Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem printerprofielen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem printerprofielen?

    Ik heb vaak een (probleem) met mijn printer profielen, ik zal het wat met voorbeelden aantonen, misschien kan iemand zien waar ik ergens fout zit.


    foto 1 : standaard profiel, adobe rgb



    foto 2 : Epson profiel : archival matte paper



    Het eerste probleem is al, er staan 2 profielen bij archival matte, welke van de twee is nu het juiste..?

    Dit zijn de levels van de foto :





    Nu is het wel vreemd, ik doe dus mijn best om de foto zo goed mogenlijk te krijgen op mijn scherm en als ik deze wil printen en een ander profiel neem moet ik dus heel de foto weeral beginnen te bewerken om ze terug hetzelfde te krijgen in dat profiel (adobe rgb) (zoals ik de foto uitgeprint wil zien). Bij deze foto wijkt het profiel niet zoveel af van de werkelijke foto in adobe rgb, maar soms is bijna niet te doen om de foto terug hetzelfde te krijgen, is dit normaal? Doe ik erges iets fout?

    Daarbij, als ik de foto's in beiden profielen zo als overeen komen met elkaar komt de foto die ik print nog niet 100% zelfde uit de printer, de kleuren wijken nog iets af (maar dit is wss omdat mijn scherm dan niet perfect gecalibreerd is) denk ik?
    Last edited by Maarten_T; 23 november 2005, 22:38.

  • #2
    Re: Probleem printerprofielen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
    Ik heb vaak een (probleem) met mijn printer profielen, ik zal het wat met voorbeelden aantonen, misschien kan iemand zien waar ik ergens fout zit.

    Nu is het wel vreemd, ik doe dus mijn best om de foto zo goed mogenlijk te krijgen op mijn scherm en als ik deze wil printen en een ander profiel neem moet ik dus heel de foto weeral beginnen te bewerken om ze terug hetzelfde te krijgen in dat profiel (adobe rgb) (zoals ik de foto uitgeprint wil zien). Bij deze foto wijkt het profiel niet zoveel af van de werkelijke foto in adobe rgb, maar soms is bijna niet te doen om de foto terug hetzelfde te krijgen, is dit normaal? Doe ik erges iets fout?

    Daarbij, als ik de foto's in beiden profielen zo als overeen komen met elkaar komt de foto die ik print nog niet 100% zelfde uit de printer, de kleuren wijken nog iets af (maar dit is wss omdat mijn scherm dan niet perfect gecalibreerd is) denk ik?
    De bijgeleverde kleurprofielen van Epson zijn generisch, en hebben dus enige extra correctie nodig. Daarbij blijken voor de meeste Epson printers (ook mijn R1800) de afdrukken veel te donker uit te vallen, zeker als je vanuit de Photoshopinstellingen drukt.

    Daarom werk ik met QImage voor al mijn afdrukwerk. Je maakt een filterfile aan (Helderheid +10, Contrast +4/5, Rood +4) en de afdrukken komen wonderwel overeen met het monitorbeeld. Deze filter gebruik ik vervolgens op al mijn afdrukken, met hier en daar een kleine effectcorrectie indien nodig.

    Werken met AdobeRGB is tricky, omdat je het voordeel van de grotere en subtielere kleurruimte verliest als je met minder goed materiaal werkt.
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

    Comment


    • #3
      Re: Probleem printerprofielen?

      Je moet het printerprofiel wel niet toekennen aan de afbeelding, maar deze enkel gebruiken bij het afdrukken.

      Het beeld zelf blijft in sRGB of aRGB naargelang het profiel dat gebruikt werd bij de opname. In deze kleurruimte kan je al de bewerkingen en kleurcorrectie aanbrengen. Het beeld blijft zo in een bruikbaar profiel voor elke afdrukker. (Alhoewel de meeste internetafdrukker enkel sRGB gebruiken)

      Bij het printen (via photoshop) kan je bij de uitgebreide opties een printerprofiel kiezen. Dit printerprofiel is afhankelijk van de printer en het papier.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door voyager
        Je moet het printerprofiel wel niet toekennen aan de afbeelding, maar deze enkel gebruiken bij het afdrukken.

        Het beeld zelf blijft in sRGB of aRGB naargelang het profiel dat gebruikt werd bij de opname. In deze kleurruimte kan je al de bewerkingen en kleurcorrectie aanbrengen. Het beeld blijft zo in een bruikbaar profiel voor elke afdrukker. (Alhoewel de meeste internetafdrukker enkel sRGB gebruiken)

        Bij het printen (via photoshop) kan je bij de uitgebreide opties een printerprofiel kiezen. Dit printerprofiel is afhankelijk van de printer en het papier.
        Ja, maar ik ken het ook toe aan de afbeelding die ik wil afdrukken, daarna werk ik deze afbeelding bij zodat die er weer uitziet zoals ik die graag uit de printer zie komen. Ja, ik heb ook eerst geen ander profiel gekozen en op goed geluk afgedrukt, maar aangezien ik op A2 print heb ik liever wat zekerheid. Maar nu werk ik met profielen en vaak lukt het nog niet, zal een voorbeeld posten wat ik bijna niet meer gecorrigeerd krijg.

