Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom de overstap naar digitaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom de overstap naar digitaal?

    Ik werk nog steeds analoog en ik moet mij vaak bijna verantwoorden waarom.

    Daarom een vraagje aan de digitale fotografen:
    Wat was uw belangrijkste reden om naar digitaal over te stappen?

    De analoge fotografen onder ons mogen uiteraard ook zeggen waarom ze nog niet zijn overgestapt.

    Groeten, Benny
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: Waarom de overstap naar digitaal?

    Analoge fotografen dat is zoals The last of the Mohicans. MAar idd dat is nog iets wat zijn charme heeft. Voor mij de kostprijs die ik nu niet moet doorreken aan de klant en de snelheid.
    MAAR draai of keer het zo vaak u weil, een zwartwit foto analoog is nog steeds niet te evenaren.

    Comment


    • #3
      Re: Waarom de overstap naar digitaal?

      Tja, laat me het als volgt samenvatten...

      Je hebt "eten" en "eten"...
      Voor de één is dat een restaurant met sterren, voor de ander is dat een hamburger"restaurant"...nu moet je eens kijken waar er het meeste volk zit
      Mijn vader was bouwkundig tekenaar en heel z'n leven tekende die op een tekenplank, de laatste jaren kwamen al die jonge gasten en hadden de mond vol over Cad-Cam...dat konden ze allemaal totdat ze wegens omstandigheden hun superpompoeters een tijdje moesten missen man-o-man
      Wat ik wil zeggen is...bwaahhh denk dat je m'n punt wel snapt zeker
      Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

      Comment


      • #4
        Re: Waarom de overstap naar digitaal?

        Oorspronkelijk geplaatst door ccf
        MAAR draai of keer het zo vaak u wil, een zwartwit foto analoog is nog steeds niet te evenaren.
        Ik sluit me hier bij aan!
        In de opleiding die ik nu volg zien we analoog en tevens digitaal,
        ik zit eens liever in de doka dan voor PS, voor de meesten zal dit nu wellicht absurd klinken
        klik

        Comment


        • #5
          Re: Waarom de overstap naar digitaal?

          Overstap wegens "controle" die ik de laatste tijd totaal niet meer had. (o.a. wegens rottige afmaak door de labo's van analoge film)
          Binnen betaalbare grenzen gekomen, en kwalitatief zo goed als evenwaardig aan 35mm (ik spreek hier niet over 6x6 etc..), voor mij (door toevoeging van controlfreakmogelijkheden zoals photoshop) zelfs veel beter.
          Geen stof en draadjes meer, het contrast en de kleur bepaal je zelf.
          Even wisselen naar een hogere ISO-film of zwart wit is nooit geen probleem of dilemma meer. (kleurbalans stel je achteraf nog bij indien nodig, bij film zit je bijna zo goed als vast aan de gebruikte)
          Ik doe mijn analoog spul niet weg (backup 'in case' voor critical assesments (lees: trouws's jubilees), maar als ik zal de analoge film (in zulk geval) wel digitaal processen (na negatiefscan).
          Veel makkelijker om achteraf nog iets bij te retoucheren (van rode ogen tot DOF , burn en dodge of storende elementen weg-retoucheren).

          Just my humble opinion.
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

          Comment


          • #6
            Re: Waarom de overstap naar digitaal?

            De belangrijkste reden voor mij was de financiele,werkintensieve en de plaatsinnemende factor.
            Financieel ,daar hoeft geen tekening bij veronderstel ik? Film, papierformaten, ontwikkelaar voor film en foto,etc.....

            Werkintensief: ik liet een tijdje de films samenkomen en dan ontwikkelde ik alles in één keer. Om elke dag of een paar keer per week opnieuw die baden klaar te maken was een hele klus. Ik zat boven op een kamertje waar geen afvoer, water etc ...was. En om die baden open en bloot te laten staan vond ik niet zo een goed idee wegens de verdamping die tot op de slaapkamers te ruiken was.

            Plaatsinnemend: Ik heb 4 kinderen en had die kamer nodig.

