Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensdoekjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensdoekjes

    't Is misschien een domme vraag maar mag ik mijn lens schoonmaken met van die brillenpoetsdoekjes of doe ik dit beter niet? En wat gebruik je eigenlijk het beste?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: lensdoekjes

    Het beste zijn doekjes van micro-vezel. De doekjes die je bij de opticien krijgt bij een nieuwe bril zijn zo...

    Probeer in elk geval het gebruik van vochtige brillendoekjes te vermijden. Daar zit soms een vloeistof in die de coatings van de lens kunnen beschadigen... De meesten zijn OK, maar je weet nooit.
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: lensdoekjes

      Gebruik de brilledoekjes van 't merk Instanet, kan je kopen in Kruidvat.

      Kosten maar een tiende dan wat de fotohandel je wil aansmeren en zijn zekers zo goed.

      Ik gebruik ze al jaaaaaaaaren. Staat er ook op, Geschikt voor optical enz...
      en ze passen makkelijk in je fototas omdat die dingen zo plat zijn.
      Dit was een paar jaar geleden ookal eens aan 't bod gekomen hier op BD...
      sindsdien gebruiken de "anciens" deze Instanet doekjes...

      En denk eraan een doekje maar één keer gebruiken en dan weggooien. Niet opbergen voor straks...
      Want dan kan je krassen maken als er aan zee bv een zandkorreltje op kleeft... (heb 't zien gebreuren op de SD Oostende)
      Last edited by mic; 6 november 2005, 18:35.

      Comment


      • #4
        Re: lensdoekjes

        Microvezel poetsdoekje (groen) van de lidl (mic gene aldi deze keer)
        Groetjes,

        Rudi Petitjean

        NATURE GALLERY

        Comment


        • #5
          Re: lensdoekjes

          Daar gebruik ik "Microfibre PLUS" voor
          Verkrijgbaar in de Colruyt o.a. en andere grootwarenhuizen.

          Als vloeistof heb ik een spray: "Brilreinigende spray".
          "Voor een voorzichtige reiniging van brillen en glazen oppervlakken".
          Er zit ethylalcohol in...
          Komt van de Aldi
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: lensdoekjes

            Juist, zo'n microvezel doekje is natuurlijk OK.
            Maar dat gebruik je meermaals? Of gooi je het na éénmaal vegen weg?
            Als je het telkens opnieuw gaat gebruiken zit de kans erin dat er als je op 't strand van Oostende aan 't shooten bent, dat er één (1 is genoeg) zandkorreltje in je vezeldoekje raakt...(niet alleen 't strand, op de heide of 't bos kan ook één zandkorrel liggen)
            Onnodig te zeggen wat één zandkorel voor effect heeft als je dat tegen je duur glaswerk gaat schuren.
            Ik ben van 't standpunt. Gebuik van die natte brilledoekjes (Instanet is safe) en gooi na iedere poetsbeurt je doekje weg.
            Heb je straks een ander nodig, scheur je weer een zakje open en gebruik een clean doekje. Deze zitten stofvrij verpakt ieder in een apart zakje...
            En voor je gaat reinigen eerst effe blazen op je lens met een blaaspeer of met je mond om zeker alle korrels te verwijderen voor je gaat cleanen.
            Ik heb bij de BD Shooting Day in Oostende een BDer zien vloeken dat 't niet meer mooi was. Maar hij had net z'n dure lens een schuurbeurt gegeven.
            Er was toen vrij veel wind op 't strand en 't staketsel (zo heet dat ding naar 't schijnt) en de zandkorrels vlogen in 't rond. Dus je doekje heeft echt niet veel nodig hoor...
            Akkoord 't is misschien overdreven... maar ik ben van die mening, liever voorkomen dan genezen. Want we weten allemaal dat 't glaswerk dikwijls de duurste aankoop is.

            Shooting Day Oostende... Zonsondergang, strand, BDers, dure lenzen en.... veel zandkorrels.

            Comment


            • #7
              Re: lensdoekjes

              Juist mic, lijkt me beter.
              Die microvezeldoek gebruik ik niet veel, ik blaas het stof liever weg.
              Een korreltje kan er altijd zijn he...ook als je niet aan het strand bent bijv.
              Ik pas daar altijd zeer goed voor op
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: lensdoekjes

                Merci voor de tips en ik denk dat ik morgen eens langsga in 't kruidvat

                Comment


                • #9
                  Re: lensdoekjes

                  Ik dacht dat het zelfs op de DVD film stond, dat lenzenpoetsen...
                  Effe zoeken... Ja, hoor...
                  Kijk met wat de hele dure lenzen gepoest worden.
                  Een uittreksel uit de film Shooting Oostende

                  Comment


                  • #10
                    Re: lensdoekjes

                    Na lezing van bovenstaande gebruik ik met iets geruster hart verder die Instanet doekjes.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: lensdoekjes

                      stel er zitten krasjes op je lens, bestaat er dan een manier het ongedaan te maken, bestaan er van die bedrijven???.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: lensdoekjes

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                        stel er zitten krasjes op je lens, bestaat er dan een manier het ongedaan te maken, bestaan er van die bedrijven???.
                        Ja, bedrijven als Canon, Nikon, Minolta enz. verkopen nieuwe lenzen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lensdoekjes

                          Een BD-er die ook opticien is, heeft me het gebruik van Instanet-doekjes eens afgeraden (ik dacht dat het Pierre was, als ik me niet vergis). Die zouden, ondanks wat de verpakking zegt, de antireflecterende laag van optische instrumenten (brillen, lenzen...) aantasten.

                          Sindsdien gebruik ik hoofdzakelijk nog enkel zo'n microvezeldoek. De Instanetdoekjes dienen enkel nog voor de body of als een lens echt té vuil is.

                          seppuku.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lensdoekjes

                            Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                            Een BD-er die ook opticien is, heeft me het gebruik van Instanet-doekjes eens afgeraden (ik dacht dat het Pierre was, als ik me niet vergis). Die zouden, ondanks wat de verpakking zegt, de antireflecterende laag van optische instrumenten (brillen, lenzen...) aantasten.

                            Sindsdien gebruik ik hoofdzakelijk nog enkel zo'n microvezeldoek. De Instanetdoekjes dienen enkel nog voor de body of als een lens echt té vuil is.

                            seppuku.
                            Je zou dat eens moeten kunnen testen maar de vraag is hoe?
                            Als je onmiddellijk "prijs" had (schrammen of coating die aangetast wordt)
                            dan wist je het ook onmiddellijk.
                            Het kan goed zijn dat dit gebruik van die Instanetdoekjes een tijdje goed
                            gaat om dan vast te stellen achteraf dat de coatings toch wat minder zijn

                            Hoe kan je op zekerheid spelen?
                            Dat is de vraag.

                            Een oplossing is een neutrale filter op al de lenzen.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: lensdoekjes

                              Op mijn vijf lenzen dat ik heb zit er ofwel een UV- of polarisatiefilter en de zonnekap wordt ook gebruikt, want met filters erop meer kans op flare !
                              Is de filter stoffig gewoon even blazen met een blaaspeertje, bij vette vingervlekken eens goed met de adem erop en dan afkuisen met een propere zakdoek.
                              Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

                              Comment

                              Working...
                              X