Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ijshokey 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ijshokey 2

    Niet veel reacties op mijn vorige post, dus ik probeer het eens met deze, graag u mening en eventuele tips


    Groeten Sensor

  • #2
    Re: ijshokey 2

    Inderdaad nie simpel zoiets te trekken.
    Mag ik eventueel de exif gegevens van deze opname aub.
    Was dit uw eerste ervaring?
    Persoonlijk, aan de hand van pas opgedane ervaring, vind ik ze

    Comment


    • #3
      Re: ijshokey 2

      Hi,

      Niet eenvoudig met zo een groot wit vlak in beeld.
      Toch zeer goed resultaat:

      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: ijshokey 2

        Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik
        Inderdaad nie simpel zoiets te trekken.
        Mag ik eventueel de exif gegevens van deze opname aub.
        Was dit uw eerste ervaring?
        Persoonlijk, aan de hand van pas opgedane ervaring, vind ik ze
        Dit was mijn tweede shooting van een wedstrijd in de ijshal,
        ik heb ze genomen met mijn sigma 18-50mm 2.8 ex,
        met de volgende instellingen,
        1/125
        F2.8
        iso 800
        a.w.b wat resulteert in te gele opnamen, gecorrigeerd met aut.belichting in ps,
        focusl. 40mm
        canon 300D in M modus = gemiddelde meting met nadruk op het midden
        Verlichting in ijshal is afwisselend gele en witte lampen, vandaar dat op sommige fotos het ijs een gele, of helwitte schijn heeft. Verlichting in de ijshal is ontoereikend, moeilijk om behoorlijke opnamens te maken met mijn 100-300 ex F4 (sigma).
        Tips zijn welkom (ik spaar nog voor een 70-200 2.8 ex van sigma, donnaties zijn welkom )
        Last edited by sensor; 15 november 2005, 13:48. Reden: typfout
        Groeten Sensor

        Comment


        • #5
          Re: ijshokey 2

          Als je de 70-200/2.8 zult hebben, zul je er niet komen met je 1/125, daar je automatisch wat meer zult zomen. Je moet dan toch op 1/250 to 1/400 zien te geraken en daar geraak je enkel aan ISO 1600.
          Gelukkig valt de ruis niet zo erg op omwille van de lichte achtergrond.
          Bij die kunst verlichting moet je bijna altijd de levels terug instellen maar meestal is dat ook het enige.
          De kunstmatige verlichting op een ijsbaan kan soms rare verkeuringen veroorzaken.

          Al bij al zijn de omstandigheden niet gemakkelijk en worden de grenzen van je DSLR goed beproefd.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: ijshokey 2

            Hoi Sensor.

            Sorry, ik heb je eerste post gemist maar ben hem nu gaan bekijken.
            Volgens mij mag je in beide gevallen zeker niet klagen met deze resultaten!

            Enkele voorbeelden van ijshockey met de sigma 70-200 f2.8 vind je HIER.
            Ik ben op dit moment nog niet zo heel vertrouwd met mijn toestel en zeker niet met de nabewerking via photoshop.

            Wat HUB hierboven zei is juist, 800 of 1600 iso zijn 's avonds (in Deurne) standaard waardes bij 1/250. Zo zijn ze ook genomen. Dan nog kan het gebeuren dat je licht tekort komt en begint de ruis toch de kop op te steken.

            De witbalans is dan nog helemaal een raadsel voor mij, dat ijs is ook nooit hetzelfde, het gaat van nat naar droog tot poedersneeuw. Licht van kwikdamplampen over TL tot de neon van de penaltybar.

            Het kadreren is weer een andere zaak.
            Die kerels gaan echt alle kanten uit aan ongelooflijke snelheden. Dikwijls is die ene fractie dat je te lang wacht het verschil tussen een onscherpe foto of een zootje ongeregeld die als een horde in beeld komt. Dan kun je kiezen, kort croppen of net een deel van de stick of een schaats in beeld.

            Veel suk6 nog in ieder geval.
            Ik ben blij dat dit deel van de sport ook wat meer aandacht krijgt, nu de Belgische televisie nog?
            2006 = winterolympics!