            Nu met digitaal, geen afvalstoffen meer die milieubelastend zijn, ik kan het doen in de living in een appart hoekske,ik heb meer controle over het eindresultaat, en de grootste troef vindt ik dat ge het direct kunt delen met anderen en er ook waardering voor krijgt, wat vroeger wel veeeeeeeeel minder was.

            Analoog zal ik zeker niet weg doen, ik heb nog alles op de doka na, maar om nu terug te beginnen met ontwikkelen, fixeren, stoppen, tegenhouden, doordrukken etc... Nee bedankt. Dat laat ik voor de zeldzame gelegenheden doen door de labo's en houdt me liever bezig met mijn hobby,nl fotografie

            Groetjes

            JO
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #7
              Re: Waarom de overstap naar digitaal?

              Sneller werken, gemakkelijker, minder wachttijden en alles zelf in handen hebben
              of "baas is eigen buik" zouden de dames zeggen
              Je kan het resultaat direct bekijken en beoordelen.

              Ik vrees wel één nadeel: de leercurve; omdat we nu een hoop foto's kunnen maken en thuis "zien en hopen" dat er wel een paar goede tussen zullen zitten.
              Let op: dit geldt niet voor iedereen hoor.
              Studie, kennis en ervaring zal altijd moeten...

              Leer jouw camera kennen, is nog zoiets!
              Al die instellingen op een beetje digicam maken het absoluut niet makkelijker.
              Ze dienen wel de flexibiliteit maar ja.....
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                Commercieel gezien... Het gaat sneller en iedereen verwacht ook dat je sneller werkt, dus digitaal is het makkelijker te volgen...

                Niet commercieel gezien vind ik mijn pc toffer dan de doka

                Een (klein) nadeel is zwart wit printen, maar mn Epson concurreerd goed tegen de vergroter. Het grootste nadeel vind ik dat ik midden- en grootformaat digitaal redelijk onbetaalbaar zijn.

                Conclusie, ik stap over omdat ik mee ga met de tijd. Filmpjes, papier en de hele bazaar is allemaal veel moeilijker te krijgen dan vroeger, labo's ontwikkelen bijna geen dia meer, je moet langer wachten etc..

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door peterson
                  Ik sluit me hier bij aan!
                  In de opleiding die ik nu volg zien we analoog en tevens digitaal,
                  ik zit eens liever in de doka dan voor PS, voor de meesten zal dit nu wellicht absurd klinken
                  toch niet hoor!! Persoonlijk heb ik ook meer plezier aan de doka dan aan de photoshop lessen Misschien omdat het 'nieuw' is voor me

                  Waarom digitaal? Ik vermoed omdat ik eraan begonnen ben in het digitale tijdperk...zoals zovelen hier. Ik heb hier niet specifiek over nagedacht. Het leek me op dat moment gewoon het 'handigste'. Geen filmrollekes kopen, een mislukte foto kan je gewoon wissen en een foto meer of minder speelt ook al geen rol meer.

                  Staat wel vast - hoewel ik het wel leuk vind (maar niet meer dan dat) - dat na en buiten de opleiding nooit aan dokawerk zal doen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                    Ik heb ook eerst een analoge reflex gehad, maar omdat de fotorolletjes + het ontwikkelen vrij duur was heb ik daarmee nooit veel uitgeprobeerd. Die stond dus altijd op de automatische programma's .

                    Dan heb ik nog een tijdje gewerkt met compacte digitale toestelletjes (HP 315 / Nikon Coolpix 880), maar ik wou toch terug een toestel waarbij ik zelf wat meer kon instellen.

                    En toen kwam de eerste "betaalbare" DSLR (300D) uit, ben ik ook op dit forum terechtgekomen, en heb ik al héél veel bijgeleerd.
                    Met de 300D heb ik in het begin nog wat foto's gemaakt met de automatische programma's, maar omdat die niet altijd het gewenste resultaat opleverden ben ik begonnen met experimenteren. Daarvoor is een digitaal toestel echt ideaal, want allerlei instellingen uitproberen kost niets, je ziet het resultaat direkt, en je kan via de EXIF ook altijd terugvinden wat je gedaan hebt .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                      Het is een verlengstuk van mijn computerhobby, dus geen overstap. Ik fotografeerde wel analoog, maar enkel familiekiekjes.

