Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lampjes ministudio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lampjes ministudio

    Hallo,

    ik ben bezig aan een mini studiotje aan het maken voor productfotografie, nu ben ik eens gaan kijken in een doe het zelf zaak voor wat verlichting maar ben er nog niet aan uit gekomen.
    Hoe los ik dit best op? std hallogeen, beter gloeilampjes, tl (6000 kelvin), wat raden jullie mij aan? is wel een noodzaak dat het betaalbaar is en ik er geen 100den euros moet aan hangen.

    Gr

  • #2
    Re: lampjes ministudio

    ben ook wat opzoek..
    soit, een leerkracht vertelde me dat hij ooit nog bouwlampen aanschafte en er een dimmer aankoppelde tot hij een wat hoger budget had
    ik blijf alvast sparen en wat op het net rondsnuffelen
    klik

    Comment


    • #3
      Re: lampjes ministudio

      Ben eindelijk met het zelfde bezig,toch al wat info gevonden
      1- Kleurtemperatuur.
      200 watt gloeilamp 3000 Kelvin
      Halogeen licht 3400 Kelvin
      Neutraal licht 4750 Kelvin
      Xenon lamp 5000 Kelvin
      Flits 5600 Kelvin
      Dus lijkt Xenon licht dicht in de buurt te komen van een flits en neutraal licht.

      2 - 2 a 3 lampen moet voldoende zijn, had gedacht aan 12 of 220 V met dimmer.

      Gisteren in GB per toeval gewone gloeilamp gezien met de vermelding xenon,ik vermoed echt niet dat dit echt xenon licht is, (xenon gas lamp) maar dat de kleurtemp in de nabijheid komt, het leek een gewone gloeilamp met ingebouwde halogeen.
      Ook heb ik info gevonden van xenon handlicht .

      Morgen eens de doe het zelf binnen gaan en het een en het ander checken.

      Indien er andere forum leden zijn die ervaring hebben met xenon licht graag een reactie.

      Verder ben ik van plan te werken met een plexie (70 * 120 cm) en deze in een halve cirkel op te stellen, de ene zijde wit de andere zwart, zo kan vlug van achtergrond verwisseld worden door de plexie gewoon anders te buigen..
      BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

      Comment


      • #4
        Re: lampjes ministudio

        als je bouwspots gebruikt laat dan in die doe het zelver een stuk mat glas snijden en vervang dat met het originele

        Comment


        • #5
          Re: lampjes ministudio

          Oorspronkelijk geplaatst door camouflage
          Indien er andere forum leden zijn die ervaring hebben met xenon licht graag een reactie.
          Deze foto's zijn gemaakt met Xenon-verlichting:


          En daarbij was de kleurweergave heel goed , de witbalans van de 20D stond op automatisch.
          Op de kraan zelf stonden twee Xenon-spots, en de werfverlichting was ook met Xenon.

          Maar zo'n lampen zal je nooit vinden in een doe-het-zelf, daarvoor zal je naar een groothandel in elektrisch materiaal moeten. Een Xenon-lamp is ook geen gewone gloeilamp, die je zomaar in de plaats van een halogeen of gewone lamp kan plaatsen. Je hebt er een speciaal voorschakelapparaat voor nodig, omdat de lamp op een heel andere spanning werkt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: lampjes ministudio

            Ondertussen eens de doe het zelf zaak binnen geweest, inderdaad had niet verwacht daar xenon lampen te vinden, wel lampen met de vermelding xenon, daar normale halogeen rond de 3000K liggen vermoede ik dat er lampen waren die een hogere K waarde hadden(daarom de vermelding xenon droegen), alwel !!!!!, ze hadden ze niet, maar bestaan wel degelijk.
            info van philips site :
            Philips Halogeen Diamondline Pro
            Beschrijving:
            Laagvolt-hogedruk-halogeenlamp met xenongasvulling en axiaal filament, optisch uitgelijnd in glasreflector
            Je hebt dus wel een transfo nodig !

            Kenmerken:
            Reflector heeft een warmtedoorlatende, lichtreflecterende harde dichroïsche coating
            Constante hoge kwaliteit en fraaie uitstraling blijven gedurende de gehele levensduur gehandhaafd
            Serie van 35W en 50W 50 mm typen
            Kleurtemperatuur 4100K
            GU5.3 lampvoet voor extra steun in armatuur
            Universele brandstand
            Voordelen:
            Bundel met hoge lichtintensiteit en een duidelijk gedefinieerde spreiding
            Koel daglicht-bundeleffect; een groot deel van de gegenereerde warmte wordt via het achterglas naar achteren afgevoerd
            Excellente kleurweergave (Ra = 100)
            Dimbaar
            Gemiddelde levensduur 4000 h
            Nu nog eens kijken waar ik een testlamp kan vinden, momenteel is dit de lamp met de hoogste K waarde (12 of 240V) die ik gevonden heb en in een gewone lampvoet kan geplaatst worden en betaalbaar is.
            groeten Luc.
            Last edited by camouflage; 12 november 2005, 12:11.
            BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

            Comment


            • #7
              Re: lampjes ministudio

              Zie ook volgende threads:

              Op de site van Fotoflits zag ik deze set: http://www.fotoflits.nl/product_info.php?products_id=219&osCsid=a3eb08c9dffa8f707600a8e45a96474c Heeft iemand hier ervaring mee?


              Ik ben erover aan het nadenken wat je zoal allemaal nodig hebt om een beetje studiowerk te doen. Ik heb al door dat je daar wel wat budget voor nodig hebt. Ik heb ook al eens gaan kijken naar flitsers en toebehoren van Falcon Eyes, die vallen nog mee kwestie van prijs maar ik weet niet echt goed wat je allemaal nodig hebt om

              Comment

              Working...
              X