Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

    De laatste tijd krijg ik meer en meer de vraag om (betalend) fotoshoots te doen. Meestal gaat het om feesten, trouwfeesten, communies enz. Het is NIET de bedoeling hiermee in vaarwater te komen van de echte pro's want vaak werk ik zelfs samen met die mannen (bijv als zij geen tijd hebben voor simpele reportage wordt dit al eens naar mij doorgestuurd).

    Tot nu toe heb ik daar echter zelden deftig bedrag voor gevraagd (meestal bijv 1,5€/foto inclusief ontwikkeling) maar materiaal kost ook geld én ik steek er toch heel veel tijd in, dus ben eens aan het bekijken wat de prijs hiervan is.

    Nu krijg ik de vraag van collega schoonzus om haar huwelijksfoto's te maken waarbij ik met het koppel na de plechtigheid in stadhuis naar de zee moet rijden om daar foto's te nemen. Dit zal zo'n 4u à 5u duren. De foto's willen ze op cdrom/dvd, niet in een boek.

    Hoeveel zou ik hiervoor kunnen vragen zonder té duur te worden maar ook zonder bestempeld te worden als 'zot dat die dat voor zo weinig geld doet'.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

    Kijk, daar moet je volgens mij zelf een prijs op plakken.
    Dat men ze digitaal vraagt wil zeggen dat ze of denken dat zelf afdrukken goedkoop is of dat ze het ergens goekoper kunnen laten doen dan bij de fotograaf. Daarom krijg je zelden de fotoreportages mee op CD als je een shoot laat maken... Dus moet je "verdienen" aan de rest.

    Denk aan de prijs van benzine (de sleet van je wagen zullen we achterwege laten dat zou TE zijn), je eten en drinken die dag, je tijd, je materiaal en het risico bij alles wat je doet die dag? Wat als er iets uit je handen valt door jouw schuld of dat van een derde. Had je dat niet gedaan dan kon het ook niet gebeuren. Of ze willen een foto op de golfbreker en jij breekt daar je been? Dat zijn dingen die een "echte" fotograaf in zijn prijs bijrekent...

    Vraag eens prijs voor zo een reportage, dan heb je een richtprijs voor jezelf.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

      wel, voor onze eigen huwelijksfoto's hebben wij toch 1750€ betaald. fotograaf volgde ons dan vanaf 10u 's morgens tot einde receptie. daarbij kwam dan nog een mooi fotoboek (vrij groot) in harde kaft. over werk en foto's waren we heel tevreden, maar spreekt voor zich dat ik zo'n prijs niet ga vragen. meegeven van foto's in digitale vorm is nu ook niet bepaald iets waar ik wild enthousiast van ben en zou ik dus ook doorrekenen (ik 'verdien' dan immers niet aan de afdrukken).

      ik had gedacht aan 300€ of zo, zolang ik met een reportage of drie een nieuwe lens kan aankopen, ben ik al vrij tevreden. of is dit teveel/te weinig?
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

        niet alleen tijdens de shoot gaat er tijd in zitten, maar ook het werk achteraf hè, zeker het nabewerken en op cd zetten, is het naaste Familie, gelden er meestal andere normen, blijft moeilijk hoor.(succes)
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

          Gokken en gissen is het.

          Ik durf een prijs te zeggen en hou het simpel: vraag 250 Euro. Dat is zeker niet teveel, en uiteindelijk is je enigste kost de verplaatsing (Oudenaarde-Kust 2x100km à 0,25 euro = 50 euro). En toch is het voor jezelf een mooie vergoeding voor je hobby.

          De trouwers weten ook wat de kostprijs is van een echte fotograaf, en ze weten ook waarom ze het aan jou vragen. Je zult ook wel heel mooie foto's afleveren. Dus niet twijfelen en doen.

          Zelf al één keer gedaan. Toen ook een site gemaakt. Zie http://www.kristiendirk.com/
          Ik heb dit toen gratis gedaan, domeinregistratie en alles inbegrepen, als cadeau. (ook met leuke 360° filmpjes !!!) Moest ik het over doen, dan verwijs ik trouwers naar deze site, en vraag 500 euro.