                      P.S. Het geschreeuw in iedere posting van U werkt wel een beetje op mijn zenuwen.
                      Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                        Puur voor het gemak: je hoeft geen filmrolletjes te gaan kopen, je hoeft achteraf geen filmrolletjes binnen te brengen, je hoeft niet te betalen voor de ontwikkeling van de rolletjes, en je moet niet terug om alles op te halen.

                        Digitaal --> Foto's overzetten op PC, goede uitselecteren, slechte de vuilbak in (zonder kosten!) en via internet doorsturen voor ontwikkeling, pakje wordt mooi thuisgeleverd....

                        Verder experimenteer ik nogal graag (aperture aanpassen, spelen met sluitertijd, beweging, belichting etc....) en bij digitaal zie je dan onmiddelijk resultaat. Je kan onmiddelijk op het LCD of PC het resultaat bekijken, zien wat een bepaalde setting doet, je weet of je de goede richting uitgaan met wat je wil bereiken. Schier onmogelijk bij analoog, want je moet altijd wachten tot je filmrolletje terug is van het fotolab (niet iedereen heeft thius een donkere kamen veronderstel ik)

                        Uitwisseling: je trekt foto's tijdens een familiefeestje (kerst, verjaardag etc) en je stuurt de foto's dezelfde avond nog via email naar je gasten, of geeft hen direct de foto's van het feestje mee op CD! Zo vermijd je dat men moet wachten op het volgende familiefeestje eer ze de foto's te zien krijgen!

                        En je kan veel meer foto's nemen, want het kost niets. Als ik bvb een dagje naar circuit trek, maak ik al snel enkele honderden foto's, waarvan het merendeel achteraf voor de virtuele prullenbak is. Blijft over een collectie van enkele tientallen goede foto's. Analoog ga je zowieso "zuiniger" proberen te klikken, maar vermits je geen direct resultaat hebt kan het wel eens zijn de je thuiskomt zonder deftige foto's. Als ik tijdens een race merk dat er te weinig actie in de foto's zit, kan ik dit onmiddelijk gaan bijstellen. Dat zie ik analoog ook niet gebeuren....
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bingel
                          Het is een verlengstuk van mijn computerhobby, dus geen overstap. Ik fotografeerde wel analoog, maar enkel familiekiekjes.

                          P.S. Het geschreeuw in iedere posting van U werkt wel een beetje op mijn zenuwen.
                          eens met die PS, word er zo langzamer hand ook een beetje gek van.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                            "DE" belangrijkste reden was simpel, mijn analoge camera's waren helaas ter ziele. De ouwe Ricoh had nog Practika draad, dus ooit vervangen door een 2e hands Minolta, welke echter ook vrij snel storingen vertoonde. Nog wel een tijdje lopen rommelen met ene Soligor P&S , maar ik wou meer. Terug naar SLR, in ieder geval, maar met de komst van de Superzooms gevallen voor de C750. Dat was een (duur) maar goed alternatief. Achteraf gezien wel een beetje spijt, ik heb toch nog mijn zinnen gezet op een 'simpele' DSLR...
                            Groets, Gerhard
                            Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarom de overstap naar digitaal?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
                              Tja, laat me het als volgt samenvatten...

                              Je hebt "eten" en "eten"...
                              Voor de één is dat een restaurant met sterren, voor de ander is dat een hamburger"restaurant"...nu moet je eens kijken waar er het meeste volk zit
                              Mijn vader was bouwkundig tekenaar en heel z'n leven tekende die op een tekenplank, de laatste jaren kwamen al die jonge gasten en hadden de mond vol over Cad-Cam...dat konden ze allemaal totdat ze wegens omstandigheden hun superpompoeters een tijdje moesten missen man-o-man
                              Wat ik wil zeggen is...bwaahhh denk dat je m'n punt wel snapt zeker
                              Nauwelijks ...

                              Comment

                              Working...
                              X