ik wat foto's uit voor vrienden of kennissen. Uiteraard wil men mij daarvoor vergoeden.
    Het probleem is dat ik niet goed weet wat ik daarvoor moet/mag vragen...
    De kostprijs van het papier is gemakkelijk terug te vinden, het gemiddeld verbruik van de inkten is al een moeilijker zaak.

    Nu vraag ik 3 euro voor 1 A4 en 5 euro voor 1 A3.
    Kwaliteitsprints met pigmentinkt (kleurvast!) op Ilford papier van 280 g/m2.

    Ben ik nu een "dief" of eerder een "uilskuiken" ?
    Wie kan mij daar iets over zeggen ???
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

  • #2
    Re: Printwerk ?!

    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
    Zo nu en dan print ik wat foto's uit voor vrienden of kennissen. Uiteraard wil men mij daarvoor vergoeden.
    Het probleem is dat ik niet goed weet wat ik daarvoor moet/mag vragen...
    De kostprijs van het papier is gemakkelijk terug te vinden, het gemiddeld verbruik van de inkten is al een moeilijker zaak.

    Nu vraag ik 3 euro voor 1 A4 en 5 euro voor 1 A3.
    Kwaliteitsprints met pigmentinkt (kleurvast!) op Ilford papier van 280 g/m2.

    Ben ik nu een "dief" of eerder een "uilskuiken" ?
    Wie kan mij daar iets over zeggen ???
    Greetz, Kariboe
    Ik print op "Ilford Pearl" papier, ook met pigment inkt, dat is iets minder 2€ voor een A3 pag (A2 is op rol, weet de prijs ni zo vanbuiten)
    De inkt is 2-3 € / m²

    Als ze mij voor een print vragen, vraag ik 6€ voor een A3 en 12€ voor een A2, ik wil geen woekerwinsten maken, mja je mag er toch een beetje winst op maken hé, trouwens ga eens kijken bij een fotohandel, die vragen véél meer voor zo'n inktjets.

    ps: dat ilford papier is A3plus,

    A3 -> 297 × 420
    dat papier is -> 329 x 483 (kijk maar eens op de doos)
    Last edited by Maarten_T; 1 december 2005, 23:00.

    Comment


    • #3
      Re: Printwerk ?!

      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
      Zo nu en dan print ik wat foto's uit voor vrienden of kennissen. Uiteraard wil men mij daarvoor vergoeden.
      Het probleem is dat ik niet goed weet wat ik daarvoor moet/mag vragen...
      De kostprijs van het papier is gemakkelijk terug te vinden, het gemiddeld verbruik van de inkten is al een moeilijker zaak.

      Nu vraag ik 3 euro voor 1 A4 en 5 euro voor 1 A3.
      Kwaliteitsprints met pigmentinkt (kleurvast!) op Ilford papier van 280 g/m2.

      Ben ik nu een "dief" of eerder een "uilskuiken" ?
      Wie kan mij daar iets over zeggen ???
      Greetz, Kariboe
      Inktverbruik is sterk afhankelijk uiteraard van je printer maar ik denk dat je met die prijzen nauwelijks uit je kosten komt. Ik print zelf normaal
      13-18formaat met een hp fotoprinter op everyday semigloss fotopapier van hp (bepaald dus niet de meest gesofisticeerde prints) en ik sta er van te kijken hoe snel je een kleurcasette erdoor jaagt.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Printwerk ?!

        Maarten en elsan alvast bedankt...

        Voorlopig maak ik hieruit op dat ik zeker niet teveel vraag...
        Dat is al een geruststelling.

        Zijn er nog members die mij een hint kunnen geven ?
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Printwerk ?!

          Is er hier niemand die nog een Test-Aankoop heeft liggen met daarin een printertest? Die berekenen altijd de kostprijs per A4 fotoprint, het bedrag dat er dan bijstaat geldt alleen voor de inkt, de kostprijs van het papier moet je er zelf nog bijtellen.

          Als je met originele inktpatronen werkt, en degelijk fotopapier, dan zal 3 euro per A4 zeker niet overdreven zijn. Het probleem is meestal dat de meeste mensen denken dat printen bijna niets kost, en dan vinden ze elk bedrag te hoog. Daarom laat ik alle prints die bestemd zijn voor iemand anders altijd door een afdrukcentrale uitvoeren. Dan kan ik gewoon laten zien hoeveel dat het kost, en is er geen discussie mogelijk.

          Een paar maanden geleden heeft er nog iemand gevraagd hoeveel een A4 print moest kosten, en blijkbaar was 2,5 euro al teveel . Ik denk dat ze ondertussen die (zwaar gecomprimeerde 900x600 pixels) foto uit mijn Fotopic album gehaald hebben om ze zelf te printen. Hoe dat resultaat er uitziet, dat wil ik zelfs niet weten , maar ondertussen heb ik het toch al wat moeilijker gemaakt om de foto's uit mijn album op te slaan (ook al omdat ik mijn foto's op andere websites tegenkwam ).