          De foto's van de huwelijksmis stonden al op het internet VOOR het avondfeest. Sommige aanwezigen (niet van in de buurt van de kerk) hadden de foto's al gezien toen ze aankwamen op het avondfeest.

          Allez, het was in elk geval een schot in de roos (ook met het gastenboek). En ik heb begrepen van de familie dat - hadden ze dit geweten - ze nooit een beroepsfotograaf gingen gevraagd hebben. Maar dit is dus wel niet onze bedoeling.

          Als BD'er wil ik de meerwaarde van het digitale aspect optimaliseren: internet, rap online, 360° filmpjes, gastenboek... Allemaal zaken waar een beroeps zich niet mee bezighoudt.

          Succes.
          Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
          En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

            Beste Jambo,

            Over een prijs voor een huwelijksreportage ga ik me niet uitlaten.
            Maar de foto's die ik op jou site zie zijn volgens mij niet te vergelijken met die van een proffesionele huwelijksfotograaf.
            Onscherpe,bewogen,overbelichte en slecht gekadreerde foto's. Ikzelf zou alles behalve gelukkig zijn met deze foto's.
            Het is natuurlijk een mooie gebaar van jou om dit gratis te doen voor je vrienden, maar om dit met een "echte" fotoreportage te vergelijken vind ik toch een beetje te ver gaan.

            Groeten,

            Allabama

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

              jambo stelt die vraag niet hé, ik doe dat.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                Ho maar,

                De foto's op de site zijn inderdaad niet scherp. Ik maal daar niet om. Het reduceren, en grotere jpg-compressie gebeurt volledig automatisch. Alle originele foto's zijn goed of aanvaardbaar. Ik gooi er enkel de onscherpe foto's uit.
                De originele (en wel meestal scherp) kregen ze op CD-rom. Sommige minder scherpe foto's bevatten toch unieke shots voor zij die er op staan... Ik oordeel daar niet over.
                Men kreeg van mij ca. 700 foto's. En ik heb heel veel shots of scènes waarbij de beroepsfotograaf geen moeite deed om te trekken. Hij kent zijn doel, een album, en weet vooraf welke shots dankbaar en goed zijn in dergelijk album. Hij heeft ook nog de reportage op een fotogenieke locatie, de foto's bij het verlaten van het huis van de bruid, de receptie, enz.

                Ik weet verdorie maar al te goed hoe gelukkig mijn tante is met ALLE foto's, en het zijn die foto's dat ze ook meeneemt naar vrienden of kennissen. Zij heeft NIET het dure album van de beroepsfotograaf.

                Evengoed om weten: 181 unieke bezoekers bezochten deze site in de periode van het huwelijk (gisteren weeral 41 bezoekers...). Iedereen op het avondfeest kende dit éénvoudig adres.
                Hoeveel mensen zien ooit het ultieme meesterwerk van een beroeps?

                Ik herhaal dat ik absoluut niet de pretentie heb van een beroeps ook maar enigszins te benaderen. Maar als het op het digitale aspect aankomt doe ik mijn klapke mee.
                Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
                En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                  zal nu wel flink oplopen het aantal bezoekers, ben er zelf net geweest, het zijn er wel veel zeg, ben het met je eens dat de opnamen van een beroeps meestal het zelfde stramien hebben.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                    man man man en wat met belastingen, btw, sociale zekerheid????
                    Het is niet de kwantiteit die telt wel de kwaliteit, al lijkt dit in het digitale tijdperk precies niet meer mee te spelen.
                    Nabestellen kan ook nog altijd bij een "echte" fotograaf, maar wat is echt natuurlijk ??? Dat wij wel belastingen, sociale lasten etc. moeten betalen!!!
                    BTW, we maken ook 360° opnamens, snelle service, etc. het is maar wat de klant vraagt! Idd wij maken niet van alles wat beweegt een foto !
                    Ook eens die website gaan bezien en idd heel veel .... foto's waarvan er 500 de vuilbak in kunnen, dus, 700-500= 200 komt overeen met een "echte".
                    On topic, je wenst foto's te maken en dat is je hobby dus ... gratis

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                      Ergens geef ik CCF gelijk, ik vind het trouwens niet snugger om deze vraag te stellen op een forum van fotografie. Indien je het doet voor vrienden en/of naast een PRO en je loopt deze niet in de weg, ok die gaan daar heel blij mee zijn, het zijn immers foto's gemaakt door ....

