Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kaders fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kaders fotograferen

    Ik heb een aantal kaders gemaakt en daar uiteraard een fototje in geplaatst voorloopig zijn het maar foto's die ernsig beschadicht zijn of misluk zijn. Nu dacht ik gouw een fototje trekken dan kan ik het laten zien. Maar daar loopt het mis!!! Ik heb natuurlijk gewoon "venster" glas gebruikt (2mm) en geeft veel reflectie, maar als je glas neemt dat antireflex is dan betaal je je blut aan zo'n 1 glasplaatje. Dus als ik daar een foto van trek krijg ik reflectie:

    met 1 flits frontaal en een ander van links onder:


    Als ik met 2 slaves flitzen werk:


    Zonder flitzen op statief maar ook niet recht voor de kader anders krijg je terug zowiets gelijk foto 2:


    Als ik mij spots op zet ja dan krijg je daar weer reflectie in dus ik ben ten einde raad en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

  • #2
    Re: kaders fotograferen

    Gebruik een polarfilter, zet je camera op statief, en verlicht je kader met lampen met daarop een andere polarisatiefilter.

    Comment


    • #3
      Re: kaders fotograferen

      Ik moest een tijdje geleden ook foto's maken van schilderijen. De schilderijen die zonder glas ingekaderd waren heb ik allemaal gefotografeerd, maar toen ze er ééntje voor mijn camera hingen waar wel glas voorzat, zag ik direkt dat het een heel moeilijke zaak zou worden.Daar ben ik dus niet aan begonnen, wat je ook probeert, je staat er altijd zelf wel ergens op .

      Om de foto's te maken heb ik eerst een aangepaste witbalans gemaakt (met een wit blad papier) om de kleuren zo juist mogelijk weer te geven. De camera stond op statief, en ik heb de timer + mirror lock-up gebruikt. De lens was de Tamron 28-75 op 75mm (geeft heel weinig vervorming op 75mm) en het diafragma stond op f8.
      De foto's zijn gemaakt in een veranda, op een bewolkte dag.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: kaders fotograferen

        Zonder flitzen op statief maar ook niet recht voor de kader anders krijg je terug zowiets gelijk foto 2:
        vertrekkend van deze techniek kan je in PS (of andere) nog altijd perspectiefcorrectie toepassen en dan bekom je dit:

        Het is nog verre van perfect, maar ik ben vertrokken van je posting die amper 25 kB bedraagt. Kleuren en densiteit vatbaar voor aanpassing (kan echter moeilijk vergelijken met origineel)

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: kaders fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door Henri
          Het is nog verre van perfect, maar ik ben vertrokken van je posting die amper 25 kB bedraagt. Kleuren en densiteit vatbaar voor aanpassing (kan echter moeilijk vergelijken met origineel)

          Henri
          Ik zouw ze tog liever zonder PS bekomen. als je gedetaieerde foto's moet maken van een schilderij of van een foto dan is er altijd een stuk dat wegvalt.


          @ Wouter M
          wat bedoel je met "lampen met daarop een andere polarisatiefilter"
          graag iets meer uitleg met die polar voor je lampen???
          D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

          Comment


          • #6
            Re: kaders fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door bokke
            Ik zouw ze tog liever zonder PS bekomen. als je gedetaieerde foto's moet maken van een schilderij of van een foto dan is er altijd een stuk dat wegvalt.
            Dan is er maar één perfecte oplossing en dat is werken met een technische camera en de regel van Scheimpflug toepassen. Als je geinteresserd bent kan ik je een uitgebreide uitleg verschaffen. Zolang je met glas of spiegelende oppervlakten bezig bent is dat de enige uitweg. Daarbij komt dan nog een opstelling met minimaal 2 lichtbronnen in een hoek van 45° zodat er geen reflecterend licht in de lens valt, en om het helemaal af te werken een lichttent voor opname.
            Vroeger toen PS nog niet bestond was dit de enige deftige en professionele mogelijkheid. Wat ik hierboven gedaan heb in PS is niets meer noch te min dan een toepassing van de regel van Scheimpflug, maar dan na de opname en niet ervoor met technische camera.
            Je opmerking over wegvallen van een stuk begrijp ik niet, want deze werkwijze kan toegepast worden zonder dat er vertekening en/of verliezen ontstaan. Ik kan je een bezoekje aanraden aan het technische labo van ons kunstpatrimonium of van onze musea.
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: kaders fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door bokke
              Ik zouw ze tog liever zonder PS bekomen. als je gedetaieerde foto's moet maken van een schilderij of van een foto dan is er altijd een stuk dat wegvalt.


              @ Wouter M
              wat bedoel je met "lampen met daarop een andere polarisatiefilter"
              graag iets meer uitleg met die polar voor je lampen???
              Je kan niet alleen die ronde polarfilters kopen, maar ook vellen polarfilters. Als je deze voor je studioflits zet zal het veel makkelijker werken zijn.

              Comment


              • #8
                Re: kaders fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                Dan is er maar één perfecte oplossing en dat is werken met een technische camera en de regel van Scheimpflug toepassen. Als je geinteresserd bent kan ik je een uitgebreide uitleg verschaffen. Zolang je met glas of spiegelende oppervlakten bezig bent is dat de enige uitweg. Daarbij komt dan nog een opstelling met minimaal 2 lichtbronnen in een hoek van 45° zodat er geen reflecterend licht in de lens valt, en om het helemaal af te werken een lichttent voor opname.
                Vroeger toen PS nog niet bestond was dit de enige deftige en professionele mogelijkheid. Wat ik hierboven gedaan heb in PS is niets meer noch te min dan een toepassing van de regel van Scheimpflug, maar dan na de opname en niet ervoor met technische camera.
                Je opmerking over wegvallen van een stuk begrijp ik niet, want deze werkwijze kan toegepast worden zonder dat er vertekening en/of verliezen ontstaan. Ik kan je een bezoekje aanraden aan het technische labo van ons kunstpatrimonium of van onze musea.
                Amai, heb is een stukje van Scheimpflug toepassing gelezen, ja dan zal het wel lukken, maar voor te beginnen heb ik al geen technische camera
                Als je die uitleg in het nederlands hebt mag je die gerust eens even doorsuren als dat natuurlijk niet te veel werk vraagt hé of dat je een link kent mag dat ook hoor.

                "je opmerking over wegvallen van een stuk begrijp ik niet" Ik heb het fout. Ik dacht dat je mijn eerste foto had genomen en die flitsreflecties had weggewerkt maar nu zie ik het dat het de 3de is waar geen reflectie aanwezig zijn en dus geen stukken verdwenen zijn door die witte vlekken

                Ik heb dan al is geprobeert met een polorfilter en 2 flitzen en ja dat begit er op te trekken, dit is namelijk het resultaat:





                als ik nog wat experimenteer zal ik wel tot een redelijk resultaat bekomen, nu alleen nog wachten tot de goede foto's binnen zijn en die dan inkaderen.

                Als jullie nog tips hebben zijn die uiteraad welkom
                en euh wat vinden jullie van mijn kaders ??? of
                D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

                Comment

                Working...
                X