Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beschermen fotomatriaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beschermen fotomatriaal

    Nu ik voor de zoveelste keer een foto van mezelf tegenkom in een advertentie van iemand anders ben ik het spuugzat. Heb meneer een sms gestuurd waarin ik hem verzocht de foto te verwijderen aangezien ik geen toestemming tot gebruik had gegeven en kreeg een buitengewoon onbeschoft telefoontje terug Wie heeft er tips om foto's te beveiligen tegen dit soort onzin? Ik weet dat ik gewoon een watermerk dwars door m'n foto's kan gaan zetten maar daarmee verpest ik ze ook voor andere mensen aan wie ik ze wil laten zien. Nu schijnt het mogelijk te zijn een watermerk te gebruiken wat pas zichtbaar wordt op een afbeelding zodra deze in een bewerkingsprogramma word geopend. Weet iemand hoe dit werkt? Alle andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

  • #2
    Re: beschermen fotomatriaal

    Antoinette,

    zoiets kan en mag inderdaad niet!
    Een watermerk over gans je foto lijkt me inderdaad nogal drastisch. Gebruik je nu een gewoon onderschrift, of een kleine copyright-vermelding? Indien dat niet zo is, kan je het misschien overwegen. Ook al is het redelijk makkelijk om die vermelding weg te werken (of weg te croppen), toch zal het misschien (de ongetwijfeld luie) copieerders afschrikken. Van dat watermerk dat slechts zichtbaar wordt in een beeldbewerkingsprogramma heb ik nog nooit gehoord, maar het zou me verbazen moest het echt bestaan. Je kan bovendien altijd een screenshot nemen van datgene wat je op je scherm ziet, en dat beeld dan vervolgens gebruiken...

    Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

    Comment


    • #3
      Re: beschermen fotomatriaal

      Een sms? Ik zou eerst een email sturen en als het niet helpt, een aangetekende brief.

      Er bestaan wel degelijk manieren om je foto te beveiligen via een niet zichtbare code die in het beeld verwerkt zit en die met bepaalde software uitgelezen kan worden. Ik dacht dat Purlut weet hoe dat allemaal precies werkt.


      seppuku.

      Comment


      • #4
        Re: beschermen fotomatriaal

        Ok ff wachten op verlossend antwoord ...
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #5
          Re: beschermen fotomatriaal

          Dit is het geheim:

          Give every product an identity and connect it to the cloud for new data insights that help you run more efficiently, communicate more effectively, and operate more sustainably.


          Met Digimarc software (die standaard beschikbaar is in Phoptoshop) kun je een digitale handtekening aanbrengen die (bijna) onzichtbaar is. je kunt hem echt onzichtbaar maken, maar dan is ie ook makkelijker te verwijderen door een aantal bewerkinghen op de foto los te laten. Als je een 'sterk' watermerk aanbrengt, is het wel een beetje zichtbaar, maar het is dan onmogelijk om het watermerk te verwijderen met gebruikelijke fotobewerkingen. Zelfs een uitsnede waarbij links en rechts verwisseld is en die naar zwart/wit is omgezet zal nog steeds dezelfde hantekening dragen.

          Digimarc heeft zelfs een webcrawler die op zoek gaat naar beschermde beelden op het internet - ik geloof dat de website van Playboy gebruik maakt van die (of een soortgelijke) dienst.

          Het slechte nieuws is dat Digimarc allerlei diensten aanbiedt maar daar wel geld voor wil zien. Voor niets gaat de zon op.

          Groeten, Miriam

          Comment


          • #6
            Re: beschermen fotomatriaal

            www.sofam.be ga daar maar wat in grasduinen
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: beschermen fotomatriaal

              Mocht ik ergens één van mijn foto's tegenkomen die op dergelijke manier worden misbruikt, dan krijgen ze inderdaad direkt Sofam op hun dak.

              Comment


              • #8
                Re: beschermen fotomatriaal

                Ben gisteravond zelfs bedreigt door die mafkees hoezo gek... hij heeft de foto inmiddels iets bewerkt, alsof het daardoor ineens mij eigendom niet meer is. Heb de advertentie-site (die voor dit soort geintjes een standaard formulier blijkt te hebben) verwittigd en verwacht dat de foto vandaag verwijderd gaat worden. Tot nu toe was een mailtje naar de adverteerder altijd genoeg om een foto verwijderd te krijgen, deze figuur brulde me gister aan de telefoon toe "dat er heulemôal niks verwijderd gôat worren!" , we'll see. Ik heb besloten om voortaan toch maar voor de wat minder fraaie manier van een beeldvullend watermerk te kiezen. Dat "onzichtbare" watermerk bleek écht niet zichtbaar, speciaal voor dit doel min of meer verborgen aangebracht in een bij de afbeelding passende kleur, puur om later aan te kunnen tonen dat een afbeelding van mij is.


                dit lijkt me wel afdoende

                Comment


                • #9
                  Re: beschermen fotomatriaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                  Een sms? Ik zou eerst een email sturen en als het niet helpt, een aangetekende brief.

