Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste videokaart voor Photoshop ???????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste videokaart voor Photoshop ???????

    Ik wil een nieuwe computer laten samenstellen en vraag mij af wat op dit moment de beste videokaart is voor fotobewerking in Photoshop.
    Is dit bv de Matrox Parhelia of zijn er nog betere.En welk moederbord past hier goed bij met minimaal 4 geheugenslots. Ik wil er namelijk tussen de 2 en 4 gig in kwijt kunnen.
    Het wordt een computer voor pure fotobewerking.
    Olympus E 20p en C 40.

  • #2
    Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

    Veel zin heeft dat allemaaal niet hoor, fotobewerking is helemaal niet zo zwaar.

    Zie gewoon dat de videokaart een DVI aansluiting heeft (wit), maar das ook al standaard geworden hoor.

    Matrox'en zijn heel duur trouwens.

    2 tot 4 giga? Ook vrij belachelijk... Als je dan toch veel geld wilt uitgeven, koop dan tenminste Low Latency geheugen (Corsair, OCZ), en laat het op 2 2 2 5 draaien (mss moet het voltage wat verhoogt worden dan, dat zie je wel)

    Wat wel belangrijk is: een snelle HD. Beste zal een 10.000 RPM zijn voor windows, en een 16mb cache Maxtor voor de rest (250 GB ofzo)
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

      Bij mijn weten is een videokaart van geen nut bij het begruik van PS. Wel voor games. Voor PS is ram geheugen het belangrijkste, en zoals hierboven vermeld een snelle HD.

      Met 2 gig ram kom je dacht ik al een heel eind. Misschien nuttig om weten is dat CS2 tov van CS veel meer ram nodig heeft. Vergeet een videokaart, investeer eerder in ram, een snelle HD of CPU rekenkracht.

      groetjes,
      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

        Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
        Bij mijn weten is een videokaart van geen nut bij het begruik van PS. Wel voor games. Voor PS is ram geheugen het belangrijkste, en zoals hierboven vermeld een snelle HD.

        Met 2 gig ram kom je dacht ik al een heel eind. Misschien nuttig om weten is dat CS2 tov van CS veel meer ram nodig heeft. Vergeet een videokaart, investeer eerder in ram, een snelle HD of CPU rekenkracht.

        groetjes,
        Johan
        En vergeet daarbij een goede monitor niet! Lijkt me nuttiger daaraan je geld uit te geven.
        Fullator
        Fotostudio Candela Zone
        website: http://www.chronax.be
        website: http://www.marquisemodels.eu

        Comment


        • #5
          Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

          Zoals al aangegeven investeer in een goede monitor en een snelle HD of zelf 2 Harde schijven .
          Daar zal u veel meer aan hebben dan een snelle videokaart die bijna geen invloed heeft op de fotobewerking .
          Groetjes
          http://www.vehe.be

          Comment


          • #6
            Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

            Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
            Bij mijn weten is een videokaart van geen nut bij het begruik van PS. Wel voor games. Voor PS is ram geheugen het belangrijkste, en zoals hierboven vermeld een snelle HD.

            Met 2 gig ram kom je dacht ik al een heel eind. Misschien nuttig om weten is dat CS2 tov van CS veel meer ram nodig heeft. Vergeet een videokaart, investeer eerder in ram, een snelle HD of CPU rekenkracht.

            groetjes,
            Johan
            2 gig is ronduit belachelijk, zoals ik al eerder zei, Corsair Twinx 1024MB LED XLL Matched CAS2, en dat dus in Dual Channel op een dual core AMD, ca gaze
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

              Met dank voor al het commentaar.De strekking is mij geheel duidelijk.
              Ik weet nu waar ik op moet letten.
              Ik heb overigens al een LACie 22 inch blue III en die bevalt prima.
              Olympus E 20p en C 40.

              Comment


              • #8
                Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                Oorspronkelijk geplaatst door frank4049
                Met dank voor al het commentaar.De strekking is mij geheel duidelijk.
                Ik weet nu waar ik op moet letten.
                Ik heb overigens al een LACie 22 inch blue III en die bevalt prima.
                OPGELET: de videokaart speelt bij fotobewerking met Photoshop CS 2 een allerbelangrijkste rol..... ze moet min. 128 en liefst 256 Mb ram hebben anders heb je bijna zeker problemen en uiterst trage werking. Mij moet je niet geloven maar ikzelf had deze problemen op 2 PC 's een P4 en en Dual Athlon na upgraden Videokaart waren de problemen opgelost ( gelukkiglijk en door raad van Adobe Software ontwikkelaar zelf !!! )

                Comment


                • #9
                  Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                  **********

                  Daarom schreef ik ook bijna geen invloed maar denk wel dat 128 bijna standard gewordne is . En zonder beeldkaart kan je ook niet werken natuurlijk.
                  Groetjes
                  http://www.vehe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                    Tuurlijk speelt de VGA-kaart een rol.
                    Die bepaalt uiteindelijk het signaal dat naar je monitor vloeit. Een crappy schermkaart met een dijk van een scherm zal niks opleveren.
                    Zeker als je analoog scherm aansluit.


