Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretfotografie van collega's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretfotografie van collega's

    Hallo iedereen,

    Mijn excuses als deze topic hier niet op zijn plaats is, maar ik weet niet waar deze anders te plaatsen.

    Ik heb de opdracht gekregen van mijn werkgever om foto's te maken van mijn collega's, die dan later zullen gebruikt worden om in kadertjes aan de muur te hangen en eventueel nog ander publicitair werk.

    Ik denk dat het best is om te kiezen voor de typische "paspoortfoto" (tenzij iemand een beter idee heeft).

    Wat heb ik tot mijn beschikking:

    Een canon Eos 300D,
    mijn 50mm 1.8 lens
    Een grote kantoorruimte met allemaal witte muren
    Slechte verlichting: TL-Lampen die een onevenwichtig licht afgeven, weinig of geen daglicht.

    Ik wil hier toch het beste van maken, dus had ik graag van jullie gehoord waar ik moet op letten. Een collega van mij heeft het ook al een poging gedaan met zijn 300D, met zijn ingebouwde flitser, maar dat is blijkbaar niet zo goed uitgevallen volgens mijn werkgever. Dus ik veronderstel dat ik de flits niet kan/mag gebruiken.

    Verder zou ik mijn onderwerpen dus aan een witte muur plaatsen, ik zou hen vooraf vragen om geen witte kledij aan te doen (anders is er te weinig contrast met de achtergrond) en dan een foto nemen, telkens vanop eenzelfde afstand tot mijn onderwerp, zodat de foto's wat uniform zijn en dit zonder flits. Ik zal natuurlijk mijn witbalans moeten instellen op tl-lampen.

    Is er een bepaalde verhouding waarin mijn onderwerp op de foto moet staan? Ik veronderstel dat de foto, naast het hoofd, ook nog een deel van de schouders moet bevatten? Zet ik ze best een beetje in profiel of gewoon frontaal op de foto?

    Alle suggesties, tips en tricks (ook betreffende nemen van zulke foto's in zo'n omgeving) zijn welkom!!!

    Alvast bedankt!

    Groeten

    LotusE

  • #2
    Re: Portretfotografie van collega's

    Oorspronkelijk geplaatst door LotusE
    Ik heb de opdracht gekregen van mijn werkgever om foto's te maken van mijn collega's, die dan later zullen gebruikt worden om in kadertjes aan de muur te hangen en eventueel nog ander publicitair werk.

    Ik denk dat het best is om te kiezen voor de typische "paspoortfoto" (tenzij iemand een beter idee heeft).
    Ik zou er zelf voor kiezen om juist iedereen in zijn/haar werkomgeving te zetten (tenzij dat allerlei andere problemen met zich meebrengt - in een ziekenhuis bijvoorbeeld is dat misschien niet zo geslaagd voor operatie-medewerkers ). Het maakt een en ander vaak een stuk levendiger en voor brochures enzo is dat veel bruikbaarder.

    Ik wil hier toch het beste van maken, dus had ik graag van jullie gehoord waar ik moet op letten. Een collega van mij heeft het ook al een poging gedaan met zijn 300D, met zijn ingebouwde flitser, maar dat is blijkbaar niet zo goed uitgevallen volgens mijn werkgever. Dus ik veronderstel dat ik de flits niet kan/mag gebruiken.
    TL licht is vragen om moeilijkheden. Uitdoen (indien mogelijk) en met gloeilicht werken als je geen andere flitsmogelijkheden kunt gebruiken. TL flikkert waardoor je toch nog behoorlijke lichtafwijkingen kunt krijgen en de kleur maakt vaak een zeer onnatuurlijke, ziekelijke indruk op de menselijke huid.

    Mijn belangrijkste tip echter zou toch wel zijn om eens goed te kijken naar het werk van pro's die dit vaker doen. Sla een paar bedrijfsbrochures van anderen open en bestudeer de foto's die daar gebruikt zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Portretfotografie van collega's

      Ik zou toch voor een statief zorgen.

      Qua pose : indien je toch " geef acht " foto's gaat maken, laat ze dan een beetje gedraaid op een stoel zitten ( voeten ong 90° weg van u ). Dan heb je toch geen zo'n typische pasfotokes
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Portretfotografie van collega's

        Ik zou toch voor een statief zorgen.

        Qua pose : indien je toch " geef acht " foto's ( zeg ik daartegen ) gaat maken, laat ze dan een beetje gedraaid op een stoel zitten ( voeten ong 90° weg van u )en hun bovenlichaam naar u draaien. Dan heb je toch geen zo'n typische pasfotokes
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment

        Working...
        X