Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scooperen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scooperen

    Deze maakte ik voor het bedrijf waar ik werkzaam ben.
    Dit is niet mijn vak maar wel een onderdeel van ons bedrijf.
    Scooperen wordt toegepast om metalen van een corrosiebestendige laag te voorzien.

    Gr Kees

    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Scooperen

    geen idee hoe het werkt, hier ook niet zo te zien vind ik.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Scooperen

      Heb nog geen echt idee wat scooperen is nu.

      Zwarte t-shirt tege donkere achtergrond maakt het geheel ook wat zwaar.
      De achtergrond rechts draagt niets bij aan de actie dus mag gerust weg hoor.

      Is deze hard bewerkt?
      Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

      Comment


      • #4
        Re: Scooperen

        Ik heb even wat meer uitleg over scooperen gezocht, je kan er hier meer over lezen:

        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Scooperen

          scooperen: in belgië wordt dit "metalliseren" genoemd.
          Last edited by Jeroen_te_doen; 18 november 2005, 17:32.

          Comment


          • #6
            Re: Scooperen

            Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_te_doen
            scooperen: in belgië wordt dit "metaliseren" genoemd.
            'k Ben het even gaan opzoeken (Van Dale / Nederlandse Taalunie) : het juiste Nederlandse woord is "metalliseren".

            Comment


            • #7
              Re: Scooperen

              Scoperen is heel kort gezegd het verspuiten van een metaallegering middels een elektrische vlamboog. De metaaldeeltjes smelten vast aan het oppervlak en vormen daar een duurzame actief corrosiewerende laag. Deze laag wordt vaak afgedekt met een conventioneel natlaksysteem.

              Deze foto van het metaliseren is bij ons op het werk genomen. Erg leuk om te zien...



              Wat ik trouwens ook grappig vind om te zien is het verschil in de persoonlijke beschermingsmiddelen die er gedragen worden tijdens het metaliseren. Ik mag hopen dat ze daar normaal gesproken wel hun PBM's dragen, want afhankelijk van de toegepaste legering kun je flink ziek worden van het vrijkomende stof.

              Groeten,

              Richard
              Last edited by Dutch; 28 november 2005, 18:35.
              Canon 1D MKIII, Canon 5D, Speedlite 580 Ex, 17-40/f4.0L USM, EF 24-105/f4.0L USM, EF 50/1.4 USM, EF 70-200/2.8L IS USM, 50-500/f4-6.3 EX APO HSM http://www.pbase.com/rdraer

              Comment


              • #8
                Re: Scooperen

                Oorspronkelijk geplaatst door Dutch
                Scoperen is heel kort gezegd het verspuiten van een metaallegering middels een elektrische vlamboog. De metaaldeeltjes smelten vast aan het oppervlak en vormen daar een duurzame actief corrosiewerende laag. Deze laag wordt vaak afgedekt met een conventioneel natlaksysteem.

                Deze foto van het metaliseren is bij ons op het werk genomen. Erg leuk om te zien...



                Wat ik trouwens ook grappig vind om te zien is het verschil in de persoonlijke beschermingsmiddelen die er gedragen worden tijdens het metaliseren. Ik mag hopen dat ze daar normaal gesproken wel hun PBM's dragen, want afhankelijk van de toegepaste legering kun je flink ziek worden van het vrijkomende stof.

                Groeten,

                Richard
                Ziezo, dat is bondig en duidelijk, met een heel goede foto.
                Wat ik me afvraag: is metalliseren duurzamer dan galvaniseren ?

                m.v.g.
                derich

                Comment


                • #9
                  Re: Scooperen

                  Mooie foto's, ik denk alleen dat het niet goed is voor het materiaal: stof op de lens en zo. Scooperen, of hoe ze het daar noemen, wordt op ijzer gespoten om het niet te laten roesten???
                  Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scooperen

                    Oorspronkelijk geplaatst door derich
                    Ziezo, dat is bondig en duidelijk, met een heel goede foto.
                    Wat ik me afvraag: is metalliseren duurzamer dan galvaniseren ?

                    m.v.g.
                    derich
                    Welke van de twee duurzamer is dat is moeilijk te bepalen, dat hangt helemaal af van de toepassing en waar het object zich bevindt. Bij het galvaniseren (ook wel thermisch verzinken genoemd) wordt een stalen object in een heet zinkbad gedoopt, waardoor er zich aan het oppervlak van het object metaallegering vormt (het zink versmelt met het staal) met helemaal aan het oppervlak een laagje zink. Dit is een dichte laag die direct aan de elementen blootgesteld kan worden.