        Comment


        • #5
          Re: Probleem printerprofielen?




          Als ik bovenstaande foto in het profiel weer gecorrigeerd wil krijgen zoals de originele bovenstaande foto dan krijg ik nooit alle kleuren weer hetzelfde, ofwel krijg ik het houten keukenblad rechts weer juist, ofwel het roze op de frigo ofwel het blauw van de rok. Maar alle drie perfect hetzelfde krijgen als de originele lukt mij niet.

          Comment


          • #6
            Re: Probleem printerprofielen?

            Ps, ik dacht ookal aan een Eye-one Display 2 of zo'n colorvision spider, maar maakt zo'n toestel een profiel voor mijn beeldscherm? Of calibreerd hij het beeld gewoon. Want als ik een profiel heb voor mijn beeldscherm en kmoet naar een profiel gaan voor mijn papier heb ik er toch vrij weinig aan.
            Zijn er ook goedkopere alternatieven dan zo'n machien.

            Comment


            • #7
              Re: Probleem printerprofielen?

              Principe van kleurmanagement:

              1. Je maakt een afbeelding met een camera (of scanner). Deze camera kent een kleurruimte toe aan het beeldbestand. (Altans als je de camera de afbeelding laat opslaan als jpg of tiff, ander wordt de kleurruimte pas toegekend bij de RAW conversie.) De kleurruimte is doorgaans sRGB en soms ook AdobeRGB. Normaal blijft het beeldbestand in deze kleurruimte voor de rest van zijn leven.

              2. Je opent het beeldbestand op de computer. De computer laat dit beeld zien op de monitor. Aan de monitor is een kleurprofiel toegekend. Aan de hand van dit profiel kan de computer de nodige verandering weergeven zodat de kleuren op de monitor er hetzelfde uitzien als deze in de afbeelding. M.a.w. dit profiel doet niet meer dan de gebreken van de monitor te corrigeren zodat je de afbeelding juist ziet, maar verandert niets aan de afbeelding zelf.

              3. Je bewerkt de afbeelding, zodat deze er op het scherm juist uitziet.

              4. Je wil de afbeelding afdrukken:

              A. Je laat de afbeelding afdrukken bij een drukker of fotoprintfirma. Daarvoor converteer je, indien nodig, de kleurruimte van de afbeelding naar de kleurruimte die de drukker vereist. Voor foto's is dit meestal sRGB. Professionele foto-drukkers werken soms ook met AdobeRGB. De drukker zorgt voor de rest.

              B. Je gaat het zelf afdrukken. Bij het afdrukken kies je (bij de opties voor afdruk van photoshop) voor zelf het kleurmanagement te doen en dit niet over te laten aan de printerdriver. Bij de afdrukprofielen kies je dan voor het juiste profiel, afhankelijk van de printer en het papier. Aan de hand van dit printerprofiel maakt de computer automatisch de correcties zodat de afdruk er hetzelfde uitziet als de als de afbeelding en als het beeld op het scherm. Het printerprofiel doet niet meer dan de kleuren te veranderen om de fouten van de printer te compenseren. Als het kleurprofiel juist is (wat niet altijd het geval is met de meegeleverde profielen) moet de afgedrukte foto nu identiek zijn met de afbeelding.

              Comment


              • #8
                Re: Probleem printerprofielen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                Ps, ik dacht ookal aan een Eye-one Display 2 of zo'n colorvision spider, maar maakt zo'n toestel een profiel voor mijn beeldscherm? Of calibreerd hij het beeld gewoon. Want als ik een profiel heb voor mijn beeldscherm en kmoet naar een profiel gaan voor mijn papier heb ik er toch vrij weinig aan.
                Zijn er ook goedkopere alternatieven dan zo'n machien.
                Je hebt altijd een profiel nodig voor je scherm, desnoods met Adobe gamma (te vinden in het configuratiescherm).
                Indien je geen correct profiel voor het beeldscherm gebruikt kan je in feite geen kleurcorrectie doen met het scherm, want wat je ziet is niet noodzakelijk wat het in het echt is.
                De eye-one of spider hebben een sensor die het beeldscherm uitmeet en aan de hand van deze gegevens een kleurprofiel aanmaken zodat de weergave op het scherm juist is.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem printerprofielen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door voyager
                  Principe van kleurmanagement:

                  1. Je maakt een afbeelding met een camera (of scanner). Deze camera kent een kleurruimte toe aan het beeldbestand. (Altans als je de camera de afbeelding laat opslaan als jpg of tiff, ander wordt de kleurruimte pas toegekend bij de RAW conversie.) De kleurruimte is doorgaans sRGB en soms ook AdobeRGB. Normaal blijft het beeldbestand in deze kleurruimte voor de rest van zijn leven.