          Omdat ik ook geregeld vragen krijg om foto's te kopen die in mijn fotopic-album staan heb ik een prijslijstje gemaakt, maar als ik dat doorstuur dan krijg ik niet gemakkelijk een reactie terug :

          10x15cm 1 euro per stuk
          13x18cm 2 euro per stuk
          20x30cm 5 euro per stuk

          Die foto's worden dan professioneel afgedrukt, en als ik ze moet verzenden komen er ook nog de verzend en verpakkingskosten bij.
          Maar blijkbaar is dat toch te duur, want ik krijg geen reactie terug als ik die prijzen doorstuur.

          Het is niet mijn bedoeling om commercieel te beginnen met fotografie, maar als ik zelf moet bijbetalen om prints te laten maken voor iemand anders, dan zal ik toch nooit foto's gaan verkopen . Dan moeten ze zelf maar foto's maken, en die (laten) printen .
          (Ik heb ook verplaatsings-en opstartkosten als ik de foto's moet laten afdrukken, en als ik ze via internet bestel moet ik ook altijd de verzendkosten bijbetalen, de prijs die ik opgeef, daar zal ik nooit winst mee maken).

          Voor vrienden, kennissen en familie vraag ik gewoonlijk de kostprijs die ik zelf bij de afdrukcentrale moet betalen, en het gebeurt ook geregeld dat ik een zelf geprinte foto cadeau doe. De originele bestanden worden ook nooit verkocht (alleen van de familiefoto's krijgen de familieleden zelf de originele bestanden op CD als ze die willen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Printwerk ?!

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
            10x15cm 1 euro per stuk
            13x18cm 2 euro per stuk
            20x30cm 5 euro per stuk
            Dat is ook zowat mijn prijs (excl. BTW) wanneer ik het voor vrienden doe. Ik vind dat allerminst overdreven. Na aftrek van de kosten (inkt, papier, weggesneden papier, "verloren inkt", afschrijving van de printer) verdien je er niet zoveel aan. En al helemaal niks als je nakijkt hoeveel tijd en liefde er in het werk kruipt.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              Re: Printwerk ?!

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
              Omdat ik ook geregeld vragen krijg om foto's te kopen die in mijn fotopic-album staan heb ik een prijslijstje gemaakt, maar als ik dat doorstuur dan krijg ik niet gemakkelijk een reactie terug :
              10x15cm 1 euro per stuk
              13x18cm 2 euro per stuk
              20x30cm 5 euro per stuk
              Die foto's worden dan professioneel afgedrukt, en als ik ze moet verzenden komen er ook nog de verzend en verpakkingskosten bij.
              ...
              Het is niet mijn bedoeling om commercieel te beginnen met fotografie, maar als ik zelf moet bijbetalen om prints te laten maken voor iemand anders, dan zal ik toch nooit foto's gaan verkopen . Dan moeten ze zelf maar foto's maken, en die (laten) printen .

              5 euro teveel voor een goede afdruk van een foto ?!? Je verkoopt een zelfgemaakte, goede foto en je drukt 'em nog eens af voor 5 euro ???
              Je bent veel te goedkoop !!! Ik spreek van 3 euro voor het afprinten op A4 van foto's van de koper...
              Ik verkoop (nog) geen foto's, maar één ding staat vast : als men foto's van mij zou willen, zal men daarvoor de prijs moeten betalen die gangbaar is...

              Maar om eerlijk te zijn, voorlopig wil ik het begrip "geld" niet binden aan het begrip "fotografie. Ik wil het als een plezante hobby blijven bezien...
              Dank voor je reactie Black Bandit.
              Ook Vicberger, bedankt
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                Re: Printwerk ?!

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                Nu vraag ik 3 euro voor 1 A4 en 5 euro voor 1 A3.
                Kwaliteitsprints met pigmentinkt (kleurvast!) op Ilford papier van 280 g/m2.

                Ben ik nu een "dief" of eerder een "uilskuiken" ?
                Wie kan mij daar iets over zeggen ???
                Greetz, Kariboe
                Ik vind dit zeer democratische prijzen
                Ik heb overlaatst een kleuren A3 fotocopie van een schema laten maken in een copycenter en die vroegen daar ook 5 euro voor.
                En dat is dan maar een fotocopie op gewoon papier en geen kwaliteitsafdruk.


                Greetz
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Printwerk ?!

                  Ik kreeg gisteren de vraag voor een digitaal fotobestand van één van de foto's van de cyclo-cross vorige zaterdag.
                  Daarop heb ik geantwoord dat ik voor 1 euro een foto (groot genoeg voor een goede afdruk op 20x30) via mail wil doorsturen, maar dat vindt men dus te duur .

                  Op de wielersites zitten er gewoonlijk ook die foto's verkopen, die vragen al 5 euro administratiekosten vooralleer ze eraan willen beginnen . De prijzen van de foto's zelf heb ik daar nog niet bekeken, om die te zien moet je blijkbaar eerst bestellen.