                    Bij metaliseren moet altijd een natlaksysteem of een sealer toegepast worden omdat de opgebrachte legering poreus is. Hierdoor zal er na verloop van tijd water tot het oppervlak doordringen en zal er alsnog corrosie ontstaan. Hier zijn wel wat uitzondering op (aluminium legeringen) maar dit is het verhaal in grote lijnen.

                    Groeten,

                    Richard
                    Canon 1D MKIII, Canon 5D, Speedlite 580 Ex, 17-40/f4.0L USM, EF 24-105/f4.0L USM, EF 50/1.4 USM, EF 70-200/2.8L IS USM, 50-500/f4-6.3 EX APO HSM http://www.pbase.com/rdraer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scooperen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dutch
                      Welke van de twee duurzamer is dat is moeilijk te bepalen, dat hangt helemaal af van de toepassing en waar het object zich bevindt. Bij het galvaniseren (ook wel thermisch verzinken genoemd) wordt een stalen object in een heet zinkbad gedoopt, waardoor er zich aan het oppervlak van het object metaallegering vormt (het zink versmelt met het staal) met helemaal aan het oppervlak een laagje zink. Dit is een dichte laag die direct aan de elementen blootgesteld kan worden.

                      Bij metaliseren moet altijd een natlaksysteem of een sealer toegepast worden omdat de opgebrachte legering poreus is. Hierdoor zal er na verloop van tijd water tot het oppervlak doordringen en zal er alsnog corrosie ontstaan. Hier zijn wel wat uitzondering op (aluminium legeringen) maar dit is het verhaal in grote lijnen.

                      Groeten,

                      Richard
                      Dank je

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scooperen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dutch
                        Welke van de twee duurzamer is dat is moeilijk te bepalen, dat hangt helemaal af van de toepassing en waar het object zich bevindt. Bij het galvaniseren (ook wel thermisch verzinken genoemd) wordt een stalen object in een heet zinkbad gedoopt, waardoor er zich aan het oppervlak van het object metaallegering vormt (het zink versmelt met het staal) met helemaal aan het oppervlak een laagje zink. Dit is een dichte laag die direct aan de elementen blootgesteld kan worden.

                        Bij metaliseren moet altijd een natlaksysteem of een sealer toegepast worden omdat de opgebrachte legering poreus is. Hierdoor zal er na verloop van tijd water tot het oppervlak doordringen en zal er alsnog corrosie ontstaan. Hier zijn wel wat uitzondering op (aluminium legeringen) maar dit is het verhaal in grote lijnen.
                        Richard
                        Bij galvaniseren heb je nogal eens het probleem dat tijdens de onderdompeling in het hete zinkbad stukken kunnen krom trekken en vervormingen geven (onder andere door lasspanningen en geringe materiaaldiktes).
                        Bij galvaniseren mag je trouwens ook geen ingesloten lucht hebben in je stukken, en moet je dus alles met de nodige gaten voorzien (om explosies in het zinkbad te voorkomen), alsook om de overtollige zink uit de stukken te laten lopen.

                        Bij metaliseren heb je deze problemen niet. Het probleem bij metaliseren is bijvoorbeeld wel dat de binnenzijde van kokers en buizen niet gedaan kan worden, men kan enkel de oppervlaktes behandelen waar men met het pistool aan kan.
                        Bij galvaniseren zijn de stukken (bijv. kokers) binnen en buiten voorzien van een zinklaag, wat dus een betere bescherming tegen corrosie biedt.

                        Stukken die je laat galvaniseren mogen ook geroest zijn, terwijl bij metallisatie de stukken eerst gestraald moeten worden.

                        Dit even als bijkomende toelichting bij de verschillende procedures.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scooperen

                          Op je foto is volgens mij difuse glow toegepast waardoor het zwart nog meer uitloopt in de donkere achtergrond, of heb ik het mis ? Maar goeie foto hoor.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scooperen

                            Inderdaad heb ik een filter gebruikt.
                            Ik heb er veel geprobeerd eer ik tevreden was, maar uiteindelijk is het "Midnigt Sephia" geworden van de NikColorEfexPro 2.0 serie.
                            Dit is een pakket, bestaande uit 75 verschillende filters die ook weer op diverse manieren in te stellen zijn.

                            Hieronder is de orginele + bewerkte foto te zien dan kunnen jullie vergelijken.

                            Gr Kees



                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                            Comment

                            Working...
                            X