Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tropisch zee-aquarium : hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tropisch zee-aquarium : hoe?

    Heb hier wat gezocht maar vindt niet de goeie informatie.

    Ik heb hier een 700l tropisch zeewater aquarium staan. Ik ben een beginner op fotografie-vlak maar toch zou ik deftige foto's willen trekken van mijn bakje.
    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
    Ik ben me er ten zeerste van bewust dat het niet evident is.

    Heb al een paar pogingen ondernomen zie :
    http://users.pandora.be/pioux/aqua

    Als er mensen zijn die willen langskomen om te experimenteren/tonen/testen/uitleggen/helpen....meer dan welkom!!

  • #2
    Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

    't zal misschien aan mij liggen, maar ik vind dat toch al zeer geslaagde foto's hoor.... ik denk niet dat het zowieso mogelijk is om foto's te maken met dezelfde kwaliteit als bvb honden/katten/...

    Je zit altijd met het glas (lichtbreking) en water.... ik ga het hier wel opvolgen want wil wel eens weten of de kwaliteit idd hoger kan...
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

    Comment


    • #3
      Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

      nou nou ben effe wezen kijken ik vind het knappe opnamen hoor, maar misschien wil je fellere kleuren???.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

        Ik vind die foto's ook niet slecht hoor, maar de kleuren zijn inderdaad aan de doffe kant

        Als je foto's neemt is dan de rest van de kamer totaal verduisterd? Dat is zowat de enige tip die me voorlopig te binnen schiet, buiten het feit dat je beter je toestel IN het aquarium steekt maar dan heb je een duur onderwaterhuis nodig en ik denk dat je bak daarvoor toch aan de kleine kant is...

        Comment


        • #5
          Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
          Ik vind die foto's ook niet slecht hoor, maar de kleuren zijn inderdaad aan de doffe kant

          Als je foto's neemt is dan de rest van de kamer totaal verduisterd? Dat is zowat de enige tip die me voorlopig te binnen schiet, buiten het feit dat je beter je toestel IN het aquarium steekt maar dan heb je een duur onderwaterhuis nodig en ik denk dat je bak daarvoor toch aan de kleine kant is...
          jawade 700 liters vind ik nie klein meer hoor.

          Voor de rest volg ik Tony en mischien ook eens aan denken van en polfilter te proberen te gebruiken dit om weerkaatsing glasbak wat tegen te houden.

          Grts
          Formatje

          Comment


          • #6
            Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

            Misschien kan deze informatie je helpen.
            Ik zou eens informeren bij een duikvereniging afdeling onderwaterfotografie.
            Tik eens “onderwaterfotografie” bij Google in.
            Als je de eigen foto’s bewerkt, wordt het resultaat al een stuk beter, en kan je er nu al kleurrijke foto, s van maken. Ik heb het even uitgeprobeerd.

            Grt,
            Hexagon

            Last edited by Hexagon; 2 november 2005, 13:40.
            Grt,
            Hexagon

            Comment


            • #7
              Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

              alvast bedankt iedereen voor de reacties.

              700l is niet klein maar te klein voor onderwaterfotografie, das zeker.
              Idd, de foto's zijn wel scherp maar de kleuren zijn niet echt realisticsh in mijn ogen.
              Omdat na te gaan moet je uiteraard ook de bak in het echt bekijken.
              Vandaar ook de uitnodiging....koffie en mattentaart worden voorzien

              @hexagon
              ga dat zeker even nagaan..maar alles is voor verbetering vatbaar hé...ook het trekken van de fotoos zelf.

              Living was verduisterd maar probleem is dus het licht in de bak.
              Zijn geen tl's maar speciale verlichting 150w maaar 16000kelvin sterkte...
              Vandaar de moeilijkheden hier.

              Laat maar komen die tips! En de uitnodoging staat nog open!

              Comment


              • #8
                Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                Oorspronkelijk geplaatst door pioux
                ...koffie en mattentaart worden voorzien
                Geraardsbergen neem ik aan?

                Comment


                • #9
                  Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                  yep!


                  Welkom...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                    Helaas is het 95km van hier vandaan
                    Ik lust anders wel een mattetaart

                    Kan je een wit blad in de buurt van die lampen krijgen om een custom witbalans te maken? Nog beter zou een wit blad IN het aqaurium zijn waarschijnlijk, of iets wit plastiek...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                      Is dit wat je in gedachten had ?
                      Last edited by elsan; 2 november 2005, 20:52.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                        Is dit wat je in gedachten had ?
                        Qua lichtsterkte/kleurechtheid gaat dit er zeker naartoe!!
                        Voor zover men kennis gaat inzake witbalans :

                        Speelt het rol dat die lampen eigenlijk een blauwe kleur afgeven?
                        Ik kan een blad net onder de lampen houden, maar hoe of met welke instelingen moet ik dan een foto trekken?


                        95km is al een eind...maar mocht je ooit zin hebben...geef een seintje, het kan leerrijk zijn!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                          Een tip die ik ooit eens gelezen heb, is het gebruik van een losse flits en die te plaatsen boven het aquarium.

                          Belangrijk is dat het water zeer helder is en het glas onbeschadigd. Zoals reeds vermeld vermijd je best zoveel mogelijk extern licht. Ook kan je eens proberen onder een schuine hoek tov het glas fotograferen om je eigen reflecties te vermijden. Zo kan je desnoods ook zelf flitsen, zonder een mooie zon op je aquarium te krijgen. Vissen schrikken normaal gezien niet van de flits, die is blijkbaar te kort om door hen te kunnen gezien worden.

                          Custom lichtbalans instellen is idd ook mijn idee: met een stuk wit plastiek in het aquarium te plaatsen moet dat te doen zijn.

                          Wat de kleur betreft: die speciale lampen zijn er op berekend om de kleuren van de vissen extra te satureren, zeker voor het menselijk oog. Bij 'normale' belichting zien die vissen er een stuk 'gewoner' uit...

                          Wienne

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                            Is moeilijk onderwerp. Ben naar de exif van enkele van je foto's gaan zien.
                            Alle iso 1600, metering pattern, sluitertijd is denk ik te laag, belichting zonnig?
                            Heb er een gezien op sluitertijd 1/125, wb auto en flash, die is merkelijk scherper.

                            Ik zou in elk geval proberen de iso te verlagen, metering spot, sluitertijd zo hoog mogelijk... en al in nef geprobeerd.

                            Wat betreft je uitnodiging als deze nog geldig is....
                            Linda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tropisch zee-aquarium : hoe?

                              Oorspronkelijk geplaatst door linda16093
                              Is moeilijk onderwerp. Ben naar de exif van enkele van je foto's gaan zien.
                              Alle iso 1600, metering pattern, sluitertijd is denk ik te laag, belichting zonnig?
                              Heb er een gezien op sluitertijd 1/125, wb auto en flash, die is merkelijk scherper.

                              Ik zou in elk geval proberen de iso te verlagen, metering spot, sluitertijd zo hoog mogelijk... en al in nef geprobeerd.

                              Wat betreft je uitnodiging als deze nog geldig is....
                              Linda
                              zet daarbij nog je witbalans op TL licht en probeer indirect te flashen, moet je natuurlijk wel een externe flash voor hebben. In Nef zou ik niet aanraden als je geen kei bent in nabewerking, neem in dat geval liever Jpeg Large.
                              Als je niet echt vertrouwd bent met PS of PSP software, download Pixasa van Google, kan je al een aantal foto's met oppoetsen op zeer eenvoudige wijze.
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X