                  Volgende keer zal ik er wel logo's overheen zetten, want ik denk dat ze de foto zo wel geprint hebben .
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Printwerk ?!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                    Volgende keer zal ik er wel logo's overheen zetten, want ik denk dat ze de foto zo wel geprint hebben .
                    Er zijn natuurlijk mogelijkheden genoeg om aan beeldmateriaal te geraken - legaal of illegaal...
                    Ook het respect voor het copyright is er al een tijdje niet meer

                    Toch blijf ik erbij : zelf bradeer ik niet met prijzen. Ofwel geef ik mijn beelden gratis (goed doel, vrienden, enz...) ofwel wordt er betaald. Liever een eerlijke prijs dan tot elke prijs te willen verkopen...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Printwerk ?!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                      Er zijn natuurlijk mogelijkheden genoeg om aan beeldmateriaal te geraken - legaal of illegaal...
                      Ook het respect voor het copyright is er al een tijdje niet meer

                      Toch blijf ik erbij : zelf bradeer ik niet met prijzen. Ofwel geef ik mijn beelden gratis (goed doel, vrienden, enz...) ofwel wordt er betaald. Liever een eerlijke prijs dan tot elke prijs te willen verkopen...
                      Greetz, Kariboe
                      Ondertussen heb ik mijn naam maar over die foto's gezet. De kwaliteit van de foto's is ook minder, omdat die foto's nog eens geopend, bewerkt, en weer naar jpeg omgezet zijn (met Photoshop Elements 4 "Process Multiple Files").

                      1 euro is maar 1/3500ste van wat ik aan materiaal bijhad om daar die dag foto's te maken :eek .

                      Zo ga ik dat nooit kunnen terugverdienen .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Printwerk ?!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                        1 euro is maar 1/3500ste van wat ik aan materiaal bijhad om daar die dag foto's te maken :eek .
                        Zo ga ik dat nooit kunnen terugverdienen .
                        Een uitlaatklep voor een "scheppende geest" is ontbetaalbaar
                        Groetjes, Koen
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Printwerk ?!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                          Is er hier niemand die nog een Test-Aankoop heeft liggen met daarin een printertest? Die berekenen altijd de kostprijs per A4 fotoprint, het bedrag dat er dan bijstaat geldt alleen voor de inkt, de kostprijs van het papier moet je er zelf nog bijtellen.

                          Als je met originele inktpatronen werkt, en degelijk fotopapier, dan zal 3 euro per A4 zeker niet overdreven zijn. Het probleem is meestal dat de meeste mensen denken dat printen bijna niets kost, en dan vinden ze elk bedrag te hoog. Daarom laat ik alle prints die bestemd zijn voor iemand anders altijd door een afdrukcentrale uitvoeren. Dan kan ik gewoon laten zien hoeveel dat het kost, en is er geen discussie mogelijk.

                          Een paar maanden geleden heeft er nog iemand gevraagd hoeveel een A4 print moest kosten, en blijkbaar was 2,5 euro al teveel . Ik denk dat ze ondertussen die (zwaar gecomprimeerde 900x600 pixels) foto uit mijn Fotopic album gehaald hebben om ze zelf te printen. Hoe dat resultaat er uitziet, dat wil ik zelfs niet weten , maar ondertussen heb ik het toch al wat moeilijker gemaakt om de foto's uit mijn album op te slaan (ook al omdat ik mijn foto's op andere websites tegenkwam ).

                          Omdat ik ook geregeld vragen krijg om foto's te kopen die in mijn fotopic-album staan heb ik een prijslijstje gemaakt, maar als ik dat doorstuur dan krijg ik niet gemakkelijk een reactie terug :

                          10x15cm 1 euro per stuk
                          13x18cm 2 euro per stuk
                          20x30cm 5 euro per stuk

                          Die foto's worden dan professioneel afgedrukt, en als ik ze moet verzenden komen er ook nog de verzend en verpakkingskosten bij.
                          Maar blijkbaar is dat toch te duur, want ik krijg geen reactie terug als ik die prijzen doorstuur.

                          Het is niet mijn bedoeling om commercieel te beginnen met fotografie, maar als ik zelf moet bijbetalen om prints te laten maken voor iemand anders, dan zal ik toch nooit foto's gaan verkopen . Dan moeten ze zelf maar foto's maken, en die (laten) printen .
                          (Ik heb ook verplaatsings-en opstartkosten als ik de foto's moet laten afdrukken, en als ik ze via internet bestel moet ik ook altijd de verzendkosten bijbetalen, de prijs die ik opgeef, daar zal ik nooit winst mee maken).

                          Voor vrienden, kennissen en familie vraag ik gewoonlijk de kostprijs die ik zelf bij de afdrukcentrale moet betalen, en het gebeurt ook geregeld dat ik een zelf geprinte foto cadeau doe. De originele bestanden worden ook nooit verkocht (alleen van de familiefoto's krijgen de familieleden zelf de originele bestanden op CD als ze die willen).
                          Tegenwoordig willen velen alles voor niks
                          Sam greetzzzzzzz U
                          -------------------------------------------
                          Never apologize for showing feeling.
                          When you do so, you apologize for the truth.
                          -------------------------------------------
                          Canon Stuff

                          Comment

                          Working...
                          X