                    In dat opzicht, kies voor een Matrox of een Ati gebaseerde kaart (bij Ati best van een ietwat gekender merk zoals Asus of dergelijke). NVidia heeft al sinds jaar en dag een minder zuiver signaal dan Ati en Matrox, wat je vooral gaat merken bij hogere resoluties.

                    Ik zit zelf al een tijdje te spelen met het idee om een dual-DVI kaart te kopen, en hoezeer ik eigenlijk naar Ati wou uitwijken (R800) om toch nog wat games te kunnen spelen, zal het naar alle waarschijnlijkheid toch een Matrox P750 worden. Dat Adobe PS2 verhaal doet me echter toch terug twijfelen om naar de Parhelia te lonken.

                    2GB is ook niet belachelijk te noemen als je met RAW beelden (en Nikon Capture) werkt. Twee foto's tegelijk openen, en je bent een slordige 500 MB kwijt, zet Photoshop open met een paar beelden, floep weeral 400 MB.... Windows, virusscan, firewall, firefox, en dergelijke moeten ook nog kunnen leven.... Wij zitten op dit moment met 2 GB, en ik zie de meter toch meer dan eens over de 1 GB grens gaan. Photoshop heeft dan ook nog de gewoonte om geen autonome memory cleanup te doen (kan je manueel laten uitvoeren), waardoor er een heleboel geheugen toegewezen blijft, zelfs al heb je alle foto's gesloten.

                    Snelle schijven, en met name meerdere schijven, zijn ook niet te onderschatten. Ideaal reserveer je een specifieke schijf (die anders weinig belast wordt) voor scratchdisk en tijdelijke bestanden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                      Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                      Mij moet je niet geloven maar ikzelf had deze problemen op 2 PC 's een P4 en en Dual Athlon na upgraden Videokaart waren de problemen opgelost ( gelukkiglijk en door raad van Adobe Software ontwikkelaar zelf !!! )
                      En dit staat ook op de Adobe site te lezen
                      DigiCam

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                        Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow
                        Tuurlijk speelt de VGA-kaart een rol.
                        Die bepaalt uiteindelijk het signaal dat naar je monitor vloeit. Een crappy schermkaart met een dijk van een scherm zal niks opleveren.
                        Zeker als je analoog scherm aansluit.


                        In dat opzicht, kies voor een Matrox of een Ati gebaseerde kaart (bij Ati best van een ietwat gekender merk zoals Asus of dergelijke). NVidia heeft al sinds jaar en dag een minder zuiver signaal dan Ati en Matrox, wat je vooral gaat merken bij hogere resoluties.

                        Ik zit zelf al een tijdje te spelen met het idee om een dual-DVI kaart te kopen, en hoezeer ik eigenlijk naar Ati wou uitwijken (R800) om toch nog wat games te kunnen spelen, zal het naar alle waarschijnlijkheid toch een Matrox P750 worden. Dat Adobe PS2 verhaal doet me echter toch terug twijfelen om naar de Parhelia te lonken.

                        2GB is ook niet belachelijk te noemen als je met RAW beelden (en Nikon Capture) werkt. Twee foto's tegelijk openen, en je bent een slordige 500 MB kwijt, zet Photoshop open met een paar beelden, floep weeral 400 MB.... Windows, virusscan, firewall, firefox, en dergelijke moeten ook nog kunnen leven.... Wij zitten op dit moment met 2 GB, en ik zie de meter toch meer dan eens over de 1 GB grens gaan. Photoshop heeft dan ook nog de gewoonte om geen autonome memory cleanup te doen (kan je manueel laten uitvoeren), waardoor er een heleboel geheugen toegewezen blijft, zelfs al heb je alle foto's gesloten.

                        Snelle schijven, en met name meerdere schijven, zijn ook niet te onderschatten. Ideaal reserveer je een specifieke schijf (die anders weinig belast wordt) voor scratchdisk en tijdelijke bestanden.
                        Nvidia geen zuiver signaal... amai dat we dat nog mogen meemaken . Das echt wel "stieren******" hoor wat je hier zegt.
                        Merk doet ook niet echt toe bij Ati... enigste verschillen vind je in de cooling, het zijn uiteindelijk allemaal dezelfde kaartjes hoor. Asus gaat veel meer software leveren met hun kaartjes, en daar betaal je ook voor.

                        Matrox P750? Er zijn maar weinig mensen dat die kaart nodig hebben hoor... ik ga niet verbieden ze je te kopen, maar het is pure overkill .

                        Een nvidia 6600GT/6200/x800 reeks is ook al overkill, maar dat koop je dan toch beter imo nee?