                      En uiteraard gaan ze deze foto's meenemen naar vrienden en kenissen, zou een beetje duur zijn om een fotoalbum in twee of drievoud te laten maken.
                      Geflitst !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccf
                        man man man en wat met belastingen, btw, sociale zekerheid????
                        Het is niet de kwantiteit die telt wel de kwaliteit, al lijkt dit in het digitale tijdperk precies niet meer mee te spelen.
                        Hier gaan we weer. De pro die klaagt dat hij moet belastingen betalen en er dan maar onmiddellijk als axioma bij voegt dat de pro kwaliteit aflevert.

                        Onderstaande is absoluut geen persoonlijke aanval op jou, maar ik gebruik jouw post om mijn punt te verduidelijken. Indien je je persoonlijk aangevallen zou voelen dan is dit niet mijn bedoeling hoor.

                        1) je hebt volledig gelijk dat het voor een zelfstandige (dat ben ik ook ) zeer vervelend is om een "amateur' in mijn vijver te zien vissen in de wetenschap dat hij dit allemaal "in't zwart" kan doen. Vandaar mijn raad aan de topicstarter, ofwel is dit je hobby en doe je het gratis (zoals ccf ook aangeeft) ofwel schrijf je je tijdelijk in via een payroll bureau en doe deze opdracht officiëel. De pro's gaan jou dit niet meer kwalijk kunnen nemen en vooral zal je strijden met gelijke wapens.

                        2) De andere kant van de medaille: De vergelijking tussen het werk dat een pro maakt en dit van een amateur. Ik wil met een zogenaamde pro gerust eens op stap gaan langs de vitrines van de dorpsfotografen, ik wil gerust eens de klasfoto's van mij kinderen laten zien en wil deze eens plaatsen naast wat we wekelijks in de hall-of-fame van de "amateurkes" van BD te zien krijgen. Van de foto's in de vitrines zou 50% hier de opmerking krijgen "spijtig van de uitgebrande witte trouwjurk" en van de klasfoto van mijn zoon gaat hier gegarandeerd en opmerking volgen over een wansmakelijke spuuglelijke achtergrond of totaal mislukte belichting.

                        Het is dus inderdaad correct dat je maar beter de wettelijke bepalingen volgt wanner je geld gaat verdienen aan een fotoshoot. Maar voel je je als amateur vooral niet minderwaardig tov een pro. In "het huidige digitale tijdperk" zal je evenveel klungelaars als goede fotografen onder de pro's vinden, en als je met hen in zee gaat is dit nog geen garantie op een goed resultaat. Bij een amateur weet je op voorhand dat je geen garantie kan krijgen over het resultaat, maar je zal ook minder betalen. Ieder zijn keuze dus.
                        Last edited by DigiCam; 10 november 2005, 19:42.
                        DigiCam

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                          @Digicam:
                          Ik kan het helemaal volgen. Vandaag net de klasfoto van mijn dochter binnengekregen. Onscherp en met uitgebrande plekken. En dan vragen ze 6€ voor 1 foto. Dan zal ik wel iemand anders zijne BTW betalen.

                          @Lapino:
                          Zo'n 300€ lijkt mij een juiste prijs niet te duur en niet te goedkoop. Als je echt goed bent in dat soort reportages en je kan dat ook in een boek uitleven dan kan je prijs stijgen denk ik. En inderdaad als je achteraf na een paar keer weer een lensje bij kan kopen dan heb je tocht wat aan.
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                            Amaai, nogal een hetse...

                            Iedereen heeft wel een punt van gelijk, en absoluut de zelfstandige fotograaf die zijn zaak verdedigt. Ik ben zelf ook zelfstandig in een branche waar nogal amateurs woekeren. Ik heb daar geen probleem mee. Als je als professionel je niet zeker voelt in de strijd met amateurs, dan moet je afhaken, en veranderen van job.
                            In mijn branche leveren wij een topkwaliteit op een professionele manier. Mijn klanten weten dit ook.

