Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

culinaire fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • culinaire fotografie

    Wie kan mij helpen met culinaire fotografie.
    Ik ben gek op die prachtige foto's in keukenboeken maar het lukt niet bij mij.
    Waarschijnlijk de belichting.
    Heb D70 met SB600

    Ik ben leraar in een hotelschool. Kan dus constant trainen (dat is mijn voordeel)
    Boeken over dit onderwerp vindt ik ook niet. Bestaan er?

    Alvast bedankt voor de moeite.
    Serge

  • #2
    Re: culinaire fotografie

    Meestal is dat geen voedsel meer hoor, veelal verf, hout, pyrex, etc ...
    achteraf zijn die mooie bordjes echt niet meer te eten !!!

    ik zou zeggen experimenteren en bepaalde zaken vervangen. maar echt voedsel fotografeerd niet echt lekker.

    om bijvoorbeeld een biefstuk er lekker te doen uitzien kan je hem bijvoorbeeld vernissen, of regelmatig inborstelen met de saus of iets dergelijks, dat blijft langer glimmen en oogt lekkerder dan een uitgedroogd stuk vlees.

    mvg

    Comment


    • #3
      Re: culinaire fotografie

      Hi,

      Dit onderwerp is al ter sprake gekomen.

      Deze restaurantfotos werden genomen met een
      Canon 20 D, meestal een 85 mm lens en vooral geen flash.



      Scroll & klik voor vergrotingen.

      Het is de zaak om de witbalans onder controle te houden. Gebruik een grijskaart bvb.

      DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: culinaire fotografie

        Veelal hout enzo? Nou nee, dat ook weer niet. Maar het mooist komt voedsel over als het niet gaar is. Verder kun je voedsel er smakelijker uit laten zien door te vernissen of te besproeien met allerlei middelen die je beter niet op kunt eten. Zo krijg je heel mooi glimmend fruit m.b.v. glycerine bijvoorbeeld.

        Verder doet de setting waarin het voedsel gepresenteerd wordt heel veel. Warm licht voor een knus sfeertje, frisse kleurtjes voor een zomer tafeltje, een pril zonnetje dat door een ruit valt voor het ontbijtbordje, dat soort dingen. 100% gebalanceerd licht (flits!) is meestal minder mooi.

        Post eens een voorbeeldje van wat je zou willen maken en van wat jouw resultaten zijn, dan kunnen we je beter helpen!

        Comment


        • #5
          Re: culinaire fotografie

          Hier was dus gisteren een uitzending over met die britse kok jamie oliver.
          De oldschool-photography gebruikte hij al lang niet meer bij zijn kookboeken, want die mannen deden de vreemdste dingen met zijn schotels, zoals tampon in kokend water en dan onderin de pasta leggen, zodat de schotel goed zou dampen. De saus op de pasta verven en noem maar op. Misschien staat dit wel op een van zijn recentste dvd's ?? Was dus gisteren op tv, alleen weet ik niet meer welke zender. Vitaya ? Hij heeft nu een fotograaf die maar een paar minuten tijd krijgt om de shot te maken en het is telkens een voltreffer

          Comment


          • #6
            Re: culinaire fotografie

            Mijn Casio EX-Z750 heeft zelfs een speciale preset "Food" om foto's te maken van je bord .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: culinaire fotografie

              Als je foto's maakt van borden of schalen, zijn er een paar zaken waar je rekening mee moet houden, het produkt alleen de kook erover voor de kleur en stevigheid, wat mooi toont op een foto. Het product moet koud zijn omdat damp je beeld vertroebeld, voor de glans een kwastje olie er even overheen halen (weinig).

              Een effen ondergrond om de aandacht op het produkt te laten, een statief en op je flitser een omnibounce.
              Let op dat de belichting niet in de randen van de borden of schalen slaat.
              Zelf maar ik op deze manier foto's voor een grootkeuken blad.
              Groeten Omega.

              www.digiwaart.nl

              Comment

              Working...
              X