            Groetjes,
            Johan
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

            Comment


            • #7
              Re: ijshokey 2

              [QUOTE=hub2805]Als je de 70-200/2.8 zult hebben, zul je er niet komen met je 1/125, daar je automatisch wat meer zult zomen. Je moet dan toch op 1/250 to 1/400 zien te geraken en daar geraak je enkel aan ISO 1600


              Maar als ik die 70-200 ex 2.8 heb dan maakt het toch niet uit of ik nu op 70 of 200mm trek het diafragma blijft toch open op 2.8 ( vooringesteld op de av modi natuurlijk), wel zal ik bij 200mm eerder kans maken op bewegingsonscherpte, inderdaad zal ik dan de sluiter moeten verhogen, maar 1/250 moet toch volstaan.. de iso kan dan toch ook op 800 blijven? Of zie ik dit mis?
              Trouwens vermijd ik zoveel mogelijk de 1600 iso, je kan die wel door een noise pragrammaatje halen maar dat dan weer ten kost van scherpte,

              bedankt voor de reactie

              Groeten, Raymond
              Groeten Sensor

              Comment


              • #8
                Re: ijshokey 2

                ook een mooie hoor, maal volgende keer nog meer opspattend ijs als het kan.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: ijshokey 2

                  Oorspronkelijk geplaatst door sensor
                  Maar als ik die 70-200 ex 2.8 heb dan maakt het toch niet uit of ik nu op 70 of 200mm trek het diafragma blijft toch open op 2.8 ( vooringesteld op de av modi natuurlijk), wel zal ik bij 200mm eerder kans maken op bewegingsonscherpte, inderdaad zal ik dan de sluiter moeten verhogen, maar 1/250 moet toch volstaan.. de iso kan dan toch ook op 800 blijven? Of zie ik dit mis?
                  Trouwens vermijd ik zoveel mogelijk de 1600 iso, je kan die wel door een noise pragrammaatje halen maar dat dan weer ten kost van scherpte,

                  bedankt voor de reactie

                  Groeten, Raymond
                  Daar zit het em juist. Bij ISO800 zul je nog veel foto's hebben beneden de 1/200 a 1/250 en als je dan op 200mm zit zul je toch nog bewegings onscherpte krijgen. Hou er ook rekening mee dat die bewegingsonscherpte hier is samengesteld uit jou beweging(bibber) en die snelle gasten.
                  Hou er zeker ook rekening met dat die 200mm op een D70 300mm is en op een Canon zelfs 320mm, dus 1/400 is zeker gene luxe.
                  Maar alles hangt natuurlijk ook van de lichtomstandigheden af. Ikzelf heb nooit in Deurne in de dag getrokken. Dan is er een massa meer licht langs de zij- en dak ramen en dat scheelt geen slok op een borrel maar een heel fles op een borrel

                  Ik zou zeggen experimenteer zoveel je kan, het kost je niets en je ziet wat het verschil is tussen ISO800 en ISO1600 en of dat haalbaar is met je toestel. Nogmaals door de lichte achtergrond valt de ruis heel goed mee.(Valt niet zo erg op)

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ijshokey 2

                    Sorry dubbel post
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ijshokey 2

                      Indoor wedstrijden is heel moeilijk. Als ik een wedstrijd ga fotograferen, dan bestudeer ik de lokatie, wat betreft de mogelijkheden.
                      Ik houd rekening met het buitenlicht die door de ramen binnenvallen.
                      Ik kijk op welke plek ik beslist geen opname kan maken, of waar heb ik de mooiste plek voor een opname waar de belichting uitstekend is, gezien de omstandigheden.
                      Na een paar uur fotograferen zal ik vaak de mijn mogelijkheden bijstellen, want de zon is dan iets gedraaid tov de lokatie.
                      Al met al blijft het toch behelpen, maar je leert er veel van.
                      btw ik gebruik nooit een flitser.
                      Veel succes
                      Jos
                      www.picturelifestyle.nl

                      Comment

                      Working...
                      X