                  Er bestaan wel degelijk manieren om je foto te beveiligen via een niet zichtbare code die in het beeld verwerkt zit en die met bepaalde software uitgelezen kan worden. Ik dacht dat Purlut weet hoe dat allemaal precies werkt.


                  seppuku.
                  Had hem als eerste per sms benaderd omdat zijn mobiele nummer in de advertentie stond. Heb daarna ook per email en telefonisch contact met hem én nog iemand wiens relatie tot de adverteerder me niet duidelijk is. Deze types gaven in elk geval duidelijk te kennen geen enkle boodschap aan copyright te hebben en er werd dan ook gewoon geweigert de afbeelding te verwijderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: beschermen fotomatriaal

                    ga via sofam als't echt te goor wordt.

                    trouwens een watermerk in het midden van de foto
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: beschermen fotomatriaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                      ...puur om later aan te kunnen tonen dat een afbeelding van mij is.
                      Als dat je doel is moet je juist Digimarc gebruiken. (vrijwel) onzichtbaar, maar moeilijker om te verwijderen dan een tekst midden op je foto. Digimarc is bedoeld om je foto niet te verpesten met een lelijke tekst terwijl je toch te allen tijde kunt aantonen dat jij de auteursrechthebbende bent.

                      Groeten, Miriam

                      Comment


                      • #12
                        Re: beschermen fotomatriaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                        Als dat je doel is moet je juist Digimarc gebruiken. (vrijwel) onzichtbaar, maar moeilijker om te verwijderen dan een tekst midden op je foto. Digimarc is bedoeld om je foto niet te verpesten met een lelijke tekst terwijl je toch te allen tijde kunt aantonen dat jij de auteursrechthebbende bent.

                        Groeten, Miriam
                        Voor zover ik weet kun je een Digimarc handtekening reeds onleesbaar maken door enkel de foto te openen en daarna opnieuw op te slaan. De handtekening zit namelijk in de kleurinformatie verweven en met het opnieuw opslaan van een JPG wordt door de recompressie deze Digimarc info corrupt gemaakt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: beschermen fotomatriaal

                          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                          ga via sofam als't echt te goor wordt.

                          trouwens een watermerk in het midden van de foto
                          Tja ik vind het zelf ook niet fraai maar je moet toch wat. Ik ben trouwens (of liever gezegd mijn partner) ook achter naam én adres van meneer nummer 2 en foei, foei, foei hij heeft de rekening van z'n website niet voldaan! Meneer houdt duidelijk niet van betalen

                          Miriam: ik zal eens kijken naar dat digimarc, maar mijn eerste prioriteit is gewoon een foto onaantrekkelijk voor ongeoorloofd gebruik maken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: beschermen fotomatriaal

                            Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                            Tja ik vind het zelf ook niet fraai maar je moet toch wat. Ik ben trouwens (of liever gezegd mijn partner) ook achter naam én adres van meneer nummer 2 en foei, foei, foei hij heeft de rekening van z'n website niet voldaan! Meneer houdt duidelijk niet van betalen

                            Miriam: ik zal eens kijken naar dat digimarc, maar mijn eerste prioriteit is gewoon een foto onaantrekkelijk voor ongeoorloofd gebruik maken.
                            hebben dat zelf ook al meermaals medegemaakt doch steeds via e-mail en dreiging met sofam indien niet verwijderd op een bepaalde datum voldoening gekregen . En ja sommige vinden het heel normaal om je werk zelfs voor commerciële doelen te gebruiken.
                            Het verwijderen of onbruikbaar maken van digimarc is voor iemand die er wat van kent een fluitje van een cent, en sofam is ook niet steeds jedat daar indien er een gerechterlijke vervolging dient ingesteld te worden ze kunnen afhaken indien de kosten te hoog zouden oplopen Het aanbrengen van een nietig minuscuul niet opvallend detail kan soms helpen om je eigendom te bewijzen. Neem ook steeds een screenshot van de overtreding.
                            Zo heb ik eens voldoening gekregen zelfs met een aanzienlijke schadevergoeding via een aanklacht tegen een niet nader genoemde Belgisch transportbedrijf die ik niet meer mag vernoemen wegens het ongeoorloofde overnemen van webfoto's en plaatsen op hun commerciële site en dit aan de hand van het bewijsmateriaal van de screenshots. En geloof mij een rechtzaak was zelfs niet nodig. Een regeling in der mine is indien mogelijk steeds aan te bevelen.
                            Last edited by Guest9; 21 november 2005, 10:56.

                            Comment


                            • #15
                              Re: beschermen fotomatriaal

                              Wij hebben de advertentie afgedrukt dus bewijs is er Maar goed, het gaat mij helemaal niet om geld. Ik ben alleen principieel erg fel op misbruik van mijn foto's, ook al stellen die in vergelijking met de meesten van jullie niks voor. Ik heb voor mijn website netjes overal toestemming gevraagd voor het gebruik van zowel tekst als foto's en netjes aan bronvermelding gedaan. Kost wat meer tijd maar dan kun je jezelf tenminste aankijken in de spiegel Wisten jullie trouwens dat als je een domein hebt al je persoonlijke gegevens gewoon door elke gek op te vragen zijn Zo zijn ze dus aan ons adres gekomen...

                              Comment

                              Working...
                              X