                            Als ik dan een beroepsfotograaf bezig zie met zijn Hasselbladcamera(s) en dito lenzen, en met een gevoelige plaat van ik-weet-niet-hoeveel millimeters, dan weet ik dat - als hij talent heeft - ik hem in de verste verte niet kan benaderen.

                            Ik kom terug naar de vraag "hoeveel vragen voor huwelijksreportage". Ik heb willen antwoorden na een paar ontwijkende antwoorden. Als je kosten maakt op verzoek van iemand, mag je daar een vergoeding voor vragen (pro of amateur). Wat is veel, wat is weinig? Ik heb er een som op geplakt, meer niet. Voor familie of vrienden zou ik het waarschijnlijk opnieuw gratis doen, maar als er teveel beginnen te weten dat ik het gratis doe, dan zou ik wel eens heel populair kunnen worden, en ik wil dan weer niet de slaaf zijn van mijn hobby.

                            En commentaar over de opgegeven site: 700-500 = 200. Akkoord, maar de pro zal in zijn boek waarschijnlijk maar 15-20 foto's van de mis hebben, en geen van het avondfeest, en dan is 200 nog altijd beter dan het album, ... voor mijn tante en de anderen.

                            Ik blijf de zaak verdedigen. Tot op heden heb ik nog niet van iemand een fotoreportage van een huwelijk echt op een site gezien van een pro, met een gastenboek, met 360° filmpjes, en on-line op de dag van het huwelijk. (kan iemand me een voorbeeld geven van wel ???)
                            Toevallig weet ik van mijn tante dat het pro-album na 2 maanden nog niet af was. Maar ja, je moet het misschien vragen.

                            Is er zoals in het wielrennen een vervlakking aan de top, of wordt de basis breder, of m.a.w. worden amateurs steeds beter? Ik doe geen uitspraak, maar aan dergelijke wijzigingen in de maatschappij ga ik als amateur en een ander als pro niets veranderen. "Survival of the fittest" noem ik dit.
                            Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
                            En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoeveel vragen voor huwelijksreportage?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jambo
                              Ik ben zelf ook zelfstandig in een branche waar nogal amateurs woekeren. Ik heb daar geen probleem mee. Als je als professionel je niet zeker voelt in de strijd met amateurs, dan moet je afhaken, en veranderen van job.
                              In mijn branche leveren wij een topkwaliteit op een professionele manier. Mijn klanten weten dit ook.
                              Volledig mee eens. Ik heb het gevoel dat er tegenwoordig wel nogal wat vakfotografen als excuus gebruiken voor de neergang van de sector, dat deze ingepalmd wordt door amateurkes met hun digitale camera's. Ik denk dat de sector zich aan het reguleren is door het gemak waarmee een goede amateur het niveau van een slechte pro kan benaderen.

                              On topic, jouw vraag hoeveel je mag vragen zou ik op volgende manier willen beantwoorden. Het verschil tussen een werk van een pro en van een amateur is dat de vergoeding van de pro zal bestaan uit zijn vergoeding voor zijn tijd die hij in de shoot stop, voor zijn vaste kosten, voor de garantie die hij zal bieden om het werk uit te voeren volgens de regels van de kunst en tenslotte vergoeding voor het opgebouwde "artistieke" krediet. Ik denk dat een amateur realistisch gezien enkel kan aanspraak maken op de twee eerste aspecten. Dus hoeveel schat jij een uurloon voor jezelf in en hoeveel rechtstreeks aantoonbare kosten ga je maken. In tegenstelling tot de pro ga je - veronderstel ik - niet de afschrijving van je camera inrekening brengen, maar wellicht wel verplaatsingskosten. 4 à 5 uur shoot, een uurtje verplaatsing en een 4 à 8 uur afwerking. 250 € lijkt mij vrij realistisch.

                              Ik blijf het wel belangrijk vinden dat dit op een legale manier gebeurd. Het beste en eenvoudigste systeem is dat je dit doet via een payroll bureau. Dan sta je altijd recht in je schoenen.
                              DigiCam

                              Comment

                              Working...
                              X