Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor modelfotografie gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor modelfotografie gevraagd

    Hej, ik heb het 'geluk' dat er mij door een jongedame gevraagd is eens "een paar schoon fotokes" van haar te maken. Niks geen commercieële bedoelingen, ze wil gewoon eens goed op papier staan.
    Nu heb ik daar enkele vragen over.
    afgezien van m'n kinderen heb ik me nog nooit echt met portretten bezig gehouden. Nu had ik graag geweten op wat ik moet letten, wat de meeste beginnersfouten zijn, wat zijn de do's en de don'ts?
    Hoe bereik je als amateur-trekker met een amateur-model een geschikte pose, hoe communiceer je het best?
    Het "model" is jong, slank, vrij licht van huid, gebruikt geen make-up en heeft steil blond haar tot ergens halverwege haar rug.
    Het liefste zou ik foto's buiten nemen zonder kunstlicht omdat ik zoals gezegd nog nooit echt portretten heb genomen, en zeker niet binnen.
    Welke 'kleding' of 'omgevingskleuren passen goed bij blond haar en een licht velleke? Welke helemaal niet?
    Veel vragen die ik misschien ook in de boekskes kan vinden (heb trouwens al het een en het ander opgezocht), maar ik zou het liever eens horen in gewone mensentaal en van 'hobby-isten'

    Dank bij voorbaat
    Last edited by jupilleke; 19 oktober 2005, 09:36. Reden: Was niet duidelijk genoeg...
    Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

  • #2
    Re: Tips voor modelfotografie gevraagd

    Oorspronkelijk geplaatst door jupilleke
    Hej, ik heb het 'geluk' dat er mij door een jongedame gevraagd is eens "een paar schoon fotokes" van haar te maken. Niks geen commercieële bedoelingen, ze wil gewoon eens goed op papier staan.
    Nu heb ik daar enkele vragen over.
    afgezien van m'n kinderen heb ik me nog nooit echt met portretten bezig gehouden. Nu had ik graag geweten op wat ik moet letten, wat de meeste beginnersfouten zijn, wat zijn de do's en de don'ts?
    Hoe bereik je als amateur-trekker met een amateur-model een geschikte pose, hoe communiceer je het best?
    Het "model" is jong, slank, vrij licht van huid, gebruikt geen make-up en heeft steil blond haar tot ergens halverwege haar rug.
    Het liefste zou ik foto's buiten nemen zonder kunstlicht omdat ik zoals gezegd nog nooit echt portretten heb genomen, en zeker niet binnen.
    Welke 'kleding' of 'omgevingskleuren passen goed bij blond haar en een licht velleke? Welke helemaal niet?
    Veel vragen die ik misschien ook in de boekskes kan vinden (heb trouwens al het een en het ander opgezocht), maar ik zou het liever eens horen in gewone mensentaal en van 'hobby-isten'

    Dank bij voorbaat
    Een maandje of twee geleden heb ik hier een "Handleiding voor het beginnende model" geplaatst. Zoek het eens op. Daar staan ook tips in voor fotografen.

    Als je in de buurt van Mechelen woont, mag je gerust eens in mijn fotostudio komen kijken en het eens uitproberen.

    Geef een PM bij interesse.
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor modelfotografie gevraagd

      Ik heb zojuist onderstaande woorden losgelaten bij Google en je hebt een waslijst van nuttige antwoorden op je vraag. Te veel om hier te vermelden: één vb: http://photographytips.com/page.cfm/371

      "model photography tips"

      hesy.be
      BD0319BE

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor modelfotografie gevraagd

        bedankt, nu al
        de uitnodiging voor Mechelen is genoteerd en zal zeker niet vergeten worden..
        nu ff de links napluizen
        Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor modelfotografie gevraagd

          @Fullator:
          ik heb je handleiding eens doorgenomen (ga dit straks thuis nog eens grondiger doen) en dat ziet er netjes uit (zacht uitgedrukt).
          Echter, je handleiding spreekt enkel van binnen- of studiowerk, terwijl ik (en het model uiteraard) meer van plan waren 'gemaakt-spontane'-foto's te proberen nemen buiten of eventueel ergens op verplaatsing in één of ander 'decor' (tips van locaties bij deze meer dan welkom).
          Ik had al begrepen uit je handleiding dat het voor een licht model meer aangewezen is om een iets donkere achtergrond te gebruiken, maar heb jij ook ervaring met de kleur van kledij (welke past best bij bovenstaande kenmerken, welke past helemaal niet)
          Je ziet, veel vragen, ook al omdat ik niet echt goed weet wat ik moet vragen. Ik wil op het moment van de shoot niet echt een mal figuur slaan. Ik ken het model toch wel vrij goed dus een "band" is er wel, maar gezien het voor ons beiden toch wel de eerste keer is dat we gericht foto's gaan maken, wou ik toch beslagen op het ijs komen.
          Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor modelfotografie gevraagd

            Zorg voor een leuke ontspannen sfeer.
            Als je buiten gaat shooten zorg dan ZEKER ( luid geroep ), ik herhaal ZEKER voor een reflectiescherm. Daar doe je wonderen mee !!!
            Flits NOOIT ( !!! ) met de flits van uw toestel, waarom ? Omdat je van die zware zwarte flitsschaduw gaat hebben die uw foto ZEEEER goedkoop laat overkomen en omdat uw model er plat zal opstaan ( platgeflitst ).

            Laat uw model veel kledij meebrengen.

            Voor poses kan je genoeg inspiratie opdoen door naar foto's te kijken.
            verder veel succes en zeker de foto's posten he !!
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor modelfotografie gevraagd

              Zonder de pretentie te willen hebben van een 'kenner' te zijn hier toch enkele tips:
              Zoals Lieven al zei, buiten kan een reflectiescherm wonderen doen.
              Anders is een licht bewolkte dag beter dan vol zonlicht en is het licht s'avonds beter dan op de middag.
              Probeer dus te grote contrasten licht/donker te vermijden.

              Ook naar de kledij toe zou ik te grote contrasten vermijden. Zwart en wit tesamen is echt problemen zoeken.

              Voor de rest, draag er zorg voor dat jullie je allebei kunt ontspannen en dat er een losse sfeer is, dan zal het wel loslopen.

              Bekijk ander foto's voor mogelijke poses. Er is ook ergens een site met een hoop poses maar ik heb de link niet direct bij de hand.
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor modelfotografie gevraagd

                en de tips blijven maar komen, thx guys.
                ik zal het resultaat hier zeker tonen, als het een beetje toonbaar is tenminste, maar van fouten kan ik ook leren.
                Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

                Comment

                Working...
                X