                        Over die RAW kan je wel eens gelijk hebben hoor.

                        Wat me opvalt... heeft er hier nog niemand van latencies gehoord? Bigger is not always better hoor...
                        flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                          Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
                          Nvidia geen zuiver signaal... amai dat we dat nog mogen meemaken . Das echt wel "stieren******" hoor wat je hier zegt.
                          Merk doet ook niet echt toe bij Ati... enigste verschillen vind je in de cooling, het zijn uiteindelijk allemaal dezelfde kaartjes hoor. Asus gaat veel meer software leveren met hun kaartjes, en daar betaal je ook voor.

                          Matrox P750? Er zijn maar weinig mensen dat die kaart nodig hebben hoor... ik ga niet verbieden ze je te kopen, maar het is pure overkill .

                          Een nvidia 6600GT/6200/x800 reeks is ook al overkill, maar dat koop je dan toch beter imo nee?

                          Over die RAW kan je wel eens gelijk hebben hoor.

                          Wat me opvalt... heeft er hier nog niemand van latencies gehoord? Bigger is not always better hoor...
                          - De testen waar de zuiverheid van het signaal wordt bekeken kun je op 1 hand tellen, C'T magazine controleerde dit op regelmatige basis, en daar kon je gemakkelijk merken dat er bij contrastovergangen oscillaties waren bij Nvidia kaarten die bij andere kaarten veel minder waren.
                          - Als je al eens een printje voor hoogfrequente signalen hebt ontwikkeld, dan weet je wat de invloed van de plaatsing van een component is. Gelukkig maar voor ons gebruiken de meeste noname brands de zogenaamde (PCB) reference designs van de chipfabrikanten waardoor de kwaliteit meestal meevalt. Waarom betaal je bij Asus iets meer: dat heeft niet zozeer met de software te maken, maar meer met een bepaalde vorm van kwaliteitscontrole en ontwerpaanpassingen die ze doorvoeren om de signaalkwaliteit, performantie en dergelijke te verbeteren.
                          - Een P750 is allesbehalve overkill, dit is de goedkope versie van de Parhelia. De Parhelia is pas overkill.... als je tenminste niet met video en dergelijke bezig bent tenminste. Een P650 koop je voor minder dan 200 euro, een P750 voor minder dan 250 euro. Een Parhelia rond de 500, en een Parhelia APVe, wel daar ben je snel 750 euro aan kwijt.
                          - latency op RAM's is inderdaad van belang, maar een nanosecondje meer of minder op een RAM ga je minder snel voelen dan die latency van 7 milliseconden van de harde schijf terwijl je aan het cachen bent. Om het onderste uit de kan te halen moet je inderdaad naar die latencies en dergelijke gaan zoeken, maar de performantiewinsten zijn niet in de grootteordes van tientallen (laat staan 10) procent. Doordacht een PC bouwen levert meestal veel meer winst.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                            Heb net verleden week een Matrox APVe 128MB PCI-e besteld voor men grafische collega.

                            €385 incl. met triple-head. Je kan er natuurlijk niet mee gamen, maar op grafisch gebied is dit wel het beste.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste videokaart voor Photoshop ???????

                              Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
                              Nvidia geen zuiver signaal... amai dat we dat nog mogen meemaken . Das echt wel "stieren******" hoor wat je hier zegt.
                              Merk doet ook niet echt toe bij Ati... enigste verschillen vind je in de cooling, het zijn uiteindelijk allemaal dezelfde kaartjes hoor. Asus gaat veel meer software leveren met hun kaartjes, en daar betaal je ook voor.

                              Matrox P750? Er zijn maar weinig mensen dat die kaart nodig hebben hoor... ik ga niet verbieden ze je te kopen, maar het is pure overkill .

                              Een nvidia 6600GT/6200/x800 reeks is ook al overkill, maar dat koop je dan toch beter imo nee?

                              Over die RAW kan je wel eens gelijk hebben hoor.

                              Wat me opvalt... heeft er hier nog niemand van latencies gehoord? Bigger is not always better hoor...
                              Tja en toch is het zo hoor. Spacemanbow heeft idd gelijk.
                              Staat zelf op diverse sites te lezen (ale, verleden jaar toch)
                              Ati heeft een scherper beeld dan Nvidea...
                              Of je wil of niet, het is nu eenmaal zo. Ik heb, het is nu al wel een tijdje geleden (verleden jaar) beide getest (zelf getest) en vond zelf de ATI kaarten een scherper beeld hebben. Je kan dit vooral zien aan de vensterranden, letters zwart op wit en bv de windows start knop (dienne groene)
                              Maar Nvidea heeft mooie kaartjes hoor , dat wel.
                              Maar als je echt 't beste wil voor video en fotobewerking.. Kies dan toch maar voor ATI chips. (Huidige generatie welteverstaan)

                              Comment

                              Working...
                              X