                  2. Je opent het beeldbestand op de computer. De computer laat dit beeld zien op de monitor. Aan de monitor is een kleurprofiel toegekend. Aan de hand van dit profiel kan de computer de nodige verandering weergeven zodat de kleuren op de monitor er hetzelfde uitzien als deze in de afbeelding. M.a.w. dit profiel doet niet meer dan de gebreken van de monitor te corrigeren zodat je de afbeelding juist ziet, maar verandert niets aan de afbeelding zelf.

                  3. Je bewerkt de afbeelding, zodat deze er op het scherm juist uitziet.

                  4. Je wil de afbeelding afdrukken:

                  A. Je laat de afbeelding afdrukken bij een drukker of fotoprintfirma. Daarvoor converteer je, indien nodig, de kleurruimte van de afbeelding naar de kleurruimte die de drukker vereist. Voor foto's is dit meestal sRGB. Professionele foto-drukkers werken soms ook met AdobeRGB. De drukker zorgt voor de rest.

                  B. Je gaat het zelf afdrukken. Bij het afdrukken kies je (bij de opties voor afdruk van photoshop) voor zelf het kleurmanagement te doen en dit niet over te laten aan de printerdriver. Bij de afdrukprofielen kies je dan voor het juiste profiel, afhankelijk van de printer en het papier. Aan de hand van dit printerprofiel maakt de computer automatisch de correcties zodat de afdruk er hetzelfde uitziet als de als de afbeelding en als het beeld op het scherm. Het printerprofiel doet niet meer dan de kleuren te veranderen om de fouten van de printer te compenseren. Als het kleurprofiel juist is (wat niet altijd het geval is met de meegeleverde profielen) moet de afgedrukte foto nu identiek zijn met de afbeelding.

                  Dus eigenlijk moet ik zelf geen correcties gaan uitvoeren? En misschien kan ik best op een betere monitor gaan werken...?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem printerprofielen?

                    Als je na je bewerkingen, je proef wil bekijken hoe ze wordt afgedrukt, kan je bij weergave-> instellen proef -> eigen de print zien hoe hij zal afgedrukt worden, hierop kan je dan nog correcties uitvoeren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem printerprofielen?

                      Maar als ik deze instellingen doe :



                      Moet ik dan correcties uitvoeren of doet photoshop deze voor mij...?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem printerprofielen?

                        Bij Photoshop laat je de kleurruimte van je afbeelding met rust.
                        Er moet er natuurlijk eentje toegewezen.... Als je met een D70 of D50 werkt wordt dit normaal nog niet door het toestel gedaan, vanaf de D70 wel. Je moet dus zelf sRGB of AdobeRGB als kleurruimte/profiel toewijzen aan de JPG.
                        Van het moment dat dat gedaan is kun je je bewerkingen uitvoeren.

                        Bij het afdrukken MOET je afdrukken met "Afdrukvoorbeeld", daar kan je dan kiezen dat je zelf je kleurbeheer voor afdrukken gaat doen, en daar kies je het profiel voor de printer. Ofwel laat je Photoshop geen kleurmanagement doen, en stel je het profiel in op de Epson driver, nooit op twee plaatsen gelijk. Als je Photoshop zelf gebruikt moet je zorgen dat de printer GEEN kleurmanagement toepast....

                        Als je met archival matte papier gaat werken moet je er rekening mee houden dat dergelijk papier niet de volledige Adobe kleurruimte kan weergeven, en dat je als dusdanig ook nuances/details kan verliezen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem printerprofielen?

                          ja dat snap ik wel, dus wat ik doe bij de laatste foto is dan juist...?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem printerprofielen?

                            als ik de instellingen zo doe (let photoshop determine color) krijg ik dit resultaat, en zo komt het ook uit de printer.

                            Last edited by Maarten_T; 24 november 2005, 16:03.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem printerprofielen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                              Maar als ik deze instellingen doe :



                              Moet ik dan correcties uitvoeren of doet photoshop deze voor mij...?
                              In het bovenstaande kader moet onder het deel "Print" voor document gekozen worden en niet proof. Als je proof kiest zal de printer een afdruk simuleren van een andere printer (in dit geval een grote drukpers).

                              Comment

                              Working...
                              X